Hej,
Har installerat en Ngenic Tune till vår bergvärmepump för att denna skall styra så pumpen "inte går" när elen är dyr.
Har ganska bra koll på hur många timmar värmepumpen går per år då vi haft bergvärmepumpen ett tag.
Noterar att bergvärmepumpen denna vinter gått c:a 25% fler timmar än vad som är brukligt.
Någon annan som upplevt liknande?
 
Man kan inte riktigt jämföra direkt från år till år, hur kallt och hur länge varierar med mellan åren.

Ngenic Tune kommer också hålla din innetemperatur jämnare, så har man ett dragigt hus kommer den se till att värmepumpen jobbar mer. Kör man bara på kurva så kommer det bli kallare inomhus.
 
Hej,
Stämmer det du skriver om att jämföra direkt men om man har mycket data att titta på så blir det enklare.

Har gjort en jämförelse på rullande 12 sedan 2018, när vi återinstallerade Bergvärmepumpen, och allt sedan detta har man sett en hyfsat jämn kurva (utom vi de tillfällen då vi fått problem med text spräckt brinekoppling och problem med mjukstarts kort).

Så, tidigare har vi haft en vårmepump som gått runt 1700 till 2000 timmar på rullande 12 månader Efter att vi installerade Ngenic Tune så har rullande 12 gått upp från 1800 till 2400 timmar. Tror inte att det är ett så mycket kallare klimat vi haft sedan september 2023 fram till dagens datum som ger denna förändring.

Kan väl tillägga att vi under förra sommaren tilläggsisolerade taket med Monier Clima Comfort, och detta borde ge en minsking av värmebehovet. Övriga som gjort detta har sett en ganska stor minskning av energibehovet, och från vår sida borde vi se det samma.

Så, min undran är om det är någon annan med Ngenic Tune som upplevt att deras värmepump går mera efter installationen än vad den gjorde före.
 
Vad är det för värmepump du styr?

Jag installerade en Ngenic Tune för ett år sedan, om jag ser någon skillnad i förbrukning skulle jag säga att den är lägre då den drar ner på värmepumpen när solen lyser in.
 
Hej,
Pumpen som Ngenic Tune styr är en Thermia Diplomat TWS 12 bergvärmepump. 230 meter borrhål och vattenburen värme.
C:a 230 m2 hus, varav 100 m2 är byggt 2017 med 500 mm isolering i plattan och 300 mm i väggar och tak (verkstad med runt 15°). Resterande är byggt 1913, men renoverat 1934 och 1962. 1962 rev man ut allt och behöll i princip bara tak och stomme, sen blev allt nytt.

Hur Ngenic styr har jag inte någon aning om.
 
Har ni samma inomhustemperatur som tidigare? Alla (eller de flesta) radiatorer på max?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hej.
Något lägre innomhustemperatur än före. Nu har vi 18,5°. Tidigare hade vi 19°.
Alla termostater (inte i sovrummet) på max.

Som jag tolkar mrsnhp så har er värmepump gått färre timmar efter installationen.
Vilken typ av pump har ni?
Hur mycket färre timmar har den gått baserad på 12 månaders basis sedan ni installerade Ngenic Tune?

Alltid kul att få lite mera information av någon som har bra koll på läget.
 
Hur ser din graf ut för "control Point adjustment" i appen?

Skärmbild av en app med grafer över temperatur, "Control Point Adjustment" och energiförbrukning per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Har bara dessa kurvor hos mig för 2023. Vi kopplade in 15 september.
Skärmavbild av temperaturkurvor för utomhus och inverkan på värmepump, med data från 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av energistatistik med kurvor för påverkan och elpriser över året 2023 samt uppskattad besparing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har din värmepump gått färre antal timmar efter att du installerade Ngenic Tune än före?
 
Jag har tyvärr inte skrivit ner driftstiden på pumpen, och aug 2023 bytte vi från en on/off till en varvtalsstyrd.

Men utifrån dina staplar så säger det att din ngenic Tune kompenserat genom att låtsas att temperaturen ute är kallare än den är, därav kommer pumpen gå mer.
 
B
Din ngenic har ju ökat värmekurvan. Det tyder på att du ökat börvärdet/faktisk temp inomhus. Alternativet att du har samma börvärde som tidigare på inomhustemperaturen, men placerat givaren vid en källare punkt i huset.

Det man ska vara försiktig med är ju om man ställer elprisstryningen för aggressivt. Speciellt om man har elpatronen tillåten, då kan det bli så att den emellanåt kör elpatronen när elen är billig. (Jag har stängt av min elpatron pga detta).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej,
Tack för svar.
Vi har en on/off pump, och jag har skrivit ner timmarna som pumpen gått sedan 2018, på månadsbasis.
Före vi installerade Ngenic så hade vi en kurva som gick nedåt, här är ett utdrag.
Linjediagram som visar en dramatisk ökning av drifttimmar för en värmepump efter installation av Ngenic.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter installationen av Ngenic går den upp, dramatiskt.

När det gäller elprisstyrningen så har vi inte den aggresivt. Vi råkade ut för precis det som BSOD säger, att Ngenic drog på för mycket och Erik på Ngenic fick gå in och justera hur den jobbade då den normalt sett, före Ngenic gick pass 1 timme i månaden (både 1 och 2) och efter installationen pass 8 och 10 timmar per månad.
Nu är det justerat, och tillsatsvärmen går inte mer än normalt.

Så, åter till grundfrågan. Är det bara jag som upplever att er värmepump, som ni haft ett tag, går flera antal timmar?
 
B
"Så, åter till grundfrågan. Är det bara jag som upplever att er värmepump, som ni haft ett tag, går flera antal timmar?"

Nej, tvärsom, generellt en minskning av timmarna. Jag har visserligen inverter-vp, så den har ju naturligtvis lång drifttid redan innan instsllationen. Jag mätte elen som förbrukades, och försökte väl jämföra med perioder med liknande väder. Men drifttimmar har ju korrelation med energiförbrukningen.

Liten minskning av elförbrukning, minskning av snittelpriset, och en ökad komfort.

Men efter ngenic installerades så blev inomhustemperaturen stabilare. Tidigare så blev det ofta lite för varmt soliga dagar på vår och höst. Och för kallt inomhus på blåsiga dagar. Det var en av de primära anledningen till att jag skaffade ngenic.
 
Jag har samma erfarenheter som @BSOD.

Men eftersom påverkan på din ligger på - innebär det att din ngenic gör att värmepumpen går mer och därmed har ni troligtvis det varmare hemma än tidigare.
Prova att dra ner inställd temperatur på ngenicen och se om den fortsätter ha så stor påverkan nedåt.
 
Hej,
Tack för information. Får se vilken förändring jag får.
Tor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.