Clarken37 skrev:
Det var evighetslånga köer till besikntingen förr i tiden som sagt i storstäderna.

Jag har säkert gjort 10 besiktningar och aldrig haft problem. Har heller aldrig hört om någon annan som haft det.

Om du får en dålig ”ersättning” i ditt apotek har det absolut ingenting med privatiseringen att göra. Det är staten som styr vilka ersättningar som ska finnas tillgängliga och, som sagt, vad som restar styr inte apoteken över, det är tillverkarnas ansvar.
Dekra blev ju av med tillståndet av en anledning och fick rätta till det.

Apoteken skall hålla på med mediciner men de håller på med mycket annat.

Det blev inte bättre. Det duger men varken mer eller mindre. Där har till och med kön blivit värre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Du kanske inte såg att jag skrev att min mor som är 84 år klarar såväl smartphone, platta och dator. Bara för att man är äldre behöver man inte vara sämre än andra på att hantera teknik. Handlar snarare om att anpassa sig till det som kallas utveckling istället för att vara negativ och gnällig.

Sedan passar tekniken givetvis inte alla men det finns tack och lov lösningar i de lägena också.
Lite positivt tänkande är en bra början! Testa det!
Men du pratar om anpassning. Han har aldrig haft med en dator eller smartphone att göra. Och vill inte ha det heller.

Att samhället håller på att digitalisera sig med alla dess svagheter visar ju bara hur vridet det kommer bli. Vi har problem idag med mottagningen och den har blivit sämre senaste året. Man kan ju bara spekulera i det och tro att det är fienden som stör ut.

Ja vi har haft stora problem med mobiler och teknik här senaste året.

Alla gamla vill inte anpassa sig. Och det förstår jag till fullo med allt jävla skit som finns idag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Vi ska inte glömma alla invandrare som vi glömde att integrera, många av dom kan inte tillräckligt med svenska för att klara av att sköta sitt på på webben.
 
N
R Rkarlsson skrev:
Men du pratar om anpassning. Han har aldrig haft med en dator eller smartphone att göra. Och vill inte ha det heller.

Att samhället håller på att digitalisera sig med alla dess svagheter visar ju bara hur vridet det kommer bli. Vi har problem idag med mottagningen och den har blivit sämre senaste året. Man kan ju bara spekulera i det och tro att det är fienden som stör ut.

Ja vi har haft stora problem med mobiler och teknik här senaste året.

Alla gamla vill inte anpassa sig. Och det förstår jag till fullo med allt jävla skit som finns idag.
Herregud du tycker alltså man bara skall säga nej till den utveckling som sker i samhället och då inte bara i Sverige utan i hela världen?
Den tiden är förbi och jag och de allra flesta andra tycker det är bättre att ta vara på de möjligheter som finns istället för att bara måla i svart.
Ingen tvingas använda "all jävla skit som finns idag".
Om din pappa inte vill använda den teknik som står till buds är det ingen som tvingar honom men han kanske inte kan räkna med samma nivå på service som han skulle kunnat få om han gjort det.
Det är som för mig som gärna använder kontanter (!!!) - i vissa affärer går det inte längre men det får jag bara acceptera. Sådan är utvecklingen helt enkelt.

