Bygganmälan gjord?

  • Ja

    14 Röster 11,5%
  • Ja - men ångrar att jag gjorde det

    5 Röster 4,1%
  • Nej

    100 Röster 82,0%
  • Nej - men ångrar att jag inte gjorde det

    3 Röster 2,5%
  • Antal röster
    122
P Peter321 skrev:
Lite intressant att över 80% av svarande i undersökningen inte anmält. Om det är så här det ser ut i allmänhet verkar det alltså vara lagstiftning som inte efterföljs av speciellt många.
Och många går mot röd gubbe...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Och vem skulle ha glädje av en sån?
Möjligen lite jobb åt någon som rullar pennor om dagarna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tanken med anmälan är ju att byggnadsnämnden ska kunna hindra dig att genomföra åtgärden om du inte uppfyller de tekniska kraven för ventilationen. D v s man ska hindra dig att sabba fungerande ventilation och kunna tvinga fram bättre lösningar om du inte planerar att följa kraven.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Man gör väl inget dåligt jobb i och på ett hus, som man själv ska bo länge i?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Man gör väl inget dåligt jobb i och på ett hus, som man ska bo länge i?
Det är nog rätt vanligt att man fixar lite själv med ventilationen utan att riktigt veta. Eller tar in ett av de många oseriösa företagen i branschen som cashar in men struntar i slutresultatet.

Av det skälet fick vi många "sjuka hus" och efter en stor kampanj i media och lobbyism så infördes hårda krav på ventilation och OVK på 90-talet. För att hålla OVK-branschen (egentligen det gamla sotarskrået) med jobb så behövs detta system med anmälan och grejer, annars blir de alla arbetslösa.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Ingen tror väl på att detta är gratis?

För då skulle tjänstemännen gå på
knäna.
Utarbetning, överbelastning och långtidssjukskrivningar.
 
Själv hade jag ingen aning om att det var anmälningspliktigt, men gjorde det för att få bort höga värden av radon ca 600-650. Gjorde injustering och köpte aggregatet av ett stort företag i 08-området, de nämnde aldrig något så kör på att min FTX anläggning som jag har dimensionerat själv med hjälp av olika tjänster och sen som är injusterat av ett seriöst bolag går under begreppet ”radonsanering”😅.
Stämde även av med sotaren och de nämnde inget heller.
Får en känsla av att anmäla detta har ”dött ut” lite, då man inte ens får informationen ifrån flertalet företag och även i mitt fall, sotaren.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Folk har blivit medvetna över lag😉
 
Fadai
R Runnis skrev:
Hade redan tilluftskanaler och frånluft då värmepumpen var av sådan typ. Den värmepumpen är inte med oss längre.
Så vid FTX installationen gjordes ingen anmälan.
Innan borrning för bergvärme skickade jag in papper och fick gröntljus så jag betalade fakturan. Men hålet är inte med i SGU men det bryr jag mig inte om. Jag vet ju vart hålet är och hur djupt. Om jag är klar i skallen när vi säljer huset kan jag berätta allt för nya ägaren.
Förvisso OT, men ett bra tips är att ha en ”huspärm” där man skriver in allt man gjort med huset när man ägt det. Så gör det inget om du blir senil. 😉
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Lite intressant att över 80% av svarande i undersökningen inte anmält. Om det är så här det ser ut i allmänhet verkar det alltså vara lagstiftning som inte efterföljs av speciellt många.
Av vilken anledning skulle man följa denna lagstiftning tycker du?
För min del vill jag inte ha in någon som är utsedd av min kommun till att greja med min ventilation, det gör ett företag som är utsett av mej!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog rätt vanligt att man fixar lite själv med ventilationen utan att riktigt veta. Eller tar in ett av de många oseriösa företagen i branschen som cashar in men struntar i slutresultatet.

Av det skälet fick vi många "sjuka hus" och efter en stor kampanj i media och lobbyism så infördes hårda krav på ventilation och OVK på 90-talet. För att hålla OVK-branschen (egentligen det gamla sotarskrået) med jobb så behövs detta system med anmälan och grejer, annars blir de alla arbetslösa.
Med allt fusket som sotarna sysslar med så är det otänkbart att släppa in andra utsedda av kommunen att röra min ventilation, fusk och mygel i allt som kommunerna ligger bakom från sophämtning via VA och sotning.
 
Fadai Fadai skrev:
Förvisso OT, men ett bra tips är att ha en ”huspärm” där man skriver in allt man gjort med huset när man ägt det. Så gör det inget om du blir senil. 😉
Ska givetvis samla ihop allt i en ordentlig Huspärm.

Huset byggt 82 Timmerhus med vidbyggt garage, friggebod, hundgård och kåta i kanten ovanför en dalgång.
Riktigt väl underhållet sen jag blev vid det 95.
Och det vill jag ha betalt för när huset säljs.

Nytt undertak och en större täljstensugn för uppvärmning året runt. FTX och avfuktare i grunden.
Vedeldad bastu. Mm mm mm.
 
Redigerat:
Yttertak, skulle det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.