Skall Gjuta sula till e en liten mur för att avskilja en lite förhöjd gräsmatta från parkering. Skall mura leca. Blir troligen 3 lager varav första varvet hamnar under mark på parkering sidan, och 2 på tomt sidan. Har grävt och grusat. Kommer till 2 frågor.

1. Hur tjock behöver ulan vara?.
Är ju mer för att få jämnt underlag än för att skapa en extrem bärighet. Trallbrädorna i botten är 95mm är det för tunt? Varje cm innebär 2 säckar betong (Jag har lagt ut dom bredd ca 40 cm, är det bra för leca ca 20cm). Så från 20 säck. Har mycket grus (8/16) , kan jag dryga ut?

2. Hur bör jag armera. Räcker det att lägga typ 2 st 10mm järn på längden. Eller bör jag köpa ett armeringsnät och kapa ner runt 30 cm bredd?? Hade det varit grund till ett hus så hade ju det varit självklart.
Vart i sulan skall armeringen ligga, 1/3 från botten, toppen mitten???
Grävd och grusfylld grund för gjutning av sula till muren med träbrädor på kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna med grus och träbrädor förberedd för gjutning av sula till mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grund med grus och trallbrädor för att gjuta sula till en murlängd, med trädgårdsjord och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är dimensionerna på muren du ska ha på det här?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är dimensionerna på muren du ska ha på det här?
3-4 lager leca block.
 
Om jag söker på lecablock för murning finns massor av olika dimensioner. Vilken dimension har du tänkt dig? Det är en enkelrad du planerar eller?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om jag söker på lecablock för murning finns massor av olika dimensioner. Vilken dimension har du tänkt dig? Det är en enkelrad du planerar eller?
Kommer mura ned vanliga 590x190x190, så det kommer bli en höjd totalt 60-80cm på sulan.
 
Vikt 15 kg på Byggmax och så fyra stycken så 60 kg på höjden så att säga.

Jag gissar att det du tänker dig gjuta hade kunnat bära minst det dubbla utan problem. Jag hade alla gånger valt 10 mm järn på längden och i nån annan tråd skrev nån att de ska ligga i mitten av betongplattan.

Men hoppas nån som kan något svarar så du får lite mer kvalificerad hjälp. Jag bara gissar utifrån någon slags intuition 😅

Ska bevaka tråden.

Tillägg: jag hade använt båda. Två längsgående järn sen nåt nät och najat (? heter det så) fast i järnen. Armering är ju billigt.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Maalox
Lekmannasvar:

Inte vikt ovanifrån utan tryck från sidorna som är av betydelse här. 95mm höjd på sulan är nog minsta laget generellt även om jag tror det är duger fint för ditt syfte. Har du typ 120 eller 145mm reglar liggandes hemma så kör på det.

Sätt armering mitt i i två rader, du vill helst ha 5cm betong runt om armeringen. Överväg även att dubba, typ slå ner armering i backen runt 60-80cm och fäst med najtråd i övrig armering, då minskar risken att sulan sätter dig.

Invänta mer input sen kör hårt! Gärna bistål mellan första och andra lagret leca
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Skall Gjuta sula till e en liten mur för att avskilja en lite förhöjd gräsmatta från parkering. Skall mura leca. Blir troligen 3 lager varav första varvet hamnar under mark på parkering sidan, och 2 på tomt sidan. Har grävt och grusat. Kommer till 2 frågor.

1. Hur tjock behöver ulan vara?.
Är ju mer för att få jämnt underlag än för att skapa en extrem bärighet. Trallbrädorna i botten är 95mm är det för tunt? Varje cm innebär 2 säckar betong (Jag har lagt ut dom bredd ca 40 cm, är det bra för leca ca 20cm). Så från 20 säck. Har mycket grus (8/16) , kan jag dryga ut?

2. Hur bör jag armera. Räcker det att lägga typ 2 st 10mm järn på längden. Eller bör jag köpa ett armeringsnät och kapa ner runt 30 cm bredd?? Hade det varit grund till ett hus så hade ju det varit självklart.
Vart i sulan skall armeringen ligga, 1/3 från botten, toppen mitten???
[bild][bild][bild]
Skulle nog dra ned lite på bredden om du har 20 cm leca block 30cm bredd och 20 cm på höjden med 4 st armeringsjärn 2st i överkant o 2 st i underkant med ca 3cm täckskick runt järnen och blanda i lite 16mm kantiga stenar
I betongen ytan uppe på gör du lite grov med
ex en murarborste så fäster bruket bättre när du du ska mura första skiftet
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.