Tja, jag söker efter stockholmsvit färgen med koden s 0502-y och undrar vilken färg märke ni upplever som bäst? Provat från jula men inte varit exakt samma...
 
S Shiraz88 skrev:
Tja, jag söker efter stockholmsvit färgen med koden s 0502-y och undrar vilken färg märke ni upplever som bäst? Provat från jula men inte varit exakt samma...
Det är kanske 0502-y du letar efter. Den är lite mindre gul än S0502-y. Den hittar du inte färdigblandad.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
glansgraden skulle också kunna påverka hur den uppfattas. Vad är det du ska måla?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
NCS talar om hur färgen ser ut. Det är en referens. Är koden samma på olika färgtyper/fabrikat ser dessa ändå likadana ut i teorin. Avvikelser från detta beror på tillverkarens recept eller att ljusförhållandena är olika vid betraktning.
 
  • Gilla
Shiraz88
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det är kanske 0502-y du letar efter. Den är lite mindre gul än S0502-y. Den hittar du inte färdigblandad.
Vad ska jag göra?
 
F Frunihuset20 skrev:
glansgraden skulle också kunna påverka hur den uppfattas. Vad är det du ska måla?
Hela huset är vit men som ni säger lite gul men inte mycket. Den är inte klar vit eller hur man förklarar det.
 
F Frunihuset20 skrev:
glansgraden skulle också kunna påverka hur den uppfattas. Vad är det du ska måla?
Väggen
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
NCS talar om hur färgen ser ut. Det är en referens. Är koden samma på olika färgtyper/fabrikat ser dessa ändå likadana ut i teorin. Avvikelser från detta beror på tillverkarens recept eller att ljusförhållandena är olika vid betraktning.
Jag fick den koden av de som målat klart huset men inte vart de köpt färgerna. Får nog testa mig fram av olika tills rätt nyans matchar med resten av väggen
 
Tänk på att en målad yta ändrar sig med tiden, färgen bleknar/gulnar, även blankheten ändrar sig. Så om det är relativt nymålat så kan det gå att hitta exakt samma, men om det gått några år är det nog svårt och bättre att måla om hela ytan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Be flugger blanda 0502-Y efter det gamla receptet utan S-
Då får du en underbart fin bruten vit som inte upplevs gul på husväggen.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Be flugger blanda 0502-Y efter det gamla receptet utan S-
Då får du en underbart fin bruten vit som inte upplevs gul på husväggen.
Tack, jag kör på din tips
 
S Shiraz88 skrev:
Tack, jag kör på din tips
S i NCS koden står för second edition. Så testa och göra som du blev rådd att bara beställa 0502Y. Det är stor skillnad på de kullörerna när man lägger dom sida vid sida
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.