Ja lite trist när allt är renoverat och klart. Men det är en väldigt ovanligt stor och kraftig spis så det gäller att tidigt tjata på elektrikern under renoveringen och se till att kraven kommer med i installationen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja lite trist när allt är renoverat och klart. Men det är en väldigt ovanligt stor och kraftig spis så det gäller att tidigt tjata på elektrikern under renoveringen och se till att kraven kommer med i installationen.
Ja det råder ingen tvekan om att ansvaret ligger hos mig. Vi gjorde så att vi satte en ny huvudcentral på inkommande matning, och har använt den gamla som undercentral samt kompletterat med ytterligare 2 undercentraler. Huset gick från 160kvm inkl. kall källare, till 420kvm inkl. uppvärmd källare som nu grävts fram till suterräng-våning. Så delar av den gamla installationen finns kvar, och denna förläggning är en del av det.

Beträffande lösning på problemet tänker jag utanpåliggande FXQ 5G6 klamrad på vägg bakom stommarna, ca: 10cm från golv så vi kan komma åt under skåpen. Och kopplad bakom spisen i utanpåliggande kopplingsbox.

Låter det vettigt?
 
Oj, ja det blev ett rejält stort hus det! Ställer också extra höga krav på el-servisen till huset för det kan ju finnas bastu, jacuzzi, uthyrningsdel med pentry m.m. m.m. Elektrikern borde insett att mycket blir över vanlig standard. Låter bra att kunna klamra utanpåliggande bakom stommarna.
 
Du har valt en spis med märkeffekten 16 kW. Men vill du verkligen kunna nyttja hela denna effekt samtidigt? Om jag tolkar märkskylten rätt så ligger hällen på 11 kW om alla 6 zoner körs på max, och heffaugnen tillkommer med 5 kW. Alltså, hur ofta kommer ni att starta alla sex zoner på max effekt? När de väl fått upp värmen går det nog att köra alla sex på betydligt lägre effekt. Om spisen är modern bör den gå att ställa in så att den inte drar mer än 11 kW / 16 A, och det blir då på bekostnad av hällen. Men det kan vara värt att ta reda på hur den uppför sig, dvs hur den fördelar två faser till zonerna.

Att dimensionera gruppen för 25 A frestar ju på lite. Jag undrar om det ens går att få tag på 25 A-varianten på perilex.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja vi har dragit en 5G6 till en undercentral på våning 2 där det bara finns normala förbrukare i sovrum med mera, och sen en 5G10 till en central i garaget som i sin tur matar hela källarvåningen. Så det skall räcka både till elbils-laddning och uppvärmda bad där nere hoppas jag. Den gamla centralen försörjer markplan, och här har vi underskattat behovet som vi konstaterat nu.

Tack igen för hjälpen.
 
Kokzonerna har ju alla booster-lägen också så jag tolkar det som den egentligen skulle kunna dra ännu mycket mer än 16 kW men den reglerar ner effekten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har valt en spis med märkeffekten 16 kW. Men vill du verkligen kunna nyttja hela denna effekt samtidigt? Om jag tolkar märkskylten rätt så ligger hällen på 11 kW om alla 6 zoner körs på max, och heffaugnen tillkommer med 5 kW. Alltså, hur ofta kommer ni att starta alla sex zoner på max effekt? När de väl fått upp värmen går det nog att köra alla sex på betydligt lägre effekt. Om spisen är modern bör den gå att ställa in så att den inte drar mer än 11 kW / 16 A, och det blir då på bekostnad av hällen. Men det kan vara värt att ta reda på hur den uppför sig, dvs hur den fördelar två faser till zonerna.

Att dimensionera gruppen för 25 A frestar ju på lite. Jag undrar om det ens går att få tag på 25 A-varianten på perilex.
Det var så jag resonerade i inlägg #7 när jag tänkte att jag testar och ser. Skjuter jag en säkring så vet jag, annars funkar det ju.

Men jag vet för lite om hur spisarna fungerar för att avgöra detta, och det är nu eller aldrig att fixa denna alternativa matning. Sen målar vi in de utanpåliggande socklarna, och då blir det mer invasivt att rätta till.
 
Här finns Perilex 25 A stickpropp och utanpåliggande uttag. Nackdelen är att det är beställningsvaror och tar ca 2 veckor. De är som sagt mycket ovanliga i Sverige. https://www.eibabo.se/busch-jaeger/...TUt7ipQQ98mkDSvXwv-TibOeIVFY61OkaAvvxEALw_wcB https://www.eibabo.se/busch-jaeger/...HHl21kmnPty5kC8Q9thwK45Cu1vEFikwaAqHEEALw_wcB

När jag räknar ihop den teoretiska effekten på spisen inkl. booster skulle det bli 22,75 kW men boosterfunktionen brukar alltid vara konstruerad så att den kontrollerar strömförbrukningen och ser om effekttillskottet som önskas ryms inom spisens/hällens märkeffekt.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Jag ringde till Italianbrands som saluför spisen och de brukar rekommendera att säkra den 20A.

Men eftersom jag ändå har så pass förhållandevis enkelt att efterinstallera en 6mm²-matning så gör jag det, och har beställt uppgraderad huvudsäkring till 25A idag.

