Mikael_L Mikael_L skrev:
De där "charmiga" sakerna blev dödade av miljonprogrammet.
Efter att den akuta bostadsbristen hade vänts till ett bostadsöverskott, samt att folk sett att en helt annan standard var möjlig så började en rask upprustning av de sunkiga innerstadsboendena.
Syrran hade en lgh i "Sibirien" (vid Vanadislunden i Sthlm) i slutet på 60-talet, utan centralvärme & med utedass på gården.
Vedspis i köket & kakelugn i rummet, endast kallt vatten i en liten ho i köket.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
För många år sedan hörde jag om en omröstning för att kora världens mest onödiga uppfinning. Vinnare blev fjärrkontrollen till billåset. Man måste ju fortfarande gå fram till bilen och öppna dörren manuellt!
Det var då, sen dess har ju människan utvecklats (invecklats?)
Den omröstningen måste ha gjorts på sommaren.

Hur m¨ånga här har inte haft på problem att få in nyckeln i ett fryst lås 🙃..
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
B
Höghus Höghus skrev:
Det fanns en fiskbutik i Vällingby innan torget gjordes om, men den kom inte tillbaka.

/Höghus
Det låter som att även fiskbutiken på Götgatan är borta, trots att jag såg den "häromåret", kanske 1997 eller något...Den låg något kvarter söder om skatteskrapan, på samma sida och var en riktig fiskbutik med rinnande vatten på fönstren. Vilka butiker som finns i Stockholms innerstad idag har jag dålig koll på, har något ändrats de senaste 25 åren kan jag ha missat det.
 
  • Haha
  • Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Göta Fisk finns kvar (tack och lov).
 
B Blazermannen skrev:
Det låter som att även fiskbutiken på Götgatan är borta, trots att jag såg den "häromåret", kanske 1997 eller något...Den låg något kvarter söder om skatteskrapan, på samma sida och var en riktig fiskbutik med rinnande vatten på fönstren. Vilka butiker som finns i Stockholms innerstad idag har jag dålig koll på, har något ändrats de senaste 25 åren kan jag ha missat det.
Ungefär samma koll jag har på butiker i centrala Linköping...(sen har jag fö i största allmänhet dålig koll på fisk...)🙄
 
B
J JuggeH skrev:
Göta Fisk finns kvar (tack och lov).
Pust, vad bra, det var den fiskaffären jag syftade på. En enkel sökning hittade den också:

https://www.gotafisk.se/
 
Plockade bort separatorplattan som jag satte in i spånsugen häromdagen. Det var möjligen en bra ide men helt värdelös i min tappning. Inget spån stannade i säcken!
Tillbaks till ritbordet! Öppen spånsug med borttagen separatorplatta, damm och spån synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tennsoldater
En samling tennsoldater uppställda på ett träbord bredvid en spargris och en textil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Tennsoldater
[bild]
Det finns kvar, men skrivs ut på 3d skrivare 🤣
 
A ajn82 skrev:
Det finns kvar, men skrivs ut på 3d skrivare 🤣
Då är ju nöjet borta😀
Vad jag kommer ihåg, var det mycket roligare att gjuta dem, än att leka med dem.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle påstå att det är 3d utskrivandet som ersatt gjutandet, sen är det ju inte just tennsoldater utan folk designar allt möjligt som de sen skriver ut, målar osv
 
Provlekte med dem nu. Inte lika kul som när man var liten 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Provlekte med dem nu. Inte lika kul som när man var liten 😀
Höll man inte på och målade dem också om jag minns rätt
 
D Dublin skrev:
Höll man inte på och målade dem också om jag minns rätt
Jo, det var noga att de var målade exakt som de olika ländernas uniformer.
 
Jag smälte på gaspisen och mamma inte glad, var gaspoletter på den tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.