Om du fått sämre täckning är det väl läge att höra med din operatör om vad det kan bero på.
3G släcks ju ner och kanske har det påverkat men 4G och även 5G är väldigt väl utbyggt så det borde täcka upp.
Alternativt testa en annan operatör eftersom de olika operatörerna ofta har master på olika ställen.
Ännu ett exempel som visar hur bra det är att ha flera alternativ att välja på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
wildeside wildeside skrev:
Vi ska inte glömma alla invandrare som vi glömde att integrera, många av dom kan inte tillräckligt med svenska för att klara av att sköta sitt på på webben.
Då borde det väl ligga i deras intresse att ha lärt/lära sig svenska eftersom det är det officiella språket i det här landet åtminstone senast jag kollade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Då borde det väl ligga i deras intresse att ha lärt/lära sig svenska eftersom det är det officiella språket i det här landet åtminstone senast jag kollade.
Jepp i nästan dom flesta fallen så talar dom aldrig svenska hemma eller borta med desss likar, ids inte lära sig, utan lever i sin bubbla och tror allt dom gör är bra, barnen får vara tolkar för dom.
Nu är inte alla så men många, vet många som kämpar hårt för att lära sig svenska och får hjälp av barnen att lära sig. Så man ska inte dra alla över samma kam.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Risken är att man blir stoppad av farbror Blå på vägen dit och att de tjafsar så mycket att man kommer för sent till bilprovningen, men det har inte hänt de år jag praktiserat detta.
Det som kanske kan bli tjafs är att man på vissa ställen läser att "kortaste vägen till besiktningsstationen" = "kortaste vägen till närmaste besiktningsstation". Personligen är jag dock inte särskilt orolig. Kan inte se någon anledning för farbror blå att tjafsa om du kan visa upp en bokning som stämmer i tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Herregud du tycker alltså man bara skall säga nej till den utveckling som sker i samhället och då inte bara i Sverige utan i hela världen?
Den tiden är förbi och jag och de allra flesta andra tycker det är bättre att ta vara på de möjligheter som finns istället för att bara måla i svart.
Ingen tvingas använda "all jävla skit som finns idag".
Om din pappa inte vill använda den teknik som står till buds är det ingen som tvingar honom men han kanske inte kan räkna med samma nivå på service som han skulle kunnat få om han gjort det.
Det är som för mig som gärna använder kontanter (!!!) - i vissa affärer går det inte längre men det får jag bara acceptera. Sådan är utvecklingen helt enkelt.

Om du fått sämre täckning är det väl läge att höra med din operatör om vad det kan bero på.
3G släcks ju ner och kanske har det påverkat men 4G och även 5G är väldigt väl utbyggt så det borde täcka upp.
Alternativt testa en annan operatör eftersom de olika operatörerna ofta har master på olika ställen.
Ännu ett exempel som visar hur bra det är att ha flera alternativ att välja på.
Då jag är i Sverige och de kräver betalt med Swish brukar jag hålla fram kontanter och förklara att som finländs meborgare bosatt i Finland får jag inte använda Swish. Sedan får de välja om de vil ha kontanter eller bankkort eller ingen betalning alls.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Under 50 € för telefonen.
[länk]
Under 200 € finns hur många som helst..
De har tydligen blivit billigare.
Hur länge håller en 50eurostelefon? Tål den att falla i betonggolvet från andra våningen eller att vara i fickan då man arbetar i skogen i regn? Tål den att falla i vatten?
Min 80-eurostelefon utan såna där funktioner har varit med om allt det där och är nu 6 år gammal men den sjunger tyvärr på sista versen. En telefon som inte tål det måste bytas ut varje gång någonting sånt där har hänt. Några gånger i året.

Sedan tillkommer ju värdet på arbetstiden som man sätter på att lära sig använda den. Det är betydligt mindre kompetenskrävande att plocka sönder en traktormotor i småbitar och byta kolvar och kolvringar och sätta ihop den igen eller att gå till skogs och hugga virke och bygga ett timmerhus eller en träbåt av det än att lära sig använda en smarttelefon. Jag har försökt så jag vet.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De har tydligen blivit billigare.
Hur länge håller en 50eurostelefon? Tål den att falla i betonggolvet från andra våningen eller att vara i fickan då man arbetar i skogen i regn? Tål den att falla i vatten?
Min 80-eurostelefon utan såna där funktioner har varit med om allt det där och är nu 6 år gammal men den sjunger tyvärr på sista versen. En telefon som inte tål det måste bytas ut varje gång någonting sånt där har hänt. Några gånger i året.

