Vad skulle ni gjort om ni såg skott av parkslide nära kompost / diverse avfalls högen på tomten?

Såg dessa idag och är säkert fem meter ifrån parksliden jag kände till sen innan.

Tänkte först gräva upp denna men sen blev jag osäker. Frågar här innan. Jag bröt av den lite lätt så länge.

Jag har grävt i trädgården några gånger då förra ägaren hade gräsmattan som en äng som var riktigt ojämn dock absolut försökt undvika att vara i närheten av det kända beståndet.
 
  • Nyupptäckt skott av parkslide bland diverse växter och löv nära komposthög på en trädgårdstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leafbranch Leafbranch skrev:
Vad skulle ni gjort om ni såg skott av parkslide nära kompost / diverse avfalls högen på tomten?

Såg dessa idag och är säkert fem meter ifrån parksliden jag kände till sen innan.

Tänkte först gräva upp denna men sen blev jag osäker. Frågar här innan. Jag bröt av den lite lätt så länge.

Jag har grävt i trädgården några gånger då förra ägaren hade gräsmattan som en äng som var riktigt ojämn dock absolut försökt undvika att vara i närheten av det kända beståndet.
Har du varit och grävt i närheten av parksliden så kan du ha fått med dig små bitar rot på spaden som gett upphov till en ny planta, då är det bra att ta den nu när det är tidigt. Annars är det nog bättre att inte provocera den så att den sprider sig mer eller skjuter fler skott från eventuella rötter mellan denna och stora beståndet. Eller så vill man stoppa spridningen och rycker allt som är utanför huvudbeståndet.
 
Är det det röda skottet du menar? Ser mer ut som nåt annat, pion eller plymspirea ser ut just så i min trädgård just nu :)
Har du nån bättre bild?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Ser inte riktigt ut som parkslide?

Oavsett är det bara att nypa av varje skott som kommer upp. Är det bara en liten rotbit som kommit med dör den snart.

Det är för övrigt en myt att den skulle sprida sig snabbare om man bråkar med den, däremot kommer det upp nya skott från det stora rotsystem som ofta finns långt utanför kärnan av beståndet.
 
Jag tycker också att det ser ut som en pion.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.