B
Läste i manualen till värmepumpen:

"The drive must always be connected to the yellow/green grounding conductor (PE) in
supply.
If the drive is connected to an installation with a residual current device as an extra protection, the device
must be marked with minimum the following: RCD Type B."

Typ b jfb ligger väl runt 4000-5000kr?
Eller kan man skippa det här? Det står ju om man har jfb, ska det vara typ b? Om man väljer schneider/hager.

Eller köper man en no-name, och hoppas att den är ok?
https://www.energibutiken.se/sv/jor...LudvNxr8OBbTB-2fNCuAJd3U9A3qLb-hoCOlEQAvD_BwE

Värmepumpens inverter gör ju dc, tror det är det som är anledningen till typ b kravet.
 
Och 300 mA maskinskydd inte 30 mA
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Man skulle gärna vilja veta varför de kräver en typ B. Man kanske inte vill ha denna pump hemma...

- Om det handlar om skydd mot DC-felströmmar så borde JFBn vara mer ett krav än rekommendation, även om jag inte känner till något uttryckligt förbud mot att mata ut DC-felströmmar på nätet.
- Om det handlar om att skydda en befintlig JFB typ A så visst kan man göra det genom att byta den till en typ B. Men bättre är att lägga pumpen på en egen ledning med egna skydd.
- Om det handlar om att kunna bryta fel under normal belastningsström med höga frekvenser och konstiga vågformer så skulle jag inte vilja ha denna pump hemma. Felet (faran) borde här vara gränsat till kortslutning i pumpen med en beröringsspänning på utedelen. Det är ett felfall man verkligen vill ha ett bra skydd mot, om man anser att risken är tillräckligt hög, alltså sannolikheten att man tar i utedelen när det blir ett fel.

Jag tycker att de ska förtydliga detta.

Är pumpen fast ansluten så ställs inga allmänna krav på en JFB.

Att sätta dit en billig typ B tycker jag är bortkastade pengar, som att sätta en klisterlapp som det står "JFB" på. Vill man verkligen ge ett skydd för andra så bör det vara högkvalitativt.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
B
@Bo.Siltberg

Tack för svar. Manualen är inte så uttömmande kring varför de skriver som de gör.

Jag blir också lite skeptisk när man säljer jfb som kostar 20-30% av en hager/schneider. Det brukar finnas en viss koppling mellan kvalitet och prislapp.

Det är ju även lite konstigt att just denna värmepump skriver om jfb typ b, det är liksom samma kompressor/reglerprincip för denna som för nibe andra tillverkare. Men de kanske har något inbyggt skydd direkt i maskinen, så inte en extern jfb av b typ behövs.

Jag ska försöka få tag på leverantören och fråga lite kring detta
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H
B BSOD skrev:
@Bo.Siltberg

Tack för svar. Manualen är inte så uttömmande kring varför de skriver som de gör.

Jag blir också lite skeptisk när man säljer jfb som kostar 20-30% av en hager/schneider. Det brukar finnas en viss koppling mellan kvalitet och prislapp.

Det är ju även lite konstigt att just denna värmepump skriver om jfb typ b, det är liksom samma kompressor/reglerprincip för denna som för nibe andra tillverkare. Men de kanske har något inbyggt skydd direkt i maskinen, så inte en extern jfb av b typ behövs.

Jag ska försöka få tag på leverantören och fråga lite kring detta
Säger så här. Du vill inte ha en billig jordfelsbrytere mitt i vintern som krånglar och löser ut av sig själv trotts att det inte är något fel på värmepumpen. Vet att tex ett svenskt märke som börjar på M..... har haft det felet.


Så köp en Hager så fungerar det.
 
B
H H-Thomasson skrev:
Säger så här. Du vill inte ha en billig jordfelsbrytere mitt i vintern som krånglar och löser ut av sig själv trotts att det inte är något fel på värmepumpen. Vet att tex ett svenskt märke som börjar på M..... har haft det felet.


Så köp en Hager så fungerar det.
Lite samma erfarenhet har jag. Jag minns inte om det var Malmbergs jfb jag hade (eller om det var nån annan lågbudget jfb), men den slutade testknappen att fungera... förhoppningsvis var det bara testfunktionen som inte fungerade.

Förtroendet för lågpris-jfb är i alla fall lite naggat i kanten. Hager eller schneider är det som finns i övrigt i apparatskåpet.
 
A
När det är skarpt läge vill man nog att jfb verkligen ska fungera också. Den kan ju faktiskt rädda ett liv. Jag har inte samma tillit till de billiga grejerna.

Uppdatera gärna tråden när/om du får svar av tillverkaren.
 
A avh67f skrev:
När det är skarpt läge vill man nog att jfb verkligen ska fungera också. Den kan ju faktiskt rädda ett liv. Jag har inte samma tillit till de billiga grejerna.

Uppdatera gärna tråden när/om du får svar av tillverkaren.
Även de billiga uppfyller kraven. Det är inte säkerheten som offras
 
D
Jag lärde mig att bergvärmepumpar sätter man inte under JFB utan man ansluter dem fast. Allt för att slippa problem med den viktigaste eldrivna saken en kall vinterdag.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.