Hej

Skall precis köpa mitt första hus (byggt 2018), i protokollet finns det en risk antecknad:

Tröskelbleck lutar fel.
Eftersom tröskelblecken lutar åt fel håll finns risk att vatten rinner in i väggen vilket i sin tur kan leda till fuktskador i väggkonstruktionen.

Hur skall man tolka det här? Vad är det för risker med det här och under husets livstid, kan några skador redan ha upptsått?

All hjälp att tolkaoch bedöma detta är tacksamt.
 
D David_J1234 skrev:
Hej

Skall precis köpa mitt första hus (byggt 2018), i protokollet finns det en risk antecknad:

Tröskelbleck lutar fel.
Eftersom tröskelblecken lutar åt fel håll finns risk att vatten rinner in i väggen vilket i sin tur kan leda till fuktskador i väggkonstruktionen.

Hur skall man tolka det här? Vad är det för risker med det här och under husets livstid, kan några skador redan ha upptsått?

All hjälp att tolkaoch bedöma detta är tacksamt.
Det komemr alltid finnas sådana saker på ett bes protokoll.
Stod det något om fuktindikation i väggarna, det är kanske ngt som borde kollas ?

Normalt sett, om det inte syns något, så är detta dock inte en stor anmärkning, det är mer en friskrivning från bes mannen.
 
Claes Sörmland
Ja det beskrivs ju att tröskelblecken inte är fackmässigt utförda och att vatten redan kan ha runnit in i huset den vägen eller att vatten kan rinna in i framtiden. Uppgiften ger dig som spekulant en ökad undersökningsplikt, du kan nu räkna med att vatten redan har runnit in i husets konstruktion den vägen och du vet att efter tillträde så torde det vara klokt att du åtgärdar detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
OM det enda som anmärks är ett tröskelbleck, så skulle jag bli allvarligt orolig. Då finns det mer som de mörkar.

Se till att få göra en egen besiktning om du köper (jag förutsätter att anmärkningen finns i en "säljarbesiktning").

En besiktning som finns innan försäljning bör man betrakta som ett reklamblad. En besiktningsman som arbetar på beställning från säljaren är förmedlad via mäklaren och har en beroendeställning mot mäklaren. Är han alltför "ärlig" i protokollet, så får han inga mer uppdrag via den mäklaren, och sådant sprider sig mellan mäklarna.

Olika besiktningsmän hanterar beroendet olika bra. De sämsta skriver ett rent reklamblad, de bättre får med vissa brister, men mörkar sådant som inte är alltför uppenbart. Även de bästa blir givetvis påverkade av beroendeställningen, och kommer att skriva "snällare" om en brist än vad de skulle göra i en helt oberoende besiktning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Finns det belägg för att riktiga besiktningsmän, ex. SBR-anslutna beter sig så?
 
Det var en granskning på SVT för en del år sedan där ett antal besiktningsmän uttalade sig. En av dem som verkade mycket seriös berättade om hur han pressades av mäklare att inte skriva "så negativa bes. protokoll", om han ville ha fler uppdrag. Han sade inte rakt ut att han anpassade sig efter det. Men det är väl självklart att en sådan påtryckning ger någon form av effekt. Att man kanske bedömmer ett fuktangrepp i i lite mindre negativa termer. Det går att uttrycka sig lite olika utan att bedömningen är direkt felaktig. Små nyanser i hur man utrycker sig som får mindre erfarna köpare att inte inse allvaret.

Men även om en viss besiktningsman är helt "omutlig". Hur skall jag som spekulant kunna veta om den som skrivit just detta protokoll är den där super seriösa bes. mannen som inte låter sig påverkas, eller en sopa som skriver precis vad mäklaren begär att han skall skriva.

Det enda rimliga blir att man som spekulant förutsätter att säljarbesiktningen är korrupt.
 
Claes Sörmland
Jag tror inte besiktningsmän generellt är så korrupta att de inte nämner problem bara för att de jobbar för säljaren (i praktiken för mäklaren). Det ligger också i säljarens intresse att alla problem indikeras noga i protokollet så att felen aldrig kan bli föremål för diskussioner om dolda fel. D v s protokollet skyddar säljaren mot framtida tvister.

Men jag håller med om att tydligheten i problemen lär tonas ned om besiktningsmannen arbetar för säljaren. Medan en besiktningsman för säljaren kanske skriver: "Badrum äldre" och med detta outtalat menar att som köpare får man räkna med läckande tätskikt, läckande golvbrunn o s v så kanske en besiktningsman som jobbar för köparen går igenom tio olika väldigt specifika problem med det gamla badrummet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ta reda på om det är fukt bakom tröskelbläcket. Är det inte fukt så byt tröskelbläcket så det är fackmässigt utfört. Är det fukt å utred ordentligt så du vet vad du har att ta ställning till.
Ett tröskelbläck ska, om det är fackmässigt utfört, luta utåt och vara tät i hörnen inne vid huset. Inga iklipp utan vikt bakom i hörnen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.