Hej!

Undersöker just nu robotgräsklippare för våra 700m² gräsmatta och undrar om någon har erfarenhet av Biltemas modell som ska klara 1000m². Den lockar med ett pris på 6000kr men jag är rädd att man också får vad man betalar för.

Som alternativ kollar jag på en Gardena vilket känns som ett tryggare val men till dubbla priset.
 
  • Gilla
Henrikjsson
  • Laddar…
Jag har en Biltema RM1000 från 2020 och en Meec 800 från 2017. Om man har en enkel och plan och jämn gräsmatta så funkar säkert biltemaklipparen bra. Dock är sytråden till gränstråd dom skickar med helt värdelös. Man måste köpa till riktig tråd för att den inte ska tappa signalen om det är blött ute. Den sista mjukvaran dom släppte 2022 löste många problem den hade, så när den klipper så funkar den bra. Det enda stora problemet den har nu, är att om inte gräsmattan är perfekt där den följer tråden så fastnar den, och gör inga försök att ta sig loss. Tror inte den gått en hel vecka utan att fastna längs gränstråden så länge jag haft den. Så länge dom inte släpper en ny mjukvara som löser det problemet rekommenderar jag inte någon att köpa den. Det lustiga är att den har en inbyggd gps-modul så förutsättningarna att lösa problemet finns ju.
Ska man tvunget köpa en billig klippare så är Julas Meec 800 bättre och billigare om man inte har massa smala passager. Den har inte zonklippning och gyro som RM1000 har. Det är i grunden samma klippare med lite annan hårdvara och mjukvara. Den tar sig loss om den fastnar längs med gränstråden(åtminstone gör min årsmodell det)
 
  • Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
Hej
Fick du köpt någon Robotgräsklippare?

Mvh
Sven K
 
S Sven Kar skrev:
Hej
Fick du köpt någon Robotgräsklippare?

Mvh
Sven K
Hej!

Valde bort biltemanklipparen efter GVR4s omdöme i tråden. Valde ett tag mellan Gardena Sileno och en Worx Landroid. Köpte den sistnämnda och ska installera den till helgen. :)
 
ata_drée ata_drée skrev:
Hej!

Valde bort biltemanklipparen efter GVR4s omdöme i tråden. Valde ett tag mellan Gardena Sileno och en Worx Landroid. Köpte den sistnämnda och ska installera den till helgen. :)
Blev du nöjd med Worx klipparen?
 
GigInTheSky GigInTheSky skrev:
Blev du nöjd med Worx klipparen?
Skulle jag säga! Den är inte perfekt, kör fast och får bladen blockerade någon gång ibland, speciellt nu när äppelträden börjat släppa frukt på gräsmattan. Men den kostar ju också mindre än typ en Husqvarna.
 
  • Gilla
GigInTheSky
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.