J jonaserik skrev:
AHA Detta för att inte riva allt, då föregånde stam ligger inbäddat i i en vägg eller nisch, det är då lättare att bara borra nya hål genom valven och gå rakt upp. Vet du hur rören går i LGH ovanför dig, synliga eller i en vägg.
C cpalm skrev:
Vad jag menar är om det redan tidigare fanns ett hålrum för installationer ovanför ditt vardagsrumstak?
I så fall blir det ju förhoppningsvis ingen synlig skillnad efter återställning.

Men jag skulle aldrig acceptera en sänkning av innertaket, det är knappast acceptabelt om det sker mot din vilja enligt vad @Claes Sörmland skrev här ovanför.
De har borrat upp nya hål och röret i metallplattan måste ju ta vägen någonstans (eftersom det verkar vara grannarnas toa-avlopp) så visst kommer det att bli en förändring. En plastböj liknande den på bilden, gissar vi, som ska vandra i taket bort mot väggen.
I lägenheterna ovanför går de säkert i dessa moduler och göms däri, så där uppe är säkert inte någon som klagar nämnvärt.
 
Claes Sörmland
Har ni inte haft en sedvanlig process i föreningen med medlemsmöten, information från stambytesentreprenör och noga gått igenom vad exakt ska göras i varje lägenhet och avstämning att alla påverkade bostadsrättshavare är med på detta?

Stambyte är ju bland det mest socialt komplicerade man kan göra i en förening. Det är väl typ att ändra andelstalen som är mer infekterat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
C
KAOL KAOL skrev:
De har borrat upp nya hål och röret i metallplattan måste ju ta vägen någonstans (eftersom det verkar vara grannarnas toa-avlopp) så visst kommer det att bli en förändring.
Om plattan ligger i nivå med ditt innertak är det ju helt galet. Då klarar man knappast ens byggreglernas minsta takhöjd på 2,40 om det inte var väldigt högt i tak innan.
 
Men TS har du inte ens fått se nån ritning på hur rören var tänkta att dras innan du släppte in hantverkare i din lägenhet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Men TS har du inte ens fått se nån ritning på hur rören var tänkta att dras innan du släppte in hantverkare i din lägenhet?
Det ska tilläggas att innan den här stamrenoveringen drog igång fick vi en omfattande vattenläcka så att vi inte har kunnat bo i lägenheten sedan augusti, utan har bott tio minuters bilväg därifrån.
Så hantverkare har kommit och gått där sedan dess, men nej, vi har inte fått så några ritningar på den delen av lägenheten, utan bara på våtutrymmet.
 
C
KAOL KAOL skrev:
nej, vi har inte fått så några ritningar på den delen av lägenheten, utan bara på våtutrymmet.
Har du ens blivit informerad om att stambytet kommer att innebära omfattande ingrepp i ditt vardagsrum?

Hela grejen låter helt galet. Du har förvisso evakuerat lägenheten sedan tidigare av annan anledning, men nu har föreningen dragit igång ett stambytesprojekt och håller på att borra sönder tak och väggar i ditt vardagsrum, du förvägras tillträde till lägenheten och har, formellt sett, ingen som helst koll på vad de håller på med?
 
  • Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
KAOL KAOL skrev:
Det ska tilläggas att innan den här stamrenoveringen drog igång fick vi en omfattande vattenläcka så att vi inte har kunnat bo i lägenheten sedan augusti, utan har bott tio minuters bilväg därifrån.
Så hantverkare har kommit och gått där sedan dess, men nej, vi har inte fått så några ritningar på den delen av lägenheten, utan bara på våtutrymmet.
Ahh tack då fattar jag, jag fick nämligen inte riktigt ihop det.
Hade nån hantverkare börjat borra i mitt vardagsrum när jag är hemma så hade jag haft frågor...
 
