Tjenare!

Finns det redan någon form av "furugolvets ABC" här på byggahus.se eller på internet så får ni gärna hänvisa dit. Har läst allt jag hittat här på forumet. Bilderna visar golvet i min nya lägenhet. Min uppenbara plan är att slipa och sedan ytbehandla det på något sätt. Vilken ytbehandling det blir vet jag inte ännu, vill helst ha ett bestående ljust resultat utan att varken måla eller luta golvet. Letar efter och funderar på om det finns någon matt golvlack med vitt pigment i, skulle nog passa som hand i handsken!

Frågor:
1. Finns det någon "slipguide" på internet? Grovlek på papper osv.
2. En vän hävdade att jag ska "foga" springorna, vad i hela friden kan hon ha menat?

Inspirationsbilder och allmänna råd, erfarenheter, och tips inför projektet är varmt välkomna! Jag lovar i min tur att visa bilder på det färdiga resultatet.

Stort tack på förhand!
 
  • golv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående färg: Du säger att du vil ha något ljust men inte måla eller luta? Du kan prova att vitolja men tänkt på följande: Även om du vitoljar kommer färgen att mörkna/gulna under oljan om det utsätts för solljus. Totalt sett kommer färgen att vara mycket ljusare än om du inte behandlat golvet alls, men du kommer definitivt märka skillnad i färgen från det att du lagt golvet och oljat det, och efter att det utsatts för solljus.

Vill du att furen ska hålla sig så vit som möjligt ska du luta innan du oljar (eller lackar). Förresten kanske det finns någon lack som är UV-beständig som kunde lösa ditt problem.

Angående att foga springorna: Om du lägger ett massivt trägolv måste du alltid räkna med att träet reagerar på luftens fuktighet vid olika årstider. Enkelt uttryckt krymper träet på vintern då luften är torrare, och expanderar på sommaren när luften är fuktigare. Det gör att springorna uppkommer. VIll man inte att springorna ska synas kan man "foga" mellan varje planka, d.v.s. nåta golvet, men för att det ska bli snyggt får man, enligt min mening, fräsa alla springor lika breda och därefter nåta det (med Sikaflex eller liknande). Att bara fylla befintliga springor med någon fog tror jag inte blir snyggt. Personligen tycker jag att springor i massiva furugolv hör till, så att säga, men smaken är ju som baken!
 
Tack för ett informativt svar! Ska forska vidare i det här med ytbehandling. Golvet ligger redan där och har gjort det i vart fall 20 år, förmodligen betydligt längre än så. Att det är lite springor stör mig inte det minsta och att nåta tror jag att jag struntar i. Framtiden ger svar.

Är det flera som har tankar, bilder eller erfarenheter av att pigga upp gamla gula furugolv så är jag mycket tacksam för er input.

/Syrran
 
Angående slipning så beror slippapper grovleken på vad ma vill åstadkomma.
Om ni vill ha ett "plant" golv så ska ni gå på med ett grövre papper 16 eller nåt. Vill du "bara" ta bort lacken så kör med 24 först och gå sedan på med 32. Därefter kan du nog gå över med 60 och avsluta med 120 papper.

Vet inte om detta gav någon inblick i slipvärlden?
 
Jodå, lite begriper jag även om jag är oerfaren när det gäller golvslipande. : ) Alla svar är välkomna!

Det kommer nog bli så att jag börjar med ett grovt papper för att jämna till några ojämnheter som finns där idag. Är det rimligt att jag klarar av att slipa ett rum på 17 kvadratmeter på en helg eller räcker det med en effektiv heldag? Funderar på hur länge jag ska hyra maskinen.

/Syrran
 
Det tog ca 1 dag för mig att få ett gammalt grangolv som var kupat, av ålder, att bli plant och hyfsat fint, ca 10 kvm
Det tar tid att slipa, och det ska ta tid. Har man för bråttom så ångrar man sig sen.

Det är en fördel att vara 2.
Den lilla kantslipen som man använder längs kanterna är ohyggligt stark och när man sätter ned den
mot golvet så sticker den till höger med en jädrans fart.
Det är väldigt uttröttande att köra denna, och det tar också tid.

Försök att få hjälp av en stark medhjälpare och räkna med att hyra över en helg, eftersom det handlar om 17kvm.

