Hej

Jag har en smal remsa mark mellan min och grannens hus. Ser hemskt ut där idag och när det blir sommar är det ett kaos av gräs och ormbunkar som gör att man knappt kommer fram på de mossbevuxna stenarna. Jag vet knappt vad det är planterat eftersom vi är rätt så nyinflyttade.

Vad ska jag göra med den här ytan? Dåligt med solljus så rätt så mörkt, ska jag plantera något nytt? Riva bort allt och lägga plattor? Bygga trätrall, lägga småsten? Gräsmatta?

Hjälp! Jag är ovan husägare och kan inget om trädgård så ju enklare desto bättre, vill bara att det ska se snyggt ut och vara lättskött.
 
  • Försummad smal trädgårdsremsa med ormbunkar, mossiga stenplattor och lite snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovårdad trädgårdsremsa med döda löv, gräs och mossa mellan två hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mia My Mia My skrev:
Hej

Jag har en smal remsa mark mellan min och grannens hus. Ser hemskt ut där idag och när det blir sommar är det ett kaos av gräs och ormbunkar som gör att man knappt kommer fram på de mossbevuxna stenarna. Jag vet knappt vad det är planterat eftersom vi är rätt så nyinflyttade.

Vad ska jag göra med den här ytan? Dåligt med solljus så rätt så mörkt, ska jag plantera något nytt? Riva bort allt och lägga plattor? Bygga trätrall, lägga småsten? Gräsmatta?

Hjälp! Jag är ovan husägare och kan inget om trädgård så ju enklare desto bättre, vill bara att det ska se snyggt ut och vara lättskött.
Inte svar på din fråga men försök få vattnet från stupröret längre från grunden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Man rekommenderar att man inte har fuktig jord närmast grunden.
 
Claes Sörmland
Gräv bort mulljorden och lägg några skottkärror med makadam 8-16 mm. Led inte takavvattningen dit.
 
D DE73 skrev:
Inte svar på din fråga men försök få vattnet från stupröret längre från grunden.
Tack, du menar typ förlänga stupröret med ett plaströr mitt ut i gången?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gräv bort mulljorden och lägg några skottkärror med makadam 8-16 mm. Led inte takavvattningen dit.
Tack, dvs smågrus på hela ytan, kan det kanske vara smartaste lösningen?

Vad gör jag med takvattnet om inte dit, gräva ner rör i mark en längre bit?
 
Mia My Mia My skrev:
Tack, du menar typ förlänga stupröret med ett plaströr mitt ut i gången?
Det kommer säkert bli bättre än nuvarande konstruktion. Kontrollera vid kraftigt regn så att vattnet rinner bort från huset. Du kan fixa ränndalsplattor för att få bort vattnet längre från huset.
 
  • Gilla
Mia My
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.