Min klippare klagar på att det är brott på slingan.
Detta har den gjort rätt många gånger innan. Sen någon vecka senare brukar den helt plötsligt vara ute och köra igen. Min gissning är att det är någon koppling som läcker in vatten. Så, när denna är blöt tror den att det är brott, sen när det torkar upp kör den vidare. Men tycker den stått stilla väl länge nu, så kanske verkligen är brott.
Skulle man kunna mäta med en sådan här?
Digital multimeter på marmorlik yta med röd och svart mätprobe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att man skulle kunna koppla bort vänstra röda och högra lila och mäta.

Är det då bara dålig kontakt borde jag få ett värde, och om slingan är helt av borde jag få ett annat värde (eller inget värde).
Öppen kapsling med anslutna kablar, potentiellt vattenskada och kontaktpunkter för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur mäter jag?
Jag provade "ringa" för det är ungefär där min kunskap med multimeter slutar.
Blev ingen signal, men jag har ingen aning hur lång en kabel kan vara för att detta ska fungera.
 
Du kopplar lös alla gröna trådar från stationen. De svarta får sitta kvar. Ställ multimetern på 200 Ohm. Håll ihop mätpinnarna och du bör få ett värde runt 0. Sedan testar du mellan vänster tråd och mellantråd, mellan mellantråd och höger tråd och mellan vänster och höger tråd. Polariteten spelar ingen roll. Du bör få ett väder under 10 Ohm. Visar multimetern OL så är det ett brott i den del av slingan du mäter.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut som en Husqvarna. Om du måste laga tråden, använd inte Husqvarna tråd. Deras ledare är uppbyggd av koppar och aluminium och därför mycket korrosionsbenägen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kopplar lös alla gröna trådar från stationen. De svarta får sitta kvar. Ställ multimetern på 200 Ohm. Håll ihop mätpinnarna och du bör få ett värde runt 0. Sedan testar du mellan vänster tråd och mellantråd, mellan mellantråd och höger tråd och mellan vänster och höger tråd. Polariteten spelar ingen roll. Du bör få ett väder under 10 Ohm. Visar multimetern OL så är det ett brott i den del av slingan du mäter.
Tack så mycket.
Verkar som det är brott på kabeln någonstans.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser ut som en Husqvarna. Om du måste laga tråden, använd inte Husqvarna tråd. Deras ledare är uppbyggd av koppar och aluminium och därför mycket korrosionsbenägen.
Ja, Husqvarna som är grön.
Tror jag har någon svart tråd i källaren som jag förlängde med för något år sedan.
 
Byt gärna ut de där värdelösa flatstiftskontakterna mot riktiga, de har en tendens att ge dålig kontakt med tiden pga minimal kontaktyta mot kontaktblecken i laddstationen.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Byt gärna ut de där värdelösa flatstiftskontakterna mot riktiga, de har en tendens att ge dålig kontakt med tiden pga minimal kontaktyta mot kontaktblecken i laddstationen.
Har du ett exempel på bra?
 
Mitt problem med flatstiften är att de skär sönder kabeln istället.

Jag jagar fel på min slinga med multimeter, har en nål som jag sticker genom isoleringen på lämpliga ställen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.