Hej!
Håller på byta ett fönster i huset till ett större.
Tänkte göra en förstärkning ovan fönstret, men vad för material är lämpligt att använda?
till sidorna som pelare tänkte jag köra 120x45 med som liggande vet jag inte. Fungerar två eller tre stycken 120x45 reglar ståendes? Tycker som det är nu så har reglarna satt sig så därför vill jag göra något bättre.

Alla tips mottages =)

Detta är ett älvsbyhus från 60 talet, enplans med plåttak i snözon 3 lutning 14 grader på taket.
 
  • Öppet väggparti under renovering med exponerad isolering, träreglar och ett litet monterat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående fönsterbyte med exponerad isolering och träreglar markerade för att visa planerad förstärkning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut som det är mage på övertycket om inte ögonen luras av fotot, du har nu överliggare som takstollarna ligger på, vad för mått på den.
 
Det är 120x45 liggandes 3 st .

Ja det tycker jag med, därför jag vill göra något stabilare nu när jag ändå byter fönster.
 
Det är en skarv på överliggaren men då det är 3 st så gör inte skarven något, har du lagt någon rät bräda eller vattenpass på så det syns om det finns en mage på den. Då ska det visa om jag ser rätt en bula nedåt på mitten.
 
Ja det är en liten mage tycker jag med.
 
  • Vattenpass visar att träpanel ovanför ett fönster inte är i lod, indikerar behov av justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vägg under konstruktion med exponerad isolering och nivåinstrument på en träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tog du på en regel där fönstret ska in, tänkte mer på det kraftiga upptill som takstolarna ligger på och det är den som bär upp och ser ut att mage.
 
Om det är en bärande långsida så hade jag satt en 195 eller 220 regel över hela fönstret.
 
Ja det är en bärande långsida, ståendes 220 med pelare på sidan?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det var svårt att få en bild, men ja det är en liten mage tycker jag också. Dock är de en skarv där också.
 
  • Nivåverktyg på träbjälklag med synlig skarv och isolering som indikerar ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wasssp Wasssp skrev:
Det var svårt att få en bild, men ja det är en liten mage tycker jag också. Dock är de en skarv där också.
Ser inte ut som att överdelen får något stöd från undersidan, går det att se om det bara ligger på stolpar till höger och vänster om din öppning
 
Jag måste tacka för alla era kommentarer, nu har jag fått upp fönstret med en förstärkning ovanför. Dock började det snöa nu så blev paus i det bygget en stund nu. Lite kyligt utan drevning, har ni något tips där, ex fogskum eller såndär fönster drivning som finns att köpa. Här får ni en bild från igårkväll, nu är det pressenning över. Ska upp några kortlingar och nån regel till på undersidan sen.
 
  • Ett nyligen installerat fönster i en trävägg med förstärkning ovanför och oskyddade reglar och isolering nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gunnar Gran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.