Jag och min sambo (hennes inloggning, därav något flickigt/kvinnligt alias) funderar på bygga hus och vi har hittat ett hus vi vill ha och en passande tomt. Men vi vill hålla oss till 2´5milj och fick ett pris på 2,75milj plus platta och allt markarbete (jobbar inom anläggningsbranschen,, så tänkte göra detta själv). Så tror jag kan hamna på ca 2.9milj,
men funderar om den enda eventulla prutning man kan göra, är att man gör mer jobb själv, för inte är det väl som att köpa bil? (Att det brukar kunna gå pruta 6-7% av priset?). Menar dock inte den storleksordningen eller att man ska jämföra husköp med bil, men om det finns några bra tips/möjligheter på att få ner priset en aning? (bara närmare vårat mål, inte nödvändigtvis hela vägen).
 
Det brukar vara svårt att pruta, i synnerhet när konjunkturen för husbyggare är så het som nu. Men, man skall alltid försöka. Prata med säljaren om denne ser några möjligheter att kapa kostnader. Det kan ju handla om enklare utrustning, göra en del jobb själv, eller kanske vara ett "visningshus"...
 
Får göra ett försök att få ner priset. Men vad handlar det om för pengar för att vara ett visningshus då? Såg någon som fick ner priset 100´000kr för att visa 10gånger under ett år eller vad det var. Jag skulle lätt ta ett sådant om jag fick erbjudandet, men är det så bra betalt för att låta dem titta ett par gånger? 10´000kr om dagen är ju fina pengar!
 
Pruta kan du definitivt göra men jag upplevde det som svårt att få några stora rabatter. Jag bygger med Myresjö och fick 25000 kr i rabatt mot att visa det 2 ggr. Andra företag erbjöd mellan 10-20 kkr.
 
Anledningen till att man kan få viss rabatt vid köp av bil är bland annat att
- man inte har någon inbytesbil
- man skriver ner värdet på sin inbytesbil
- om man köper en ny bil tar man en som varit visningsbil m m

Det finns alltså skäl till varför man brukar få rabatt vid köp av bil. Försök hitta något bra skäl till varför du skall få rabatt så borde du även kunna få rabatt vid köp av hus.

Lycka till! :) :) :)
 
Det bästa skälet som ALLA säljare lyssnar på är: "Den andra firman har gett mig ett bättre pris för exakt samma hus, men jag skulle gärna bygga med er. Det kan dock inte skilja så mycket i pris som just nu för att jag skall välja er. Om du bara kan gå ner i närheten så....."

Tänk på att alla säljare jobbar på nästan enbart provision och har ett lika stort intresse att få till en affär som ni. Det är så de betalar sina egna räkningar och huslån.
Vi kom ner 150 000 efter några sådana där turer. Vi diskuterade med Götenehus, Myresjöhus och Vårgårdahus.
 
Ja tveka inte att försöka pruta, men en viktig sak är att du måste ha på fötterna för dina påståenden dvs ta en flera anbud då kan du börja spela ut leverantörerna mot varandra. Gör sedan flera "omgångar" av prutningar. Var heller inte het på gröten fast säljaren pressar dig till avslut.

Inledningsvis skall du försöka få säljaren/na att lägga ner så mycke tid som möjligt på dig. Ju mer tid säljaren har lagt ner på dig så generellt sett så vill han få ett avslut på affären
lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.