Har en liten stuga på trädgården, byggd över en gammal jordkällare.
Diversa djur grävde bort jorden för at skapa sitt bo och övanpåligande stenväggen har rasat på visa ställe.
Stenväggen kommer att repareras men undrar jag vad kan man göra för att förebygga samma problem i framtiden.
Bör man avlägsna jorden och fylla i med betong eller kanske gräva in i jorden galvaniserat stängselnät?

Tack på förhand!
 
  • Stuga grundskadad av djur som grävt, stenvägg har rasat, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stenvägg av trästuga med rasat parti över gammal jordkällare, med synligt djurbo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuga med svart tak och skorstensrör, delvis kollapsad stenvägg och eroderad mark nedanför i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stenvägg vid grund av stuga med synliga erosionsskador och bortgrävd jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stenvägg vid trädgårdsstuga där jorden eroderat och skapat en lucka under taköverhänget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuga med svart tak och skadad stenvägg med synlig erosion och djurgrävda hål vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Onekligen tråkigt när något så fint blir förstört.
I ditt fall hade jag nog grävt upp runt hela kanten på stugan och gjutit en liten ram precis under markytan så den inte syns, då får du en stabilare grund för stenarna också.

Alternativet är annars att sätta ut något som stör djuren, tex ljud, dofter och liknande så de inte trivs.
Ibland kan man planera vissa växter, men det beror på vad det är för djur också.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vet ni vad för djur, grävling eller räv
 
O oddich skrev:
Onekligen tråkigt när något så fint blir förstört.
I ditt fall hade jag nog grävt upp runt hela kanten på stugan och gjutit en liten ram precis under markytan så den inte syns, då får du en stabilare grund för stenarna också.

Alternativet är annars att sätta ut något som stör djuren, tex ljud, dofter och liknande så de inte trivs.
Ibland kan man planera vissa växter, men det beror på vad det är för djur också.
Mycket mer arbete och kostnad men jag lutar också åt betongslösningen...
Do it right - do it once!

Frågan är hur djupt bör det gjutas så djuren inte kan gräva sig under? 🤔
Räcker det med 30-40cm från markytan?
 
  • Gilla
oddich
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vet ni vad för djur, grävling eller räv
Jag har sett räv i vårt villaområde men bara grävlingar på min trädgård.
 
Kanske ett armeringsnät med maskor 100X 100 mm som sätts ner 30 -40 cm i jorden framför är något, det ska då vara 3 - 5 mm järn i det, annars knäpper en grävling av det. Murar du då igen hålen så det inte finns en början att gräva på så fungerar det nog.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
För att se så du inte har någon hyresgäst innan du sätter för, så ställer du ett par brädor för hålen. Räv och grävling gör gärna en lya under lador och fäbodar om det finns ett golv i dom.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
@
D Dimitris76 skrev:
Har en liten stuga på trädgården, byggd över en gammal jordkällare.
Diversa djur grävde bort jorden för at skapa sitt bo och övanpåligande stenväggen har rasat på visa ställe.
Stenväggen kommer att repareras men undrar jag vad kan man göra för att förebygga samma problem i framtiden.
Bör man avlägsna jorden och fylla i med betong eller kanske gräva in i jorden galvaniserat stängselnät?

Tack på förhand!
Lägga nät i marken/sluttningen upp mot fasaden och gjuta en stabil grund mot fasaden(?). Tänker att utan ett nät kommer djuren ändå komma åt att gräva. På nätet kan du ha grus eller ett tunt lager med jord och gräs.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Lägga nät i marken/sluttningen upp mot fasaden och gjuta en stabil grund mot fasaden(?). Tänker att utan ett nät kommer djuren ändå komma åt att gräva. På nätet kan du ha grus eller ett tunt lager med jord och gräs.
Väldigt bra idé faktiskt!
Räcker det med stängselnät eller borde jag köpa tyngre armeringsnät istället?
 
Duger med vad som helst i nät, men ju tunnare det är desto med kommer det att flytta på sig om det inte ankras ordentligt i mark, det ska ju ligga under marknivå med gräs över sig. Börjar en grävling gräva så kan det skrynkla ihop sig, dom är otroligt starka, så det blir att tänka till hur du bestämmer dig.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Jag hade nog grävt ur till "fast grund" under befintlig vägg. Jobbat med 2 meter åt gången.

Fixat med vägg innåt av bräder, förskalning, kanske 3 dm in upp mot golvet.
i med armering som du najar mot varandra.
En förskalningsvägg på utsidan.

Längst upp en snett utåt liggand
bräda.

Så är det bara att blanda betong och hälla i. Stampar ordentligt med t ex trästav eller vibrator.

Max upp till snedbrädan.

Bort med snedbrädan när det bränt ihop och mura sista biten upp till befintliga rester av grunden.

Sikta på två meter om dagen, med bara trevligt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.