Ditt golv ser inte så kupat och ojämnt ut, då behöver du inte börja med jättegrovt papper.
Jättegrovt är i min värld korn 24, sätter du ner valsen med det på så får du ett par mm. grop i golvet.
Tror sen att det är korn 40 och sen 80, kanske finns 60 mellan men inget jag har haft om jag inte gör en tankevurpa.

Det är inte så svårt att slipa men det tar tid, viktigt att stanna upp ofta och känna med händerna och titta att det ser ok ut
på knä, inte bara uppifrån.

Springorna mellan brädorna gör du rent och fogar ex.vis med Casco S40 golvfog, finns ett antal olika färger.
Foga på vintern när springorna är som störst, annars risk att fogen släpper på sidorna när du fogat på sommaren
när springorna är som minst pga. högre fukt i virket.
Fogmassan är vattenbaserad men går inte att tvätta av händerna med vatten och tvål, använd handskar.
Foga innan du slipar så behöver du ej tejpa för att skydda golvet mot kladd.
Torktid 3 dagar har jag för mig, står på tuben också :)

Se till att ordna ett vägguttag med 16a säkring, tro inte på dem i hyrbutiken att det går med 10, du får bara springa och
byta säkring och kommer svära ve och förbannelse åt han som sa att det räcker med 10a säkring.

Lycka till - Jocke
 
Jocke, stort tack för ditt inlägg!

Jag blir så glad och tacksam för att folk tar sig tid att hjälpa till på det här sättet. De råd och tips som ni ger är guld värda! Nu har jag byggt upp mitt självförtroende tillräckligt för att sätta igång. Arbetet bör bli klart i mellandagarna (måste röja och sköta det vanliga jobbet också...) och då kommer det bilder på hur det blev!

Syrran
 
spocks_beard skrev:
Se till att ordna ett vägguttag med 16a säkring, tro inte på dem i hyrbutiken att det går med 10, du får bara springa och byta säkring och kommer svära ve och förbannelse åt han som sa att det räcker med 10a säkring.
Lite OT, men det finns numer 13A säkringar som man är godkända att montera när det är uppsäkrat med 10A. Kanske en lättare lösning än att hitta ett uttag med 16A.
 
Lånar tråden...

Har ett golv som är väldigt likt trådskaparens... ligger i ett sekelskiftshus och är slitet och skadat, dock tycker ajg att det är det som är det fina med golvet, det visar att det finns liv i huset tycker jag...

MEN, jag har öppnat upp mellan rummet där nämnda golv ligger, och ett vardagsrum, där ett annat golv ligger? (kanske inte så märkligt egentligen.. ;o) dock är detta golv både bredare plank, men även ytbehnadlat på ett annat sätt. Jag tror att detta är vitoljat, eller lutat eller något liknande, ljust och fint är det iaf....

Vad kan man göra med det första gamla slitna lackade gula golv... Jag vill helst INTE slipa golvet eftersom jag som sagt tycker om att det är slitet.. men ajg skulle vilja att det blir ljusare.... Hur gör jag det!? någon som har några tips eller annat klokt?
 
Om du är ute efter en ytbehandling som lut och olja/såpa, måste du först få bort lacken för att behandlingen ska kunna tränga ner i träet. Som jag kan se det, blir det att slipa eller skrapa. Hur eller hur kommer du tyvärr förstöra den slitna looken.

Ett alternativ som INTE förstör den slitna looken, kan va att matta ner lacken (slipa lite lätt) och lacka med ny pigmenterad lack, förslagsvis vit pigment i matt lack. Eller oxå täckmåla med ljus färg.
 
En liten redogörelse för hur det gick:

Jag gjorde till slut så att jag slipade bort den befintliga lacken för att sedan luta golvet med "vanlig" lut från Flügger utan något vitt pigment. Därefter så såpades golvet 3 gånger med Flüggers golvsåpa som innehåller lite vitt. Resultatet blev prescis vad jag hoppats på! Måste dock erkänna att jag både köpte och lämnade tillbaka diverse oljor, vaxer och såpor innan jag lyckades bestämma mig...

Jag slipade golvet i såväl mitt vardagsrum som i hallen. Vardagsrummet är nog ungefär 17 kvadratmeter och hallen på lite drygt 5 kvadratmeter. Jag hyrde golvslipmaskin och kantslip på Bauhaus för rimliga pengar. Där köpte jag även slippapper till maskinerna.

