Hej!

Har en vansinnigt dålig gräsmatta som utöver sina sjuka ojämnheter förra året fick utstå delvis uppgrävning, otaliga mullvadshögar, väldigt lite gräsklippning men en hel del fotboll.
Planen är nu att jag ska ta tag i den och göra den fin. Har en hel del jobb framför mig med skärning, hålpipning, dressning, grävning med mera.

Skulle behöva ha tag i gräsfrö, gödsel och/eller någon häxblandning för att gräset ska växa snabbare och etablera sig snabbare.
Med andra ord så vill jag dopa min gräsmatta, typ hydrosådd fast på flaska om möjligt.

Någon som kan tipsa om något roligt?
 
Jag vet bara hur jag gjort för att misslyckas totalt: Snålt med både frö och vatten. Då borde det vara bra att göra tvärtom.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag vet bara hur jag gjort för att misslyckas totalt: Snålt med både frö och vatten. Då borde det vara bra att göra tvärtom.
Det är det. Jag ska så frö som satan och har köpt ett litet bevattningssystem för ändamålet:)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
MarcusRask MarcusRask skrev:
Hej!

Har en vansinnigt dålig gräsmatta som utöver sina sjuka ojämnheter förra året fick utstå delvis uppgrävning, otaliga mullvadshögar, väldigt lite gräsklippning men en hel del fotboll.
Planen är nu att jag ska ta tag i den och göra den fin. Har en hel del jobb framför mig med skärning, hålpipning, dressning, grävning med mera.

Skulle behöva ha tag i gräsfrö, gödsel och/eller någon häxblandning för att gräset ska växa snabbare och etablera sig snabbare.
Med andra ord så vill jag dopa min gräsmatta, typ hydrosådd fast på flaska om möjligt.

Någon som kan tipsa om något roligt?
Hydrosådd är ju egentligen bara något som håller fukten kvar.

Ett hett tips är att använda dig av en fröblandning med mycket rajgräs (som gror på ca 5-7 dagar) och att köpa fiberduk som du har ovanpå fram till att gräset är ca 1,5cm.

Det finns mer detaljer i videos på min Youtubekanal om du är intresserad.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Antingen väljer du en grässort som etablerar sig fort, eller så väljer du en grässort som är den du vill ha. Ibland korrelerar dessa två, men inte alltid.

Bästa fjutt oavsett frön är att förgro om du har möjlighet, det kan bli svårt om det är stora ytor. Då är det fiberduk, lagom med vatten och att hoppas på värme som gäller.
 
Ska kolla din youtubekanal! :)
R RHdstrm skrev:
Hydrosådd är ju egentligen bara något som håller fukten kvar.

Ett hett tips är att använda dig av en fröblandning med mycket rajgräs (som gror på ca 5-7 dagar) och att köpa fiberduk som du har ovanpå fram till att gräset är ca 1,5cm.

Det finns mer detaljer i videos på min Youtubekanal om du är intresserad.
Ska kolla in din kanal! :)
 
tensiden tensiden skrev:
Antingen väljer du en grässort som etablerar sig fort, eller så väljer du en grässort som är den du vill ha. Ibland korrelerar dessa två, men inte alltid.

Bästa fjutt oavsett frön är att förgro om du har möjlighet, det kan bli svårt om det är stora ytor. Då är det fiberduk, lagom med vatten och att hoppas på värme som gäller.
Svar till er båda.
Hur vet man vilken grässort man vill ha? 😂
Jag vill ju såklart ha snabb etablering pga att min gräsmatta skall vara en fotbollsplan till de 3 ligisterna. Men samtidigt vill jag ha en fin gräsmatta som är tjock och inte innehåller något annat än gräs :)
 
Enklast är att köpa en färdig blandning som ör slitstark, det brukar vara en fotboll på vissa av förpackningarna. Syftet ned gräsmattan är förhoppningsvis lek och då är slitstyrka bra. När barnen blir äldre så anpassar sig gräset till det dvs komponenter som inte klarar slitage så bra kommer börja trivas när mopparna byts ut mot bil (om ni inte har parkering på hela tomten).
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
C
Engelskt rajgräs for-the-win. Mycket snabbetablerat, slitstarkt och billigast.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Problemet med Raj i många delar av landet är att det är värdelöst på att överleva vintern.
Vill du att det ska gro snabbt så lägg en duk över det. Bevarar fukt och temperaturen blir högre.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Skulle behöva ha tag i gräsfrö, gödsel och/eller någon häxblandning för att gräset ska växa snabbare och etablera sig snabbare.
Med andra ord så vill jag dopa min gräsmatta, typ hydrosådd fast på flaska om möjligt.
Växter är som allt annat som lever, de kommer till sin fördel när de har lagom av allt som de behöver för sin tillväxt. Däremot att stressa växter genom övergödsling eller annan manipulation blir inte bra, växterna försvagas och försvagade växter drabbas lättare av sjukdomar och angrepp från t.ex. svampar och insekter.

Så vill du ha en gräsmatta som växer snabbt och är frisk bör du välja en sådan grässort för vilken snabb tillväxt är det naturliga växtsättet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.