Vi dränerade om huset, på ena sidan gjorde en bergklack att vi fick anlägga en dräneringsbrunn med dränkbar pump, som pumpar till rör för resterande dränering. I samband med att vi senare byggde ut huset flyttades det runt lite med rör och slangar och nu senare märker jag att pumpen pumpar bort vatten, men stor del rinner tillbaka när den stannar. Så den jobbar om och om igen. Antagligen nån slang i marken som har fel lutning så det rinner tillbaka.

Går det att sätta nån slags backventil på slangen som går ut från brunnen? Se bifogad film (kommer snart).
 
  • Dräneringsbrunn med dränkbar pump och slangar för husets dräneringssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BiFuel BiFuel skrev:
Vi dränerade om huset, på ena sidan gjorde en bergklack att vi fick anlägga en dräneringsbrunn med dränkbar pump, som pumpar till rör för resterande dränering. I samband med att vi senare byggde ut huset flyttades det runt lite med rör och slangar och nu senare märker jag att pumpen pumpar bort vatten, men stor del rinner tillbaka när den stannar. Så den jobbar om och om igen. Antagligen nån slang i marken som har fel lutning så det rinner tillbaka.

Går det att sätta nån slags backventil på slangen som går ut från brunnen? Se bifogad film (kommer snart).
Normalt på dom länspumpar som säljs så är det en backventil i dom. I ditt fall så verkar det inte finnas. För att kunna sätta en, var som helst på slangn i brunnen, så måste alla delar som är mellan pump och utfall vara på frostfritt djup. Nu är det säkert så att din vunn är djup och slangen går ut en bit upp, är det då dålig nedförsbacke från brunnen och pumpen stannar, så blir det en hävert ner i brunnen och nivån kan öka mycket.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Äh, vad fasen. Blev inte så tydligt,men pumpen pumpar i 5-10 sekunder, slår ifrån och sen 5-10 sekunder senare så stiger nivån snabbt upp till där pumpen startar igen.
 
J jonaserik skrev:
Normalt på dom länspumpar som säljs så är det en backventil i dom. I ditt fall så verkar det inte finnas. För att kunna sätta en, var som helst på slangn i brunnen, så måste alla delar som är mellan pump och utfall vara på frostfritt djup. Nu är det säkert så att din vunn är djup och slangen går ut en bit upp, är det då dålig nedförsbacke från brunnen och pumpen stannar, så blir det en hävert ner i brunnen och nivån kan öka mycket.
Ja, precis så verkar det funka. Pumpen sitter kanske 1,5 meter under marknivå, utloppsslangen ca 0,5 meter under mark.
Vad rekommenderar du att jag ska göra? För som det är nu låter jag pumpen vara avstängd för att slippa höra gurglande i dräneringsbrunnarna var 20e sekund.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Tackar. Och det är inget som riskerar att frysa ovanför backventilen eller behöver jag isolera där?
Delar kan jag nog hitta på Rinkaby rör, ligger ganska nära.
 
Det är det som kan vara problemet om inte allt ligger frostfritt. Det måste det göra, annars fryser slangen och inget vill pumpas ut. Hur lång är slangen ut och på vilket djup ligger den och hur mycket nedförsbake är det. Nivåskillnaden mellan pump och utfall, respektive nivå mellan slangens utgång och utfall, kn det gå att få till självfall från brunnen och bort tro , det ska bli som en hävert. Det viktiga för att inte slangen ska frysa är att det inte får vara en mage på den, en grop på slangen som vatten stannar i

PS ska ut i trädgården nu och svarar senare
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Finns på biltema
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.