Började med att bekanta mig med maskinerna genom att köra lite med det finaste pappret. Det svåraste är helt klart att start och stoppa utan att orsaka gropar i golvet av valsen. När jag väl slipade bort lacken använde jag 60 och 80 papper. För att få till en bra yta så avslutade jag med 100 och 120 papper. Skulle jag få för mig att göra om arbetet så skulle jag strunta i att hyra kantslipen, vi blev aldrig kompisar...

Totalt tog slipande fyra dagar i anspråk. Då är en del strul med att hitta ett uttag med 16 amperes säkring, en nyårsfest och efterföljande sovmorgon inräknad. Jag jobbade i stort sett ensam hela tiden och hade aldrig gjort detta tidigare. Jag är jobbar dock gärna långa dagar och har varken respekt för grannarna eller förstått poängen med att ta rast. ; )

Hyrmaskinerna hade jag bara de två första dagarna, eftersom att de var så otympliga och stora så använde jag dem bara till att få bort lacken. Dom orsakade en hel del gropar (med mig bakom spakarna...) och var svåra att komma åt med i alla små hörn som finns i hallen. De två efterföljande dagarna låg jag på knä och slipade med en liten handslipmaskin för att få till ett snyggt resultat och ont i ryggen. Erkänner gärna att det var med hjälp av handslipmaskinen och en rejäl portion tålamod som jag fick till ett acceptabelt resultat. Om man, som jag först gjorde, tror att det är enkelt att få till ett snyggt resultat direkt riskerar man att bli besviken.


Frågor och svar:

Är jag nöjd? -Ja

Skulle jag göra om det? -Kanske, om någon månad när jag glömt bort hur jobbigt det var svarar jag nog ja.

Syns det att det inte är ett proffsjobb? - Jag ser det och proffs ser det men tror inte så många andra gör det.


Erfarenheter:

-Det dammar och bullrar MYCKET
-Räkna med att ligga på knä en hel del
-Jag skulle inte våga ge mig på en fiskbensparkett eller något annat "fint" trägolv
-Jag målade golvet i köket och det är extremt mycket enklare... Två styrkningar och sen var det klart! (Bara lite slipning och tvätt innan och en lätt slipning mellan strykningarna!
-Man är rätt så mallig när allt är klart och andra säger att de bara ÄLSKAR golvet.

Lägger upp lite bilder så snart jag begriper hur jag ska förminska dom... Hoppas någon är hjälpt av detta eller tycker det var kul att läsa.
 
  • Gilla
spacebubble
  • Laddar…
SWE_Monstro: Kanske är det ett såpskurat grangolv som du hittat?
 
jag tycker inte att du ska lacka ett furugolv. Vi slipade och oljade med en olja med vitt pigment i och det blev kanonfint och behåller den "vita" furufärgen mycket länge.
 
Jag vet faktiskt inte vad det är för golv och har inte haft tid att fördjupa mig i det heller, ännu... men det börjar dra ihop sig för renoveringen även i de rummen nu....

Har tagit två bilder, inte så lätt att få det realistiskt, så bilderna är naturligtvis lite felvisande... men de är ändå ganska representativa..

Den först bilden är från biblioteket (den gulare med smala plank) och det är detta golv jag vill ljusa upp och få blekare, lite mera som bild två, som är från vardagsrummet.

kanske dessa bilderna kan ge bättre förståelse för hur jag ska göra?
 
  • Biblioteksgolvet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrumsgolvet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SWE_Monstro skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det är för golv och har inte haft tid att fördjupa mig i det heller, ännu... men det börjar dra ihop sig för renoveringen även i de rummen nu....

Har tagit två bilder, inte så lätt att få det realistiskt, så bilderna är naturligtvis lite felvisande... men de är ändå ganska representativa..

Den först bilden är från biblioteket (den gulare med smala plank) och det är detta golv jag vill ljusa upp och få blekare, lite mera som bild två, som är från vardagsrummet.

kanske dessa bilderna kan ge bättre förståelse för hur jag ska göra?
Jag tycker att det ser ut som om det ligger någon form av lack på golvet på bilderna. Såvitt jag vet så måste du slipa bort den för att åstadkomma ett annat resultat om du inte väljer att måla golvet. Ett plankgolv förblir enligt min uppfattning "livfullt" även efter en slipning.

Jag valde som sagt att luta och såpa golvet vilket jag är mycket nöjd med och tycker ger ett livfullt intryck.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.