Sedan tillkommer ju värdet på arbetstiden som man sätter på att lära sig använda den. Det är betydligt mindre kompetenskrävande att plocka sönder en traktormotor i småbitar och byta kolvar och kolvringar och sätta ihop den igen eller att gå till skogs och hugga virke och bygga ett timmerhus eller en träbåt av det än att lära sig använda en smarttelefon. Jag har försökt så jag
Du fäktar mot väderkvarnar🙃

Man behöver ju inte vara vårdslös med sin telefon och slänga den i betonggolv eller dränka den i vatten..jag använder magväska så telefonen är i säkert förvar, skyddad från vatten.

En billig telefon är ofta mycket tuffare än en dyr.
En >1500 euro Samsung kommer att stendöd om du tappet den i betongen från andra våningen, skärmen tål knappt att man tittar på den (men den är skitsnygg)😉

Jag har renoverat flera motorer nedplockade i minsta detalj, inget särskilt svårt med verkstadshandboken tillgänglig och även utan går det bra om man bara har lite koll.

Jag har också haft massor av både dumma och smarta telefoner, inte särskilt märkvärdigt att lära sig det heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då jag är i Sverige och de kräver betalt med Swish brukar jag hålla fram kontanter och förklara att som finländs meborgare bosatt i Finland får jag inte använda Swish. Sedan får de välja om de vil ha kontanter eller bankkort eller ingen betalning alls.
I Danmark var det tidigare så att man bara kunde betala med dancard, men sedan fattade dom att MasterCard och visa faktiskt också finns 😂🥳 så nu funkar alla normala kort även i Danmark.
 
D Dilato skrev:
Du fäktar mot väderkvarnar🙃

Man behöver ju inte vara vårdslös med sin telefon och slänga den i betonggolv eller dränka den i vatten..jag använder magväska så telefonen är i säkert förvar, skyddad från vatten.

En billig telefon är ofta mycket tuffare än en dyr.
En 1590 euro Samsung kommer att stendöd om du tappet den i betongen från andra våningen, skärmen tål knappt att man tittar på den (men den är skitsnygg)😉

Jag har renoverat flera motorer nedplockade i minsta detalj, inget särskilt svårt med verkstadshandboken tillgänglig och även utan går det bra om man bara har lite koll.

Jag har också haft massor av både dumma och smarta telefoner, inte särskilt märkvärdigt att lära sig det heller.
Hur går det till........ magväska....är den vattentät? Ryms den innanför overallen? Krossas telefonen där inne då man tar i med hela kroppen och till exempel vrider in en stock på sågbordet?
 
H heimlaga skrev:
Hur går det till........ magväska....är den vattentät? Ryms den innanför overallen? Krossas telefonen där inne?
Nej, ja, nej.
Samma väska innehåller även körkort,kreditkort, kontanter, diverse mediciner, nåt plåster, nån örontops och lite annat blandat.
När jag vrider in en stock på bordet hänger jag magväskan på kroken bredvid...så den inte riskerar att skadas..men jag är lite mer på liksom ❤️
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Nej, ja, nej.
En telefon som inte tål att vara med på byggen och i skogsarbete är ju totalt meningslös. Jämförbar med ett hus som är kompakt rätt igenom eller en cykel med fastsvetsade hjul som inte snurrar.
Telefonens absolut viktigaste uppgift är ju att ringa till och från arbetet med eller ringa efter bogserhjälp eller ambulans eller vad som nu behövs när det hat gått åt helsike när man arbetar. Alla andra funktioner är bonus.
 
wildeside
En klar fördel har jag upplevt med kontanter, fick gratis mat när restaurangen bara tog emot kortbetalning.
Det va ingen som sa det till mej, så när dom ville ha betalt så blev det lite problematiskt eftersom jag bara hade kontanter på mej och förklarade att kontanter måste väl ändå vara en betalningsmetod för om det inte va det så är det dumt att jag kan ta ut kontanter som krediteras på mitt konto.
Dom skratta lite och sa att jag kunde betala nästa gång, då skratta jag eftersom det va 70 mil hemifrån på en mindre ort som jag aldrig innan och troligtvis aldrig mer kommer att köra genom.
Men gör jag det så ska jag gå in och betala och tacka för senast😂.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.