Hej allihopa! Ny husägare här!

Jag ska sätta in extra tilluftventiler ovanför fönstren, men där sitter självklart en liggande regel 45×90 ser det ut som. Regeln ligger på sidan så den "smala" sidan är mot kameran. Min fråga är, tror ni de bara är där för att fästa gips/spån skivor och de bara att såga sig genom den eller tror ni den är bärande på något vis?

Personligen så tycker jag att en liggande 45×90 inte kan bära så mycket. Hade den vart vriden 90° så den breda sidan hade vart mot så hade jag varit mer orolig. Men jag har haft fel förut.

Tack på förhand!
 
  • Utsågat hål för ventilation ovanför ett fönster, med synlig liggande träregel och dekorativ väggpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Eftersom det är vanligt med avväxlingar (bärande balk och pelare) ovanför och bredvid fönster så brukar man sätta tilluftsventiler snett bortåt från ett av fönstrets övre hörn.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är vanligt med avväxlingar (bärande balk och pelare) ovanför och bredvid fönster så brukar man sätta tilluftsventiler snett bortåt från ett av fönstrets övre hörn.
As, okej. Tack för svar! Jag tänkte mer på att jag ville va över element och slippa kallras.
 
BirgitS
Det finns tilluftsventiler som är gjorda för att sitta bakom radiatorer och det finns tilluftsventiler som vinklar luften uppåt mot taket så att luften inte kommer direkt på personerna i rummet, dvs. inget kallras av dem.
 
  • Gilla
Tudor Eklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.