Har flera 3-fas snickerimaskiner och pelarborr med mera i min källar-verkstad, och skall man kunna laga mat, tvätta, värma hus och snickra samtidigt så är det nog ändå nödvändigt att kliva upp på 25A för att slippa trassel.

Det hände att vi sköt vår 16A redan i gamla huset om vi drog igång för mycket på en gång.
 
Ang. inkoppling så blir det som sagt utanpåliggande och kopplingsbox, så kan lika gärna fastinstallera spisen med gummikabel istället så slipper jag trassla med Perilex som ändå bara tar en massa plats.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Ang. inkoppling så blir det som sagt utanpåliggande och kopplingsbox, så kan lika gärna fastinstallera spisen med gummikabel istället så slipper jag trassla med Perilex som ändå bara tar en massa plats.
Det finns en intressant kabel MQQ 5G4mm2 Pex-isolerad som bara är 13,1 mm i diameter, den är mångtrådig och mjuk, avsedd till stigare i hyreshus som tidigare hade 1-fas 2x 6 mm2 i stålrör.
Den får man in i ett 20 rör.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
När märkeffekten är 16,6 kW enligt manualen så känns det inte rätt att säkra med bara 20 A som ju ger 13,8 kW tycker jag. 25 A ger som sagt 17,2 kW. Priset på kabeln är nog ungefär detsamma eftersom 4 mm2 är ovanlig dimension.

Bra att du säkrat upp huset. När det är så stort med många kraftiga el-aggregat så skulle jag normalt sagt 3×35 A som mätarsäkringar. Antar att det numera sitter ett fasadmätarskåp på huset och då kyls mätarsäkringarna säkringarna väldigt bra på vinterhalvåret så det finns kanske en chans med 25 A. Känn gärna regelbundet efter hur varma säkringarna blir när det är mycket på gång i huset. Köp extra reservsäkringar.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
J Josth skrev:
När märkeffekten är 16,6 kW enligt manualen så känns det inte rätt att säkra med bara 20 A som ju ger 13,8 kW tycker jag. 25 A ger som sagt 17,2 kW. Priset på kabeln är nog ungefär detsamma eftersom 4 mm2 är ovanlig dimension.

Bra att du säkrat upp huset. När det är så stort med många kraftiga el-aggregat så skulle jag normalt sagt 3×35 A som mätarsäkringar. Antar att det numera sitter ett fasadmätarskåp på huset och då kyls mätarsäkringarna säkringarna väldigt bra på vinterhalvåret så det finns kanske en chans med 25 A. Känn gärna regelbundet efter hur varma säkringarna blir när det är mycket på gång i huset. Köp extra reservsäkringar.
Ja det var nog ändå det jag kom fram till oxå. Varför "snåla" på detaljer med risk att få en reglerad ned-gradering av vad som är en ganska dyr spis. Oavsett om jag i praktiken använder den fullt ut eller ej så vill jag kunna använda den fullt ut.

Mätarsäkringarna sitter i enskilt skåp ute vid gatan, och min egen huvudcentral i verkstaden på insidan källarvägg, och där har jag värmen ställd på 15°

Dock har vi en stor förbrukare vintertid i att vår bergvärmepump inte riktigt orkar hålla full värme de kallaste dagarna trots mycket god isolering. Det är helt enkelt för stort så den får toppa med elpatron, det går inte räkna hem att byta ut vår fungerande 8 år gamla 8kW-pump emot en ny 12 eller 16kW. Då får elpatronen hellre gå tills dess att pumpen kastar in handduken. Risken är nog att jag dessutom måste borra ett hål till för full funktion. Hade -1 fram och -3 på retur på köldbäraren när det var som kallast med 172m aktivt borrdjup.

Jag får se hur det beter sig när alla funktioner är taget i drift, än så länge är huset inte helt färdigt. Jag har 4G10 från gatan och in, så det går säkra upp till 35A om det visar sig behövas.
 
Redigerat:
Ja precis, när man lägger pengarna på en sådan väldigt stor och fin spis är man ju i det närmaste helt professionell i sin matlagning och förväntar sig att också kunna jobba snabbt och effektivt som i ett restaurangkök när gästerna är på ingående. Stundtals blir det ju då fråga om riktigt höga effekter.

8 kW värmepump till det stora huset låter verkligen som alldeles för lite. 16 kW bergvärme har nog varit lagom. Men även en alldeles för liten värmepump ger en förhållandevis stor energibesparing sett över hela året så det är välkommet. Man kan också komplettera huset med en bra kostnadseffektiv luftluftvärmepump som får värma en del av huset om man kan acceptera utedelen vid husknuten. Kan även ge mycket kyla på sommaren om huset blir för varmt. Eftersom det aldrig blir fullt så varmt i Sverige som i tropikerna får man en mycket hög verkningsgrad på kylan så den kostar knappt något.
 
J Josth skrev:
...i det närmaste helt professionell i sin matlagning...
Haha, eller så skaffar man prylarna först, och hoppas att man skall jobba upp förmågan att göra dem rättvisa. 😅

Ja ang. kyla så talas det ju oxå om att värma upp berget, men jag har inte lyckas hitta någon tydlig empiri som visar på verkliga effekter.

Vi har valt bort AC-lösningar då vi räknar med att ha alla glaspartier på vid gavel sommartid ändå, som det varit tidigare. Men det är förberett för frikyla om vi vill.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.