Här bör du ta kontakt med styrelsen direkt. Ev. försöker du få besked från arbetsledningen om hur det är tänkt att bli i din bostadsrätt.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här bör du ta kontakt med styrelsen direkt. Ev. försöker du få besked från arbetsledningen om hur det är tänkt att bli i din bostadsrätt.
Ett mail är skickat med bilder och frågor till projektledare, styrelsen och förvaltaren. Nu sitter det fast ett avloppsrör i vårt tak som hänger i taket, med fall, bort till ena väggen.
Vi har inte fått någon information om detta innan. Och svarat på mailet har de inte gjort heller. Jag tänker att vi vill ha allt skriftligt.
 
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om plattan ligger i nivå med ditt innertak är det ju helt galet. Då klarar man knappast ens byggreglernas minsta takhöjd på 2,40 om det inte var väldigt högt i tak innan.
Vi vet inte hur de tänkt att göra men mail är skickat med bilder och frågor till projektledare, styrelsen och förvaltaren. Nu sitter det fast ett avloppsrör i vårt tak som hänger i taket, med fall, bort till ena väggen.
Vi har inte fått någon information om detta innan. Och svarat på mailet har de inte gjort heller. Jag tänker att vi vill ha allt skriftligt.
 
K Klass0n skrev:
Ahh tack då fattar jag, jag fick nämligen inte riktigt ihop det.
Hade nån hantverkare börjat borra i mitt vardagsrum när jag är hemma så hade jag haft frågor...
Jo, vi har väldigt mycket frågor just nu! Inga svar än från de som gör jobbet bara..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har ni inte haft en sedvanlig process i föreningen med medlemsmöten, information från stambytesentreprenör och noga gått igenom vad exakt ska göras i varje lägenhet och avstämning att alla påverkade bostadsrättshavare är med på detta?

Stambyte är ju bland det mest socialt komplicerade man kan göra i en förening. Det är väl typ att ändra andelstalen som är mer infekterat.
Vi har haft möten jo, och det verkar som att det skötts okej tidigare och i de ”vanliga” lägenheterna. Men vår lägenhet ligger ju tydligen inte i fas med de andra, så de har inte riktigt haft koll på hur de skulle göra. Dock så måste de väl kommunicera med oss innan de gör en massa försämringar i vår lägenhet?
För nu är det avloppsrör ner genom taket och så ett fall på det bort till väggen. Och andra vattenrör bredvid detta som går in genom borrade hål i väggen in i vårt sovrum längs med taket och ut i källargången.
Det har också gjorts några borrade hål genom vägg från vårt badrum som också ska gå genom vårt vardagsrum och ut på en annan plats i ett intilliggande elrum.
Vi står handfallna. Och vet inte vad vi ens har rätt till. Eller vad dom har rätt till att göra.
Men vi har mailat och kräver svar.
 
J jonaserik skrev:
AHA Detta för att inte riva allt, då föregånde stam ligger inbäddat i i en vägg eller nisch, det är då lättare att bara borra nya hål genom valven och gå rakt upp. Vet du hur rören går i LGH ovanför dig, synliga eller i en vägg.
Stämmer. Vi tror att de rören är gömda i de här modulerna som de använder, som toalettstolarna hänger på.
Och då hamnar vår lägenhet fel och röret kommer ut i vardagsrumstaket istället.
Inget som sagts om detta nu innan vi fick se det själva.
Får man ens göra så?
 
Claes Sörmland
Kul att lyssna på grannarnas toabesök i sovrum och vardagsrum...

Det låter helt snurrigt det här. Och sådana försämringar av sin bostadsrättslägenhet får naturligtvis inte styrelsen genomföra utan ert samtycke.
 
  • Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kul att lyssna på grannarnas toabesök i sovrum och vardagsrum...

Det låter helt snurrigt det här. Och sådana försämringar av sin bostadsrättslägenhet får naturligtvis inte styrelsen genomföra utan ert samtycke.
Eller hur. Nej, det är så vi tycker i alla fall.
Har du koll på detta så att det är enligt regelverk eller är det gissningar/egen kunskap? Jag menar inte att vara dryg eller så, men jag själv har ingen aning. Men det känns som att vi blir överkörda här av några som vill göra snabba jobb så enkelt som möjligt och försöka komma undan med det.
Fattar ju att de har en tidsplan att hålla, men det ska inte gå ut över oss..
Jag är väldigt tacksam över alla svar och tankar från er alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.