Hej,

Har försökt hitta information men inte hittat.

Jag har en hydrofor och ejektorpump och den står i en källare med lika högt till tak som hydroforen. Dvs det går inte att fylla på luft uppifrån. Vidare har hydroforen i botten en T-koppling där den ena går till tömning och den andra med en slang med ventil som går tillbaka till ejektorpumpen.

Jag har försökt få upp trycket men den stannar på mitten av glaset och lyckas inte få upp trycket något mer.

Jag har testat att öppna ventilen i botten tillbaka till ejektorpumpen för att se om det gjorde skillnad men den hostar till lite, fyller på lite, och sen slutar igen. Motorn går hela tiden och låter ok men den fyller inte på med vatten och skapar tryck.

Nu till min hypotes efter att ha läst på lite...
Slangen i botten går tillbaka till ejektorpumpen för att skapa ett lufttätt system, dvs istället för att fylla på med vatten "utifrån" kan man istället öppna bottenventilen och låta vattnet från hydroforen "hälla på" vatten i ejektorsystemet. Stämmer det att det är det den "tillbakakopplingen" är till för från botten till ejektorpumpen?

Vidare är hydroforen inte blivit rensad på säkert 20 år så det är nog rätt mycket skit i botten. Kan det vara så att jag genom att öppna ventilen på tillbakaslangen fått in massa skit in i ejektorsystemet (i pumpen eller ner i ejektorn)? Hur rengör jag i så fall detta? Behöver jag dra upp ejektorn och göra rent den?

Många frågor, men tänker jag rätt eller är jag helt fel på det?

Vänligen
Simon
 
Har det varit helt tömt i slangarna? Min erfarenhet är att man får stänga av pumpen och fylla slangarna igen ett par gånger innan all luft är ute. Den tunna slangen tillbaka till pumpen är precis som du gissat till för just detta.

Om det samlats avlagringar i hydroforen så är det ju just i botten de samlas. Där kan de täppa till den slangen. Kanske att avlagringar kan försämra effekten på pump och ejektor också.
 
Hej,

Nej det har inte varit tomt i slangarna, men vi råkade gräva ett litet jack på en av slangarna till till ejektorn så vi skarvade den (under mark mellan ejektorpump och brunnen). Kom garanterat in luft i systemet då. Efter det släppte jag på vatten undertill in i ejetorpumpen igen och är rädd att jag då släppte in massa avlagringar och skit från botten av hydroforen in i systemet som "satt igen" något.

Men jag vet inte om jag tänker rätt, och jag vet inte vad jag ska göra åt saken :)

Simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.