Är det någon som vet om man i Norge kan köpa mer giftig färg, sådan som vi hade innan kemikalieinspektionen började lägga sig i?
 
hej , jag ringde jotun i norge och dom sade att det är samma färg, (men det är ju inte riktigt säkert), men så sa dom på jotun.
 
Vad för slags fasad talar vi om? Varför skall färgen vara giftig? Utgår från att du med giftig menar tålig färg?

Om det är träfasad som skall målas så kan jag varmt rekomendera Jotuns (Demi Dekk) oljetäcklasyr. Vi har använt denna färg i nästan 40 år och den är mycket bra och hållbar. Håller 15 år innan ommålning och då är det inte färgen som är dålig, utan det är pigmenten som har blekts.

Allt som Jotun gör är dock inte bra. Gjorde förra sommaren det fatala misstag att måla alla fönster med Joutuns (vattenbaserad) fönsterfärg. Vi har inga träd i närheten men ändå fäster gröna alger på ytan. Kommer nog tyvärr att till sommaren slipa ner alla fönster igen och måla om dem med oljebaserad färg.
 
Använde som tur var jotuns fönsterfärg (olja) till alla mina fönster. Dalaröd. Har även målat ett pardörrar med den
färgen. Det var 4-5 år sen och det ser fortfarande ut som nymålat, inte en tendens till blekning, det kallar jag riktig kvalitetsfärg!
 
Ja jag kan inte annat än hålla med dig imported! Det blir den färgen till mina fönster till sommaren. Måste haft en total blackout när jag valde den vattenbaserade!
 
Du använde en vattenbaserad fönsterfärg. Vad är det för en färg? Är det en vattenbaserad oljefärg? Vilken tror du bäst på fasaden, en lasyr dom du använt eller demidekk akrylatoljefärg?
 
Den vattenbaserade färgen heter Jotun Optimal och den skall du bara glömma för den är skit! Till min fasad som är träpanel har jag som sagt använt Jotuns (Demi Dekk) oljetäcklasyr och den är mycket bra. Oljetäcklasyr kan man väl säga är en blandning av lasyr och täckfärg. Bra täckande, men ändå så pass att man ser träets struktur!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.