Det börjar bli dags att låta min trotjänare Metabo kgs 216 gå på grönbete. Den får bli byggsågen som ska hantera grovkapningar. Den börjar bli riktigt sliten efter 11 år.

jag behöver en bra exakt kap- och gersåg som tar lite utrymme och kan stå direkt mot väggen. Jag vill att den ska ha bra dammupptagning också.

Så i år tänkte jag köpa mig en julklapp i form av en Festool Kapex KS 60 E-set. Börjar leta priser och hittar bra såna i Tyskland. Men så börjar jag fundera på Metabos KGSV 72 XACT SYM som har ungefär samma format som Kapex, men är ca 1000-lappen billigare i Tyskland. Sen poppar Makita LS1019L upp som en utmanare dessutom. Ca pris som Metabon, och 10-tum dessutom. Men kanske i största laget.

Hm, börjar kolla recensioner och hittar väldigt lite om Metabon, den bästa är en tysk som naturligtvis bara har gott säga om den. Makitan har väldigt blandade omdömen. Allt från suverän till dålig precision. Kapxen har de flesta bara gott att säga om. Alla verkar ha bra dammupptagning.

Jag har kollat runt lite efter möjligheter att testa sågarna, men endast hittat Kapexen uppställd med möjlighet att testa.

Så, mina kära vänner. Finns det någon anledning att inte köpa Kapexen? Förutom att jag försökt undvika Festool-träsket länge. Någon som vet om en återförsäljare i Storstockholmsområdet med KGSV 72 XACT uppställd som går att klämma och känna på?
 
Du blir inte besviken om du köper en Kapex. Har KS120 privat och KS 60 på jobbet och bättre sågar är svårt att hitta.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Har Kapex 60 både på jobbet och privat. Mycket nöjd med sågen!
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Metabo lockar men vid det priset är man inte långt ifrån Kapex 60. Känns som det är värt det steget upp för något välbeprövat
 
Redigerat:
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Eric Öbo
Niklasloow Niklasloow skrev:
Metabo lockar men vid det priset är man inte långt ifrån Kapex 60. Känns som det är värt det steget upp för något välbeprövat
Jag har aldrig kört Metabo så jag har egentligen inte i den här tråden att göra.. MEN: Jag köpte en Kapex 60 för en dryg månad sedan. Arbetar en del med trädgårdsmöbler vilket innebär mycket kapning i vinkel, och jag har bannemig aldrig testat en gerokap med sådan exakthet. Inte en halv millimeter i glapp. Man behöver inte ens skruva åt låsningen. Imponerande. Har också använt det variabla varvtalet en hel del redan - bra funktion.

Enda minuset jag stött på är att det är meckigt att byta klinga eftersom klingskyddet är så tajt.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Ok, känns som argumenten för att välja något annat än Kapex inte riktigt infinner sig :D
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
K
Blev det en Kapex KS 60 @Bart ? Försöker lista ut varför jag inte skulle välja den nu när jag behöver köpa ny kap/gersåg
 
Det blev en KS 60 E-set. Dock först för två år sedan i en 50-årspresent till mig själv.
Om du vill ha argument för att inte skaffa en kan jag inte hjälpa till tyvärr 😎 Den är en dröm att använda. Otroligt exakt out of the box.

Det enda som kan vara ett bättre köp är en 120. För det är också det enda jag önskar var bättre, sågdjupet. Men väljer man den mindre klingan får man leva med det. 99% av alla kapningar jag gör är i ganska klent material. Max 60 mm.

Uttrycket buy once cry once stämmer verkligen här.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
K
Bart Bart skrev:
Det blev en KS 60 E-set. Dock först för två år sedan i en 50-årspresent till mig själv.
Om du vill ha argument för att inte skaffa en kan jag inte hjälpa till tyvärr 😎 Den är en dröm att använda. Otroligt exakt out of the box.

Det enda som kan vara ett bättre köp är en 120. För det är också det enda jag önskar var bättre, sågdjupet. Men väljer man den mindre klingan får man leva med det. 99% av alla kapningar jag gör är i ganska klent material. Max 60 mm.

Uttrycket buy once cry once stämmer verkligen här.
Jag är övertygad! Enda argumentet emot att köpa 60 som jag har är att jag borde köpa 120 istället just pga sågdjupet.

Men resonerar nog exakt som dig, att dom 1% kapningarna man gör som kräver bättre sågdjup får lösas på annat sätt… Går väl att vända på ämnena exempelvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.