Jag har massor med påsar med frö till sallat, mangold, spenat, rucola m.m. med årtal 2016-2020. Är det värt att så dessa och ”vänta en vecka och se om de gror”, eller är det lika bra att trava iväg till affären på en gång?

Jag vill ju helst så nuuu i mitt nya drivhus, inte vänta en vecka och konstatera att inget grodde och jag måste så igen 😬

Närbild på fröpåsar med etiketter som visar bäst före-datum 2017 och såinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man säger att grobarheten minskar över tid. Men hur mycket beror lite på hur det har förvarats. Men jag hade nog sått extra tätt och räknat med att inte alla tar sig.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Man säger att grobarheten minskar över tid. Men hur mycket beror lite på hur det har förvarats. Men jag hade nog sått extra tätt och räknat med att inte alla tar sig.
De har förvarats i källare där det är 16-20 grader, dvs inte helt optimalt för att maximera livslängden men kanske inte katastrofalt dålig heller. Jag har sått lite gammal sallat förr, men inte åtta år gamla 🙈

Chili av samma ålder grodde inte alls, men de flesta tomaterna grodde glatt. Frågan är väl hur det är med sallat och spenat.

Jag kanske provar ändå, och köper nya fröer också när jag får tillfälle. Det ska ju ändå sås i omgångar.
 
Går ju testa de genom att placera fröerna mellan två eller fler ark hushållspapper, blöta ner och sen ner i en påse för att hålla fuktigheten. Då ser man ganska fort (ett par tre dagar typ) hur bra grobarhet det är om låt oss säga 5 av 10 frön gror är det 50%.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
H HeyJon skrev:
Går ju testa de genom att placera fröerna mellan två eller fler ark hushållspapper, blöta ner och sen ner i en påse för att hålla fuktigheten. Då ser man ganska fort (ett par tre dagar typ) hur bra grobarhet det är om låt oss säga 5 av 10 frön gror är det 50%.
Bra idé, det ska jag nog testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.