Hej! Undrar lite hur jag bör resonera, tittat på en bostadsrätt som ligger till försäljning. Mäklaren påstår att alla lägenheter i fastigheten mer eller mindre inte har något tätskikt. Alltså duschkabin eller badkar. Ägaren har i dagsläget lagt kakel ovanpå gammal befintlig kakel för att "fräscha upp" men min frågeställning blir, vad bör jag akta mig för? Är det ens lönt att ge sig in i en sådan affär?

Tilläggas skall att huset är byggt någon gång under 60-talet men har fått renoverat kök och ytskikt, dock så blir jag lite nervös över badrummet som då slår på cirka 7-10 kvm, vad skulle de eventuellt kosta oss att renovera hela badrummet från grunden?

Alla tankar, idéer etc är välkomna!
Tack på förhand!
 
Om du väljer att behålla badrummet så ska du ha duschkabin eller badkar. Då är inte risken för fuktskador mycket större än ett badrum med tätskikt och vanlig dusch.
Men om du väljer att bygga nytt kostar det någonstans mellan 100kkr-250kkr. 100kkr med enklaste plastmattor på golv och väggar samt mycket enkel inredning. 200kkr är helkaklat med golvvärme och lite finare inredning. 250kkr är också helkaklat men allt lite lyxigare.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du väljer att behålla badrummet så ska du ha duschkabin eller badkar. Då är inte risken för fuktskador mycket större än ett badrum med tätskikt och vanlig dusch.
Men om du väljer att bygga nytt kostar det någonstans mellan 100kkr-250kkr. 100kkr med enklaste plastmattor på golv och väggar samt mycket enkel inredning. 200kkr är helkaklat med golvvärme och lite finare inredning. 250kkr är också helkaklat men allt lite lyxigare.
Tack för input, gäller de då även för att plocka ner båda lager med dubbel kakel etc? De är ju klart pengar att investera men jag tänker också det bör bli något man har med sig vid en eventuell affär... 200 känns inte superdyrt är det med jobb, material o hela köret? Tack igen!
 
K
P Papalauring skrev:
Tack för input, gäller de då även för att plocka ner båda lager med dubbel kakel etc? De är ju klart pengar att investera men jag tänker också det bör bli något man har med sig vid en eventuell affär... 200 känns inte superdyrt är det med jobb, material o hela köret? Tack igen!
Min uppfattning är att 200k är väldigt lågt räknat om du ska ha helkaklat, nytt porslin, duschväggar, kommod, etc. Men, det finns nog andra här i forumet som har en bra mycket bättre bild av prisläget än jag.

Kolla runt lite här i forumet och på nätet i övrigt och bilda dig en egen uppfattning.

Vet inte hur mycket dyrare är vanligt det blir med anledning av dubbla lager (rivning+bortskaffning), men tror inte att det har någon avgörande betydelse i sammanhanget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vårt badrum på 5 kvm kostade totalt 230 efter rot för två år sedan. Av det gick 160 till snickaren inklusive byggmaterial. Då fick han även dra om lite rör och avlopp nere i källaren, byta ett fönster och flytta en vägg. Allt revs ner till bjälklaget och ut till plankväggen, så det var ett ganska omfattande arbete.

Resten av totalsumman gick till kakel, inredning och det nya fönstret. Vi valde inte det billigaste av någonting, men heller inte det dyraste. Man kan både halvera och dubblera den summan beroende på vad man väljer.
 
K
M mrsnhp skrev:
Vårt badrum på 5 kvm kostade totalt 230 efter rot för två år sedan. Av det gick 160 till snickaren inklusive byggmaterial. Då fick han även dra om lite rör och avlopp nere i källaren, byta ett fönster och flytta en vägg. Allt revs ner till bjälklaget och ut till plankväggen, så det var ett ganska omfattande arbete.

Resten av totalsumman gick till kakel, inredning och det nya fönstret. Vi valde inte det billigaste av någonting, men heller inte det dyraste. Man kan både halvera och dubblera den summan beroende på vad man väljer.
Var det inklusive porslin, blandare, etc.?
 
P Papalauring skrev:
Tack för input, gäller de då även för att plocka ner båda lager med dubbel kakel etc? De är ju klart pengar att investera men jag tänker också det bör bli något man har med sig vid en eventuell affär... 200 känns inte superdyrt är det med jobb, material o hela köret? Tack igen!
Bygger man nytt badrum seriöst, så ska alla tidigare lager ner, ja. Men även skivor på väggarna bör tas ner, om det inte är murade väggar. Numera måste det vara cc45cm mellan reglarna. Tidigare var det cc60cm. Man bör även passa på att dra nya vattenledningar och avloppsrör, samt ny el.
De 200kkr är inklusive allt material, men efter ROT. Men det kan, som sagt, lätt dra iväg ytterligare. Allt extra kostar, särskilt ändringar, som inte är med i ursprungliga offerten, tar de ofta väldigt mycket betalt för. Men, säg ett fönster, flytt av en vägg, nya spottar i taket etc. etc. kostar stora pengar. Vidare kan det utan vidare skilja drygt 50.000kr för samma jobb hos olika byggföretag.
 
