A
Hej,

Jag beställde en enkel elinstallation (kort dragning av kablar och byte av väggdosor). Behövde göras i två vändor då det skulle kaklas mellan kabeldragning och väggdoseinstallation.

Elektrikern uppgav (över telefon) pris på 600 kr/h + materialåtgång.

När jag fick fakturan var dock en utkörningskostnad på 500 kr/styck tillagd + att han började räkna timmar från att han lämnade kontoret. Andra dagen var elektrikern hos mig 30 minuter, men fakturerade för två timmar.

Jag tänker bestrida fakturan, det vi avtalade var 600 kr/h + materiel. Om jag vetat att utkörningsavgiften tillkom hade jag valt en annan firma.

Dessutom tycker jag att det är bisarrt att timtaxan börjar när elektrikern lämnar kontoret (eller snarare tidigare jobber vart det nu än är...). Om jag beställer taxi så startar ju inte taxametern när han börjar köra till mig t.ex.

Värt att nämna är att kodtnaderna jag vill bestrida utgör ca 1/2 fakturan. Det var ett pyttelitet eljobb jag behövde få gjort.

Någon som har erfarenhet av liknande situation? Någon som har koll på juridik och vet om jag har rätt eller om jag är ute och cyklar?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Du är till största delen ute och cyklar.

Elektrikern kör till och från dig på arbetstid som han då naturligtvis fakturerar dig. På ett litet jobb blir det tyvärr mycket restid relativt arbetstid på plats speciellt som han fick komma tillbaka en andra gång.

Att ta en framkörningsavgift eller avgift för servicebil har jag skälv lite svårt för men det är skattetekniskt om du ska ha ROT får inte det ingå. Annars hade det kunnat smetats ut på timpriset som hade blivit typ 100 kr högre.

Tyvärr räcker det inte att fråga vad timpriset är. Du måste fråga hur många timmar som det uppskattas bli, hur mycket materialet kommer att kosta, om det tillkommer resor, servicebil eller något annat. Och fråga hur tiden räknas om du är osäker på det, alltså hur resor räknas och om varje påbörjad timme debiteras som en timme tex.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Gillar att du tror att han ska vara gratis tills han står vid din dörr och lämnar den bakom sig... Är du 18 år gammal?
 
  • Haha
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
500kr/besök är dock väldigt mycket mer än kostnaden för en bil. Att inte ens nämna den kostnaden är inte särskilt snyggt.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Detta måste vara en skämttråd ?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
K
Tyvärr blir man ju stjä...ullad vid småjobb.
Beklagar!

Sjukt dåligt att inte nämna en framkörningsavift om 500kr.
 
D Daniel 109 skrev:
500kr/besök är dock väldigt mycket mer än kostnaden för en bil. Att inte ens nämna den kostnaden är inte särskilt snyggt.
Här håller jag med. Inte för att den utgör en stor del av kostanden i små jobb. Utan för att man är skyldig att upplysa om alla kostander. Genom att faktiskt bestrida denna ksoatand, så komemr han bli bättre på att upplysa om det näsat gång, och också öppna för förhandling även påd enna punkt. Personligen akn jag tycka att bilkostnad är ok, om den utgör etableringstid. I TS fall ahr ahn ju dock både fått uppräknad tid och bilkostnad. Det tycker jag är tveksamt, om det inte är lång restid. Men då skall det ju verkligen upplysas.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Här håller jag med. Inte för att den utgör en stor del av kostanden i små jobb. Utan för att man är skyldig att upplysa om alla kostander. Genom att faktiskt bestrida denna ksoatand, så komemr han bli bättre på att upplysa om det näsat gång, och också öppna för förhandling även påd enna punkt. Personligen akn jag tycka att bilkostnad är ok, om den utgör etableringstid. I TS fall ahr ahn ju dock både fått uppräknad tid och bilkostnad. Det tycker jag är tveksamt, om det inte är lång restid. Men då skall det ju verkligen upplysas.
Nej han kommer inte att bli bättre på att upplysa om övriga kostnader som tillkommer.

Konstiga naiva människor i det här landet.

Han och de flesta hantverkare svarar på de frågor man får men självklart upplyser man inte om extra kostnader.
Då får man ju inte jobben!

Visst, en på 20 blir irriterad och klagar, men vad gör det?

TS skriver uttryckligen att han aldrig hade anlitat elektrikern om han hade fått info om bilkostnad och debitering för restid.
 
Som sagts.

Det är "alltid" så att tid börjar räknas från att hantverkaren börjar arbeta med ditt "projekt", det kan handla om att lasta ut material till bilen, och givetvis körtiden hem till dig.

Att firman tar ut en avgift för bilen är standard. I princip alla hantverkare gör så idag. Det är ett krav från skattverket om du skall få ROT avdrag, det måste framgå av fakturan att en avgift i nåfgon form har tagits för bilen. Annars underkänns ROT avdraget.

Nivån på bilersättning varierar. En del firmor tar en relativt låg fast avgift + en milersättning. Att bara ta ut en milersättning godkänns inte av skatteverket. Bilen kostar när den står och parkerad vid ditt hus. Väldigt vanligt är en fast avgift för "servicebil" på 300 - 800 kr per besök.

Felet som elektrikern gjort i det här fallet är att inte informera om kostnaden för bilen. Hantverkaren kan inte kreditera dig den kostnaden, i så fall kan du inte få ROT avdrag. Vilket gör det till ett nollsummespel. Men denna informationsmiss kan ses som ett formelt fel, du borde framgångsrikt kunna vägra betala den delen, men då får du som sagt inte ROT avdrag.

Sedan är det ju som gjort för dålig stämning om en hantverkare inte säkerställer att kunden förstår hur tidsdebiteringen fungerar, att den alltså börjar på firman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.