Jag har ett sutterängradhus från 1964 mitt i en radhuslänga.

Vi köpte huset för ett år sedan och har sedan dess gjort omfattande renoveringar. I den motfyllda källaren har vi tagit ner allt kakel som satt löst pga funktvandring i väggen. Väggarna är murade i blåbetong och nu har vi putsat dem och vill göra en ny tvättstuga med en kaklad duschhörna. Men innan dess vill vi se över dräneringen och isolera källarväggarna utvändigt.

Vi har tagit in en offert på dränering och kan för drygt 90 tusen få en lösning som innebär dubbla lager pordrän så nära grnnarna som de vågar. De måste lämna rasvinklar mot grannarna och dessa blir oisolerade. De lägger ned en dräneringledning kopplad till en brun från vilken jag själv får fixa en pump som pumpar vattnet till en stenkista 10 m bort på vår lilla tomt, så att det sedan kan följa bergets lutning tillbaka mot vår källarvägg.

Det känns spontant som mycket pengar för en ganska dålig lösning.

Det skulle bli bättre om jag fick med mig hela radhuslängan, men de jag pratat med vill vänta några år.

Jag har därför funderar över att göra någon förenklad billig lösning på egen hand som får duga tills hela längan gör samtidigt.

Min fråga är om någon har lite feedback eller erfarenhet av liknande fullösningar.

Föreslagen lösning:
Idag lutar marken mot fasaden och det blir pölbildningar. Jag funderar på ta bort stensättningen, skapa en lutning bort från huset, lägga ut 100 mm xps i lutning, ovanpå den takpapp och sedan lite sättsand och tillbaka med stensättningen. Kanske att jag gräver ned ca 0,5 längs hel väggen och lägger pordrän på 0,5 m djup.

Tanken är vattenavledning samt köldbryggebrytande.

Vad tror ni?
 
Jag tror att förslaget för 90k är det bästa du kan göra. Lägg till lite pengar så dom fyöler upp med makadam intill din pordrän också så du får ett väldränerat skikt. Det är problematiskt att ha grannar på båda sidor. Ditt problem är inte enbart ytvatten i närhet till husetom du har berg bak huset. Du får allt vatten från berget bakom.

Gör du din lösning kommer vattnet obönhörligen gå ner i backen efter din lösning och ändå leta sig till din källarvägg.

När grannarna ska fixa sitt så kan. Du trycks in lite extra pengae för att dom ska ta det sista på ditt med.
 
S Sarocco skrev:
Jag tror att förslaget för 90k är det bästa du kan göra. Lägg till lite pengar så dom fyöler upp med makadam intill din pordrän också så du får ett väldränerat skikt. Det är problematiskt att ha grannar på båda sidor. Ditt problem är inte enbart ytvatten i närhet till husetom du har berg bak huset. Du får allt vatten från berget bakom.

Gör du din lösning kommer vattnet obönhörligen gå ner i backen efter din lösning och ändå leta sig till din källarvägg.

När grannarna ska fixa sitt så kan. Du trycks in lite extra pengae för att dom ska ta det sista på ditt med.
Ingen macadam upp till ytan utanför pordränen , generalfel
 
L larsson r skrev:
Ingen macadam upp till ytan utanför pordränen , generalfel
Vad skulle vara skadligt med det menar du? Att du får ett kapilärbrytande material utanför.pordränen som leder vatten ner till dräneringen?
 
S Sarocco skrev:
Vad skulle vara skadligt med det menar du? Att du får ett kapilärbrytande material utanför.pordränen som leder vatten ner till dräneringen?
En öppen fraktion leder ner kyla plus att det skall vara tätt material utanför pordränen
 
L larsson r skrev:
En öppen fraktion leder ner kyla plus att det skall vara tätt material utanför pordränen
Ok var typ 18 år sedan jag jobbade med materialet, du har säkerligen rätt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.