A AG A skrev:
Bygger man nytt badrum seriöst, så ska alla tidigare lager ner, ja. Men även skivor på väggarna bör tas ner, om det inte är murade väggar. Numera måste det vara cc45cm mellan reglarna. Tidigare var det cc60cm. Man bör även passa på att dra nya vattenledningar och avloppsrör, samt ny el.
De 200kkr är inklusive allt material, men efter ROT. Men det kan, som sagt, lätt dra iväg ytterligare. Allt extra kostar, särskilt ändringar, som inte är med i ursprungliga offerten, tar de ofta väldigt mycket betalt för. Men, säg ett fönster, flytt av en vägg, nya spottar i taket etc. etc. kostar stora pengar. Vidare kan det utan vidare skilja drygt 50.000kr för samma jobb hos olika byggföretag.
Jag förstår, tackar oerhört mycket för input som denna! Det har lagts ett bud som i min mening är väldigt högt utifrån vad som behövs göras i bostaden och har väl någonstans bestämt mig för att hellre lägga 200 extra på en som redan är renoverad än att göra renoveringen "själv"
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Var det inklusive porslin, blandare, etc.?
Ja det ingick i det som var utöver snickarens faktura. Dvs det vi köpte in själva var: toastol, duschdörrar, kommod+handfat, högskåp, spegelskåp, blandare till handfat & dusch, handdukstork, badrumsfläkt, taklampa, kakel, klinker och ett fönster, summa ca 70.000.

Fördelen med att (låta) renovera själv är att man får badrummet precis som man vill ha det och vet hur det är gjort. Nackdelen är att det tar några veckor.
 
A AG A skrev:
Bygger man nytt badrum seriöst, så ska alla tidigare lager ner, ja. Men även skivor på väggarna bör tas ner, om det inte är murade väggar. Numera måste det vara cc45cm mellan reglarna. Tidigare var det cc60cm. Man bör även passa på att dra nya vattenledningar och avloppsrör, samt ny el.
De 200kkr är inklusive allt material, men efter ROT. Men det kan, som sagt, lätt dra iväg ytterligare. Allt extra kostar, särskilt ändringar, som inte är med i ursprungliga offerten, tar de ofta väldigt mycket betalt för. Men, säg ett fönster, flytt av en vägg, nya spottar i taket etc. etc. kostar stora pengar. Vidare kan det utan vidare skilja drygt 50.000kr för samma jobb hos olika byggföretag.
Vi tog in fyra offerter varav en kostade nästan dubbelt så mycket som de andra. Den enda skillnaden var att de lovade att dammsuga efter sig varje dag och att vitt kakel hade ingått i priset 🙄 För 100tkr kan jag faktiskt dammsuga själv, och snickaren vi valde lyckades plasta in sitt arbetsområde så bra att det inte dammade utanför ens när han bilade i golvet.
 
M mrsnhp skrev:
Vi tog in fyra offerter varav en kostade nästan dubbelt så mycket som de andra. Den enda skillnaden var att de lovade att dammsuga efter sig varje dag och att vitt kakel hade ingått i priset 🙄 För 100tkr kan jag faktiskt dammsuga själv, och snickaren vi valde lyckades plasta in sitt arbetsområde så bra att det inte dammade utanför ens när han bilade i golvet.
Men frågan är ju om du är certifierad dammsugarpilot? Utbildningen som byggföretaget är mycket gedigen. För att inte tala om deras Ferrari till dammsugare😉😄.
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Fördelen med att (låta) renovera själv är att man får badrummet precis som man vill ha det och vet hur det är gjort.
Jag som tillbringar kanske 10 minuter max per dag i badrummet har ingen aning om hur jag skulle vilja ha det som skulle motivera 200k plus kronor.
Så länge det är funktionellt tekniskt behöver man väl inte kasta en massa pengar på det?
 
Fråga styrelsen om föreningen har planerat stambyten och renovering av badrum i närtid.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag som tillbringar kanske 10 minuter max per dag i badrummet har ingen aning om hur jag skulle vilja ha det som skulle motivera 200k plus kronor.
Så länge det är funktionellt tekniskt behöver man väl inte kasta en massa pengar på det?
Jag uppfattade det som att valet står mellan att köpa lägenhet där badrummet behöver renoveras eller köpa en lägenhet som kostar 200k mer men har renoverat badrum. Så man får lägga sina 200k oavsett, och då vet jag vilket jag skulle välja 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.