Hej!
Går i tankarna att köpa det här charmiga huset från 1906. Huset har krypgrund och ligger på en sluttande bergstomt. Superfint, många bevarade originaldetaljer och det känns som tiden har stannat.

Dittills allt lugnt. Tills man börja läsa besiktningsprotokollet och börjar få kalla kårar.

Vad tänker ni om detta? Vågar man? 🏠
 
  • Gult charmigt hus från 1906 med sadeltak och krypgrund på en sluttande bergstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för ett hus från 1906 med information om krypgrund, renoverat tak och ouppklarade frågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för ett hus med markerade kategorier som fasad och krypgrund, vissa med anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett besiktningsprotokoll med anmärkningar och rekommendationer för ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett besiktningsprotokoll med fokus på avsnitten 'våtrum' och 'nockvind', viktig text markerad, vissa delar suddade för integritet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med bilder på rostskadad stupränna och rötskadat tak på ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med bild av en mörk krypgrund med synliga stenar och bråte; potentiella fuktskador nämns i text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
wildeside
Det beror på pris, ekonomi, vad du äger i verktyg/maskiner vad du kan göra själv och vad du måste leja bort.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag kanske tråkig och negativ, men jag hittar inte mycket där som påminner om ett hus från 1906?
Utom grunden.
 
Redigerat:
  • Gilla
mykee2 och 5 till
  • Laddar…
Om priset är rätt och du har ekonomi, någotsånär händig och kompetent och kan göra ett schema att följa och faktiskt gå efter det, och inte minst tycker att det är roligt att greja, varför inte. Men tycker du inte det är roligt och inte har uthålligheten så stå över för annars kommer du att stå med ett ofärdigt hus som du får svårt att få sålt. Fast vad vet jag, du kanske är en börshaj med mer pengar än du vet du ska göra med. 😁
 
  • Gilla
lassab999 och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu är jag kanske tråkig och negativ, men jag hittar inte mycket där som påminner av ett hus från 1906?
Utom grunden.
Hör dig! Och det stämmer bra - på utsidan verkar mycket va gjort.

Tänkte mest på protokollet. Är det i oroväckande / onormalt dåligt skick?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Beror på vad du söker och har för förväntningar. Gillar du att pyssla med huset och är beredd på att de där felaktiga plåtarna på taket behöver fixas akut vid ett skyfall, eller är du helt ointresserad eller låter skitjobbigt? Eller har du rent av massa pengar att kasta på hantverkare som gör det åt dig?

Svårt för andra att svara på vad du söker.

Personligen hade det inte hindrat mig, men jag är lite sjuk i huvudet (legitimerad dåre med forskarutbildning). Förutom lutningen av huset som känns lite jobbig. Men hade jag varit 65 i stället för 40 hade jag tänkt att det säkert står upp tillräckligt länge iaf och jag får väl justera benen till akvariet…
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Lite mer bakgrundsinformation kanske är bra ja.

Vi är ett 30-årigt par. Händiga, men ej snickare ngn av oss. Kan inget om konstruktion etc.

Planen är att göra mycket själva, men ta hjälp när det behövs för större arbeten. Har räknat med budget på 500 k för akut renovering, men ingen megabudget i nuläget.

Det som oroar oss mest är lutningen/grunden. Kanske annat vi också borde vara extra uppmärksamma på innan ett köp??
 
Är läget bra kan det vara värt att renovera.
Inga onormala anmärkningar på ett hus som inte underhållits på kanske 20-40 år. Dödsbo eller en änka som säljer? Ingen koll på när senaste åtgärden gjordes.
Om tilläggsisoleringen gjordes på 70-talet kan det ha skadat huset.
 
  • Gilla
Tornhuset och 4 till
  • Laddar…
Börja med att titta på huset. I grunden låter det mest som en massa gammalt bråte, säger inte så mycket om själva huset i protokollet. Och lutningen är väldigt lite skrivet om, är det någon skev vägg eller lutar huset som Titanic? Protokollen är alltid medvetet luddigt skrivna, allt är risk och rusk och jättefarligt. Sen vill de sälja på er avfuktare och annat krimskrams. Det går inte att komma undan en egen ordentlig undersökning. Kanske ta med en byggnadstekniskt kunnig person på visningen om det känns främmande för er? Finns säkert någon i släkten som har byggt något någongång har ett OK öga för vad som är katastrof respektive rimligt projekt för ett arbetande par.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle ta dit någon som kan utreda varför huset lutar.

Resten låter mest som ett äldre hus med renoveringsbehov och äldre standard. Inget som avskräcker mig personligen (besiktningsprotokollet för vårt nuvarande hus såg värre ut, förutom att huset inte lutar), men man får ju räkna med att det mesta behöver renoveras förr eller senare och sedan underhållas regelbundet.

Man har åtminstone aldrig tråkigt når man har ett äldre hus. Det finns alltid något nytt som behöver undersökas eller fixas 😉 Men som sagt, kolla upp det där med lutningen. Gamla hus är spännande, men man vill inte ha det hur spännande som helst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
P
Lite negativ...

Direktverkande el-element..
Det kommer bli dyrt i längden. Att se över det kommer kosta. Det plus allt annat kommer bli mer än 500'.

Jag skulle stå över
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Har du bara 500 tusen i renoveringsbudget
Så rekomenderar jag er att leta efter ett mer färdigt hus med färre problem.
Så slipper du hamna i renoverings helvetet.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Å andra sidan, får man bara kontroll på fukten så står huset kvar i många år till. Det måste inte vara tiptop.
 
  • Gilla
Anna Olofsson1 och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Lite negativ...

Direktverkande el-element..
Det kommer bli dyrt i längden. Att se över det kommer kosta. Det plus allt annat kommer bli mer än 500'.

Jag skulle stå över
Om det innebär att det aldrig funnits pannrum så kan det vara positivt ur saneringssynpunkt. Ett par tre luft-luft värmepumpar kostar inte alltför mycket.
En fördel om det finns kakelugnar och vedspis kvar.
 
Protokollet ser helt normalt ut.

Det fanns inga linjelasers när huset byggdes. Däremot ögonmått och en jävla massa spik och står det fortfarande upp över 100 år senare så kommer det stå i 100 år till.
Titta bara på den där grundmuren... Som står på ett berg. Det blir inte mer stabilt än så!

Allt annat i det där pappret är saker som man fixar pö om pö.

Enda nackdelen jag ser är att det kanske blir svårt med ställningar för att göra iordning taket om det behövs.
 
  • Gilla
  • Älska
Chandler och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.