Läste tråden om man vill ha OSB bakom gips vid nybygge eller inte och kom att tänka på mitt senaste huvudbry. Jag skall färdigställa ett utrymme där snickare grejade för några år sedan och det är fullt med gips överallt. Jag kan inget om gips. :) (Resten av huset har treetex, ja ja det må brinna lättare men det ekar inte!)

Just nu ser det ut såhär, svart är gipsskivor mot antingen ytter- eller innerväggar;
Enkel Paint-skiss av en väggstruktur med markerade områden för reglar och dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att sätta upp några reglar för att kunna dels bygga en liten snutt innervägg mellan två utrymmen och dels för att fästa dörrar/dörrkarmar i. Reglarna skall fästas ungefärligen här;
Enkel skiss över ett rum med markerade punkter för nya reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att i slutändan ge det här enastående resultatet, då eventuellt något mer i våg och vinkel än vad min fina Paintritning visar, tanken är också att dubbeldörrarna skall vara lika stora :) ;
Enkel ritning av en vägg med markerade gipsskivor och planerade reglar för dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga lyder helt enkelt; innan jag skruvar fast de nya reglarna mot de befintliga väggarna - behöver jag såga bort gipsen där regeln skall sitta först eller är det onödigt? Bakom gipsen på ytterväggen är det Plyfa, lite osäker på om det är det bakom all yta på innerväggarna. Så, ny regel mot gips, mot plyfa eller hela vägen in till eventuell befintlig regel? 🤔
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Läste tråden om man vill ha OSB bakom gips vid nybygge eller inte och kom att tänka på mitt senaste huvudbry. Jag skall färdigställa ett utrymme där snickare grejade för några år sedan och det är fullt med gips överallt. Jag kan inget om gips. :) (Resten av huset har treetex, ja ja det må brinna lättare men det ekar inte!)

Just nu ser det ut såhär, svart är gipsskivor mot antingen ytter- eller innerväggar;
[bild]
Min tanke är att sätta upp några reglar för att kunna dels bygga en liten snutt innervägg mellan två utrymmen och dels för att fästa dörrar/dörrkarmar i. Reglarna skall fästas ungefärligen här;
[bild]
För att i slutändan ge det här enastående resultatet, då eventuellt något mer i våg och vinkel än vad min fina Paintritning visar, tanken är också att dubbeldörrarna skall vara lika stora :) ;
[bild]

Min fråga lyder helt enkelt; innan jag skruvar fast de nya reglarna mot de befintliga väggarna - behöver jag såga bort gipsen där regeln skall sitta först eller är det onödigt? Bakom gipsen på ytterväggen är det Plyfa, lite osäker på om det är det bakom all yta på innerväggarna. Så, ny regel mot gips, mot plyfa eller hela vägen in till eventuell befintlig regel? 🤔
Nya reglarna kan skruvas mot gipset med lång skruv som går igenom gipset.
 
Låter ju kanon. Ingen risk att det pajar när man drar åt då?
 
OM vi förutsätter att du har något bakom gipsen som skruvarna kan bita i. Så kommer inte gipset att skadas. Skruvar du fast en regel mot gipsskivan, så sprids kraften ut på rätt stor yta. Däremot en skruv direkt in i gips försänker sig själov, och fortsätter man skruva så går huvudetr rakt igenom skivan.

Det som man kan råka ut för är om skivan är dåligt monterad, så att det är en glipa mellan skivan, och en ev. regel innanför. Om du då drar fast din regel från utsidan, så trycks gipsskivan in mot regeln bakom. Är glipan stor så kan skivan spricka i det läget. Men det ser man ju när man drar skruvarna, om man är lite uppmärksam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.