Hej!

Vi har idag en vitputsad 1,5 plans villa i lättbetong på 142 kvm. En skånelänga kan man väl rätt och slätt säga. 6,4 m brett och 13,6m långt, platta på mark.

Planlösningen är funktionell med sociala ytor på bottenplan, dusch/wc, kök och tvättstuga och ett mer privat övre plan med tre sovrum, badrum och ett litet allrum.

Entré och uppfart på husets norrsida med ett förråd samt en altan i sydväst som ett L runt huset och en liten altan på baksidan för morgonkaffet och för att kunna gå ut i förrådet.

Tomten i sig är gammal skånsk åkermark och således väldigt platt.

Inga konstigheter så långt men familjen växer och vi går därför i tillbyggnadstankar.

Vi önskar bygga till nedervåningen och försöka få till ett större vardagsrum med matplats samt ett ytterligare sovrum, badrum/relax och en klädkammare samt en naturlig koppling till de befintliga altanerna.

Jag har vridit och vänt på olika huskroppar och kommit fram till en lösning som jag jättegärna slulle vilja ha forumets feedback på.
Planritning av en 1,5 plans villa med tilltänkt tillbyggnad och måttangivelser, inklusive altaner och tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt förslag innebär att man skulle ta upp ett större hål i husets södra vägg där vi idag har två fönsterdörrar ut till trädgården (röd vägg i skissen) och förlänga befintligt vardagsrum med anslutning till ett sovrum med klädkammare samt bad/relax som också har utgång till altanen på baksidan av huset där vi planerar att ha ett spabad.

Kan tilläggas att vi fått positiva signaler från kommunen på närheten till tomtgräns (0,8-0,9m) och detaljplanen tillåter 40% byggarea. Den delen av tomten har 10+ meter tll nästa fastighet och det finns många andra hus i området som i stort sett står i tomtgränsen.

Tar som sagt jättegärna emot era tankar på planlösning/tillbyggnad och hur ni hade gjort.
Tack på förhand!

//Danne
 
BirgitS
Vill ni ha köket avskilt från vardagsrummet eller är det bara som det blev?
Det känns som det är rätt långt att gå med mat och porslin i ditt förslag.

Är 4 sittgrupper i vardagsrummet något ni vill ha?
Det ser ut som 2 st 2-sitssoffor och det är ju lite för en familj plus gäster.

Det är besvärligt när duschen är precis bredvid en dörr, det betyder att tätskiktet tar slut mycket nära duschen. Om möjligt bör toaletten ha minst 40 cm fritt åt båda hållen räknat från mitten av toaletten, detta för att det ska vara lätt att städa där och ingen ska tycka att något är i väggen för ett knä. Det finns en risk för att kommunen tycker att tillbyggnaden inkl. badrummet ska tillgänglighetsanpassas och då finns det många regler att ta hänsyn till, se här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
  • Gilla
odanne
  • Laddar…
O odanne skrev:
Hej!

Vi har idag en vitputsad 1,5 plans villa i lättbetong på 142 kvm. En skånelänga kan man väl rätt och slätt säga. 6,4 m brett och 13,6m långt, platta på mark.

Planlösningen är funktionell med sociala ytor på bottenplan, dusch/wc, kök och tvättstuga och ett mer privat övre plan med tre sovrum, badrum och ett litet allrum.

Entré och uppfart på husets norrsida med ett förråd samt en altan i sydväst som ett L runt huset och en liten altan på baksidan för morgonkaffet och för att kunna gå ut i förrådet.

Tomten i sig är gammal skånsk åkermark och således väldigt platt.

Inga konstigheter så långt men familjen växer och vi går därför i tillbyggnadstankar.

Vi önskar bygga till nedervåningen och försöka få till ett större vardagsrum med matplats samt ett ytterligare sovrum, badrum/relax och en klädkammare samt en naturlig koppling till de befintliga altanerna.

Jag har vridit och vänt på olika huskroppar och kommit fram till en lösning som jag jättegärna slulle vilja ha forumets feedback på.
[bild]

Mitt förslag innebär att man skulle ta upp ett större hål i husets södra vägg där vi idag har två fönsterdörrar ut till trädgården (röd vägg i skissen) och förlänga befintligt vardagsrum med anslutning till ett sovrum med klädkammare samt bad/relax som också har utgång till altanen på baksidan av huset där vi planerar att ha ett spabad.

Kan tilläggas att vi fått positiva signaler från kommunen på närheten till tomtgräns (0,8-0,9m) och detaljplanen tillåter 40% byggarea. Den delen av tomten har 10+ meter tll nästa fastighet och det finns många andra hus i området som i stort sett står i tomtgränsen.

Tar som sagt jättegärna emot era tankar på planlösning/tillbyggnad och hur ni hade gjort.
Tack på förhand!

//Danne
Hej, jag hade byggt ut vardagsrummet precis som ni tänker. Men jag hade lagt sovrummet i våningen ovanför dvs gjort utbyggnaden i två plan. Dels för att spara på mängden grundläggning och tak men framför allt för att jag inte är så förtjust i ett sovrum med direkt anslutning till vardagsrummet.
/Odd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.