A
E Exajde skrev:
Jag lyfte bort pumpen och tittade efter. Helt tomt. Testade sedan att köra ett sköljningsprogram. Pumpen snurrar och fyller upp avloppsröret med vatten men sedan tar det stopp. Avloppsvattnet rinner liksom inte bort, utan röret fylls bara upp. Jag tog loss avloppsröret mellan tvättmaskinen och avloppet till handfatet som tvättmaskinens avloppsrör är kopplat till. Har spolat ur det och det var inte tätt. Vad är problemet liksom? Har fungerat felfritt i nästan 2 år. Återigen blinkar det rött på displayen och så piper maskinen. Något jag bör kolla över nu när jag sätter tillbaka det urspolade avloppsröret?
fyller den upp röret så måste det vara tätt defintivt om det inte rinner undan
 
electroluxaren skrev:
fyller den upp röret så måste det vara tätt defintivt om det inte rinner undan
Isåfall borde det vara lugnt nu då? Spolade ju ur avloppsröret. Visst, det var lite bös men verkligen inte tätt.
 
electroluxaren skrev:
fyller den upp röret så måste det vara tätt defintivt om det inte rinner undan
Okej, nu har jag satt tillbaka avloppsröret/-slangen igen och testkört. Får återigen röd lampa och pip efter en stund. Avloppspumpen snurrar och jag har ju spolat rent avloppsröret/-slangen, men ändå så funkar det inte. Kopplingen av avloppsröret/-slangen är precis som förut och som funkat i nästan två år. Vattnet kommer till röret/slangen men inte vidare. Hur går jag vidare nu tro? Kan det ha relevans att en tröja som släppte mycket ludd (övriga kläder i samma tvätt var typ täckta av ludd) var bland det sista vi körde innan maskinen började strula? Om ja, vad mer kan påverkas än avloppspumpen, vilken som sagt snurrar? Bifogar en video på felindikeringen och några foton som visar hur avloppsröret/-slangen är dragen.
 
  • Installation av avloppsslang och rör under handfat, korrekt monterade enligt tidigare fungerande setup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsslang ansluten till rör med klammer fastsatt vid vägg och golv kaklat i svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibla avloppsslangar anslutna till en maskin i ett badrum med svartvita hexagonala kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
generellt sett för lång avloppsslang
skarvar är ett otyg
rensat vattenlåset?
tröjan är nog orsaken
ta loss slangen vid vattenlåset och håll den i handfatet och kolla om det funkar
 
electroluxaren skrev:
generellt sett för lång avloppsslang
skarvar är ett otyg
rensat vattenlåset?
tröjan är nog orsaken
ta loss slangen vid vattenlåset och håll den i handfatet och kolla om det funkar
Ja, jag rensade vattenlåset förut och spolade rent avloppsslangen som är skarvad med tvättmaskinens slang. Har inte spolat ur tvättmaskinens slang men eftersom vattnet tar sig fram till skarvslangen tänker jag att det inte är stopp vid pumpen, eller? Såg inte heller något när jag hade loss pumpen.
Har inte sett några tecken på igensättning i handfatets avlopp som skarvslangen är kopplad till. Verkar dock som om att pumpen inte orkar få bort vattnet..? Ska testa att släppa avloppsvattnet i handfatet som du föreslår. Om det funkar, vad kan tänkas vara fel då?
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
generellt sett för lång avloppsslang
skarvar är ett otyg
rensat vattenlåset?
tröjan är nog orsaken
ta loss slangen vid vattenlåset och håll den i handfatet och kolla om det funkar
Testat att släppa avloppsvattnet i handfatet nu och det funkar, se bifogad video. Sedan blir det dock samma sak igen, d.v.s. röd lampa och felpip. Det jag noterat är att tömningen av vatten funkar när tvättmaskinen är vid nyckelsymbolen. Det är när tvättmaskinen går till nästa läge med en pil som felindikeringen kommer. Var samma sak när slangen var kopplad på handfatets avlopp. Bifogar video på flödet vid tömning i handfatet samt foto på displayen.
 
  • Tvättmaskinspanel med tända symboler för nyckel och pil, samt röd indikeringslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E Exajde skrev:
Testat att släppa avloppsvattnet i handfatet nu och det funkar, se bifogad video. Sedan blir det dock samma sak igen, d.v.s. röd lampa och felpip. Det jag noterat är att tömningen av vatten funkar när tvättmaskinen är vid nyckelsymbolen. Det är när tvättmaskinen går till nästa läge med en pil som felindikeringen kommer. Var samma sak när slangen var kopplad på handfatets avlopp. Bifogar video på flödet vid tömning i handfatet samt foto på displayen.
du har aldeles för dåligt flöde, jätte dåligt
bara ta loss slangen och titta igenom den
ta bort pumpen igen och dra ut silen om du inte gjort det (sitter innanför pumpen)
 
electroluxaren skrev:
du har aldeles för dåligt flöde, jätte dåligt
bara ta loss slangen och titta igenom den
ta bort pumpen igen och dra ut silen om du inte gjort det (sitter innanför pumpen)
Ja, det är dåligt flöde. Håller med. Nu ser det ut såhär innanför pumpen (bifogat foto). Hur lossar jag silen? Förstår inte riktigt hur det hela sitter ihop. Har försökt att bända lite lätt och att dra för hand men lyckas inte ens rucka på silen.
 
  • Innandömet av en pump med synlig smuts och skräp som blockerar flödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Det där svarta skall inte vara där
Ta tag i hålet med ett vinklat verktyg och dra ut.
 
electroluxaren skrev:
Det där svarta skall inte vara där
Ta tag i hålet med ett vinklat verktyg och dra ut.
Lyckades pillra in något att dra med men det sitter som berget. Är det nån låsmekanism jag missar tro? Händer ingenting när jag drar rakt ut.
 
A
Försök att vrida samtidigt skruva ut det så att säga
 
electroluxaren skrev:
Försök att vrida samtidigt skruva ut det så att säga
Tittade på bilden du skickade men förstår ändå inte vilken "spärr" det är jag inte kommer åt. Tips på verktyg som jag kan använda för att dra och skruva med samtidigt?
 
A

I värsta fall får du ta ut den i delar och köpa en ny den sitter ju bara instucken, men du har nog då mycket skit i den så den kärvar
 
electroluxaren skrev:

I värsta fall får du ta ut den i delar och köpa en ny den sitter ju bara instucken, men du har nog då mycket skit i den så den kärvar
Fick loss silen till slut och rensade den. Satt myyycket bös i den, bl.a. en strumpa. Tack så mycket för all hjälp!
 
  • Rengjord avloppssil täckt med smuts och en strumpa på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjord avloppssil med diverse skräp och en strumpa på kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig strumpa och diverse småföremål upplagda på ett sexkantigt kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.