Fick köpt ett rekommenderat batteri på batteri kungen till grabbens rc bil. Undrar om man kan lägga en ac på 6V 2000mah direkt på polerna på batteriet eller om de andra två polerna har något med saken att göra?

Elbil blir väl närmaste forum det gäller :)
 
  • Ett 6V 700mAh nickelmetallhydridbatteri med pålödda kablar och specifikationsetikett som visar modell och varningstexter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
6v kommer inte att ladda upp batteriet. Du behöver mer än 6v för att ladda batteriet. 700 mAh och 2000 mAh är enbart storleken på bensintanken.
 
K Karl-E skrev:
Fick köpt ett rekommenderat batteri på batteri kungen till grabbens rc bil. Undrar om man kan lägga en ac på 6V 2000mah direkt på polerna på batteriet eller om de andra två polerna har något med saken att göra?
Nickel metallhydrid-batterier laddas med konstant ström. Du kan ladda batteriet genom att koppla en laddare för batteritypen på de två trådarna. Men inte med ett annat batteri.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nickel metallhydrid-batterier laddas med konstant ström. Du kan ladda batteriet genom att koppla en laddare för batteritypen på de två trådarna. Men inte med ett annat batteri.
Okej, var ju rädd att det skulle börja brinna eller iaf ryka när jag kopplade på en liggande 220 - 6v 2000mah jag hade liggandes. Men då kan jag alltså ta en 12V istället och koppla på?
 
Nej, du ska inte koppla något när du inte har en susning om vad du sysslar med.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du ska inte koppla något när du inte har en susning om vad du sysslar med.
Tänk vad lite man hade kunnat idag om man bara gjorde det man kunde i livet. Därför vi har forum osv för att lära av varandra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Till att nörja med behöver du förstå skillnaden på växelström och likström.

Sedan måste du ha en lämplig strömbegränsning. Kommer du dit så har du en mycket enkel laddare.
 
K Karl-E skrev:
Fick köpt ett rekommenderat batteri på batteri kungen till grabbens rc bil. Undrar om man kan lägga en ac på 6V 2000mah direkt på polerna på batteriet eller om de andra två polerna har något med saken att göra?

Elbil blir väl närmaste forum det gäller :)
Jag antar att du menar mA och inte mah. Om den spänningskällan är växelström kommer det inte att funka.

En NiMH-cell har en nominell spänning på 1,2V så det sitter 5 st celler i serie i det packet. En nyss fulladdad cell håller runt 1,33V så en laddare måste ge minst 6,65V likspänning. En anordning för att ladda kan i sin enklaste form bestå av en likspänningskälla på 6,65V och ett motstånf med väl valt värde i serie mot batteriet. Lagom laddström för NiMH är en tiondel av cellens kapacitet, här 700mAh så 70mA är lagom. Räknar man med urladdad cell på 1V är ett motstånd på 10 ohm lagom.

Vad de 2 extra polerna är kan vi inte ens gissa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Vad de 2 extra polerna är kan vi inte ens gissa.
Troligtvis temperatursensor (NTC) som originalladdaren använder för att inte överhetta batteriet under laddning.
 
  • Gilla
Peterpettersson och 1 till
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Okej, var ju rädd att det skulle börja brinna eller iaf ryka när jag kopplade på en liggande 220 - 6v 2000mah jag hade liggandes. Men då kan jag alltså ta en 12V istället och koppla på?
Om du har ett spänningsaggregat som kan reglera ström så ställer du den på 70 ma och kopplar på. Spänningen är då inte så viktig bara den kommer en bit över 6V. Om du i stället menar ett 12V batteri eller 12V-regulator som bara reglerar spänningen så är svaret nej. Den typen av batteri börjar inte så lätt brinna av att man gör fel. Men du kan förstöra batterierna utan att det börjar brinna.

Det bästa är att skaffa en batteriladdare som är avsedd att ladda nickel metallhydrid-batterier.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.