Funderar på ett enplanshus Sjöängen från Eksjöhus. Någon som byggt eller sett ett sådant? Andra erfarenheter runt Eksjöhus? Verkar ha ett gott rykte när man söker på forumet.
 
Vi håller som bäst på med att bygga ett Sjöängen. Vi har förstorat det något. Vi har utökat den del av huset som gränsar mot garaget och flyttat den väggen 1,20. Garaget har vi också breddat en aning. Garaget var vi tvungna att flytta fram och göra ett s.k. kinaknäck på. Kommunens bygglovshandläggare ville inte godkänna att husets tak gick i samma form som över garaget. han ville förhindra att vi byggde om garaget till ett rum och skulle kräva att få bygga ytterligare ett garage.

Huset stomrestes den 8:e och nu håller byggentreprenören på med att färdigställa huset.

Vi är väldigt nöjda med planlösningen även i grundutförandet.
 
Vad har ni för kalkyl på huset?
Hur har Eksjöhus varit som leverantör?
Kommer Ni att ha träfasad eller puts?
Bilder/hemsida?

Vi tycker också att det är ett trevligt hus och kan mycket väl tänka oss att bygga ett Sjöängen om vi finner en lämplig tomt.
 
Vi ska bygga ett lyckan i skåne. än så länge fungerar det bra. vi har ett gott förtroende för försäljaren(helsingborg) och har också förstått att de har ett gott rykte. vi har prutat till oss en del och höjt standarden något. ryggåstak plus garage. 1 497 000.
grunden påbörjas v 19 och färdigt v 32.
 
Utgångspriset för Sjöängen enligt deras katalog var i februari 2003 - 1.019.700.
Till det gjorde vi tillägg för drygt 60.000 i det ingår den utbyggnad av hus och garage som vi gjorde.

Till det kom då själva byggentreprenaden som kostar oss 682.800.

Vi har valt träfasad och gjort tillägg för lockläkt s.k. hattprofil för att "hotta upp" fasaden något.

Tyvärr har vi ingen hemsida - vi har dock tagit många bilder allt eftersom huset har växt fram från den första schaktningen.

När det gäller hur Eksjöhus varit som leverantör. Kan jag säga att själva huset, vad vi kan bedöma, håller en hög kvalitet. Men totalkvaliten bestäms av alla inblandade parter;säljare, husleverantör, grundläggare och de olika byggentreprenörerna.

Med facit i hand så här långt så rekommenderar jag att vara noga med att få priser på tillägg och borttag på papper. Se också till att processen med att få fram de olika kontrakten inte drar ut på tiden.

Våra priser som vi kom överens om när vi fick produktionskalkylen och som säljaren sa var fasta visade sig inte stämma när vi fick entreprenadkontrakten. Se till att inte acceptera muntliga priseruppgifter.

Nu återstår det ett par månader innan huset är färdigställt så det är först då som vi kan summera hur allting gick.

Men vi är väldigt nöjda med själva huset, dess planlösning m.m.
 
Vi bygger ett annat Eksjöhus, Lönneberga.
Eftersom entrepenaden är delad fick vi fast pris på huset men inte på jobbet. Exakt pris på jobbet fick vi inte förrän entrepenadkontrakten var klara strax innan bygget startade. Priserna stämde emellertid utomordentligt med produktionskalkylen, tom någon tusenlapp billigare tror jag det blev. Vår säljare verkar ha en särdeles förmåga att uppskatta kostnader. Han kör inte med "lock-kalkyler" utan bakar in det mesta i priset på en gång så man inte ska råka ut för överraskningar. Under planerandets gång tyckte jag vi hade för lite kontroll på vad våra tillägg kostade, men säljarens uppskattningar visade sig stämma bra i slutändan. I allmänhet är det förstås att rekommendera att ha papper och siffror på allt, men vi hade flera referenser som berömde Eksjöhus och denna säljare för att tidsplanerna och kalkylerna höll, och inget strul med bygget. Kolla upp säljarens rykte om ni kan! Det kan nog vara stor skillnad från kontor till kontor.
Hur nöjda vi är med huset får vi se när det blir färdigt. Än så länge känns det jättebra!
 
vilket säljkontor/säljare har du Vilma varit i kontakt med?
 
Linköpingskontoret.
 
Hej Teresian! Förstår vad du menar :D
Vår säljare är den yngre av dem. Våra blivande grannar har byggt med "er" säljare och jag har inte hört något negativt om honom. Tror de är bra bägge även om de är väldigt olika till sättet.
Det enda negativa jag kan komma på just nu är att Eksjöhus har väldigt mycket att göra, så ritningar och papper från huvudkontoret kunde man få vänta ett tag på.
Lycka till!
 
Fick orderspecifikationen snabbt (efter att ha skrivit på köpekontraktet) och säljaren kom efter bara någon dag och gick igenom den (trots 15mils resa), så vi kunde göra de ändringar vi ville. Väntar nu på ritningen efter ändringarna (skulle ta 2 veckor) och det har gått knappt 2 veckor nu. Väntar med spänning.... ;D
 
Nu har den slutgiltiga ritningen kommit från Eksjöhus! ;D ;DEfter knappt 3 veckor. Och vi har fått tid för stomleverans inbokad till vecka 29. Hoppas nu inte det blir något krångel med bygglov osv. Tycker hittills att vår säljare verkligen försöker få allt att rulla på, dock utan att vi ska känna oss pressade att skriva på utan att ha gått igenom allt i lugn och ro.
 
Hej Thomas!

Vi har byggt i Stockholm, Sollentuna.

Det gick alldeles utmärkt att göra förändringar i originalritningen utan kostnad.

Vi valde dock att tala direkt med deras arkitekt i Eksjö. Det tog så lång tid att gå över säljaren. Arkitekten kunde också ge råd direkt i telefon vad han tyckte skulle passa både utseendemässigt och byggnadstekniskt.
 
brykthed skrev:
Nu har den slutgiltiga ritningen kommit från Eksjöhus!  ;D ;DEfter knappt 3 veckor. Och vi har fått tid för stomleverans inbokad till vecka 29. Hoppas nu inte det blir något krångel med bygglov osv. Tycker hittills att vår säljare verkligen försöker få allt att rulla på, dock utan att vi ska känna oss pressade att skriva på utan att ha gått igenom allt i lugn och ro.
Jag kan bara gratulera att de skulle klara av att leverera så snabbt. Vi skrev köpekontrakt sista veckan i juni 2003. Huset stomrestes den 8 januari i år.

Har ni kollat med leveransavdelningen på Eksjöhus om det verkligen stämmer att de klarar av att leverera till v. 29.
 
Ja, nu har vi det t o m skriftligt att huset kommer vecka 29! ;D
Hur har det gått för er CarlH, nu när det gått någon månad till? Fortfarande nöjd, eller har du några fler tips att dela med dig av? Man märker allteftersom att det är tusen saker att tänka på och att forumet är superbra för att få olika tips på saker man själv inte skulle tänkt på i tid. :)
 
Ett tips från mig är att verkligen lusläsa den sista leveransbeskrivningen, som kom tillsammans med bekräftelsen av leveranspriset. Flera saker hade blivit fel för oss, även sånt som varit rätt i tidigare leveransbeskrivningar! Det gällde en del "stora" saker som golvvärme i ena badrummet, ytterdörr och invändig trappa. I samtliga fall hade vi ändrat eller lagt till, ju färre ändringar desto mindre risk för fel antar jag...
Fråga vid minsta oklarhet eller beskrivning ni inte riktigt förstår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.