Jag skulle behöva lite rådgivning av er.
Ska koppla pemslang från vattenutkast till ett växthus.
Jag tänker mig ha någon mjukare slang sista biten upp till vattenutkastet.
Kan man sätta typ vanlig vattenslang direkt på en sådan PRK koppling? Se länk

https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-20x15r-utv/

Eller går det att sätta typ en stålspunnen anslutningsslang direkt på prk kopplingen?
Tål den utomhusbruk?

Tack på förhand
 
Varför göra det svårt å dyrare för sig då jag tycker en 16mm pemslang räcker å är tror jag tillräcklig mjuk om det är det du är efter
 
V Vector skrev:
Varför göra det svårt å dyrare för sig då jag tycker en 16mm pemslang räcker å är tror jag tillräcklig mjuk om det är det du är efter
Jag hade tänkt att använda en 20mm Pem, räcker 16 till att vattna i växthuset? Slangen kommer bli 25 meter
 
Hur stort växthus?

Hur har du tänkt vattna i växthuset?
Droppslang? Fullt flås med vattenspridare? Fylla upp en vattenkanna å vattna manuellt? Etc?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stort växthus?

Hur har du tänkt vattna i växthuset?
Droppslang? Fullt flås med vattenspridare? Fylla upp en vattenkanna å vattna manuellt? Etc?
Tanken är att koppla på en typ gardena pistol och vattna direkt i krukorna i växthuset, även fylla vattenkannor där och kunna vattna övriga växter i trädgården. Växthuset är cirka 4 kvadrat
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stort växthus?

Hur har du tänkt vattna i växthuset?
Droppslang? Fullt flås med vattenspridare? Fylla upp en vattenkanna å vattna manuellt? Etc?
Tror du att det skulle räcka med 16 slang?
 
Inga problem med en 16mm för ditt ändamål och normal tryck i ledningen.
 
A AndersS skrev:
Inga problem med en 16mm för ditt ändamål och normal tryck i ledningen.
Vad är det jag skulle förlora att gå ner till 16 istället för 20? Är det stor skillnad i hanteringen mellan 16 och 20, jag tänkte lägga den väldigt grunt?
 
Det maximala flödet minskar vid klenare slang/rör, tryckfallet ökar vid klenare slang/rör.

Men eftersom du inte behöver vare sig högt flöde eller högt tryck så fungerar klenare slang.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det maximala flödet minskar vid klenare slang/rör, tryckfallet ökar vid klenare slang/rör.

Men eftersom du inte behöver vare sig högt flöde eller högt tryck så fungerar klenare slang.
Funkar det även att köra högtryckstvätten på en sådan slang?
 
Ja
 
Tack för era svar 🙏
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.