Hej! Har en Bosch självrengörande värmepumpstumlare WTW85I49SN/08 som bråkar. Den har på senare tid torkat dåligt och det kan ta upp till 7 timmar att torka en full maskin med ex sängkläder.
Har öppnat/skurit upp serviceluckan och rengjort kondensorn så gott det går (köpte ett lock man skruvar på) men upplever ingen riktig förbättring. Någon som vet vad det kan bero på? Termostat? Har öppnat upp sidorna och rengjort från damm även på högersidan vid fläkten.
 
Någon som vet hur man kommer till test programmet på denna maskin? Misstänker att kompressorn är slut.
 
Ha maskinen avstängd, vrid till pos. 8 tryck och och håll in den vänstra knappen, vrid till pos 9.
Då är du inne i service menyn. Kompressortest hittar du på pos. 2
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Ha maskinen avstängd, vrid till pos. 8 tryck och och håll in den vänstra knappen, vrid till pos 9.
Då är du inne i service menyn. Kompressortest hittar du på pos. 2
Tack! Du råkar inte ha vad alla andra testprogram är? Kompressor testet verkade lyckat, klättrade upp mot 62 grader på några minuter, lyste med IR termometer och den visade 70grader på kompressor. Någon som förstår varför maskinen inte blir varm?
 
Jaaaaaaa Jaaaaaaa skrev:
Tack! Du råkar inte ha vad alla andra testprogram är? Kompressor testet verkade lyckat, klättrade upp mot 62 grader på några minuter, lyste med IR termometer och den visade 70grader på kompressor. Någon som förstår varför maskinen inte blir varm?
P1 : motor/fläkt test
P2: kompressor test
P3: pump och rinse valve test
P4: condensate sensor test
P7: drain set valve test
P8: displaytest
P10: operating hours
P11: operating cycles
P13: audit test
P14: factory test
 
  • Gilla
Staffan_P och 2 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
P1 : motor/fläkt test
P2: kompressor test
P3: pump och rinse valve test
P4: condensate sensor test
P7: drain set valve test
P8: displaytest
P10: operating hours
P11: operating cycles
P13: audit test
P14: factory test
Tack! När jag är inne i service menyn och håller in vänster knappen visas alltid 30C. Håller jag in den knapp till höger om den så visas vad jag tror är kompressortemp. Vad är det som är 30grader hela tiden oavsett vad?
 
*LÖST*
Efter ytterliggare felsökning så kom jag fram till att varmdelen av kondensorn var igensatt. Tydligen så rengör "självrengörande kondensorn" endast främre kalla delen av kondensorn. Spolade kondensorn med duschslangen och använde våtsugen för att suga upp allt vatten. Upprepade kanske 20ggr, vattnet vart riktigt äckligt, fullt med damm och skit. Och nu torkar den som ny! Full tvätt på 2.5timme istället för 7 :)
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Jaaaaaaa Jaaaaaaa skrev:
*LÖST*
Efter ytterliggare felsökning så kom jag fram till att varmdelen av kondensorn var igensatt. Tydligen så rengör "självrengörande kondensorn" endast främre kalla delen av kondensorn. Spolade kondensorn med duschslangen och använde våtsugen för att suga upp allt vatten. Upprepade kanske 20ggr, vattnet vart riktigt äckligt, fullt med damm och skit. Och nu torkar den som ny! Full tvätt på 2.5timme istället för 7 :)
Hej,

Jag har precis samma problem min torktumlare. Hur gjorde du för att spola kondensorn?
 
P pimme42 skrev:
Hej,

Jag har precis samma problem min torktumlare. Hur gjorde du för att spola kondensorn?
Hej! Du måste först skära upp plastluckan/serviceluckan som är slitsad under nedre delen av fronten, då får du access till kondensorn. Observera att du måste beställa en lucka som du skruvar fast sen. Finns på Amazon exempelvis.
Sedan är det bara spola rakt in med duschslang, vattenslang eller vad som helst som sprutar vatten. Använd våtdammsugare för att suga upp vattnet som blir. Enklast från baksidan av maskinen där vattenpumpen sitter, du klickar enkelt loss den. Upprepa tills vattnet är rent.
 
  • Gilla
Staffan_P
  • Laddar…
Tack så mycket. Ska prova detta vid tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.