V123456
Hej! Precis flyttat in och eftersom besiktningsmannen anmärkte på mögel på vinden så bestämde jag mig för att ta en titt.

Inspektionsluckan till vinden är extremt trångt och om jag vore något kilo tyngre hade jag inte kunnat ta mig in. Väl inne är utrymmet i sig extremt trångt att genomföra en sanering där inne är nog svårt, med risk för att man trampar sönder innertaket eller rör till aircondition dessutom.

Vinden löper kanske 10 meter längs med fasaden. Mellan vägg och tak finns en liten glipa på några centimeter som ventilerar utrymmet.

Det är bara brädorna in taket som är mögelangripna. Vägg m.m. är inte angripet. Mögeltillväxten är begränsad till vissa brädor. Det är oklart för mig vad fukten kan komma från. Det finns inga våtrum under vindsutrymmet utan alla dessa sitter på andra sidan i huset.

- Är det viktigt att vidta någon åtgärd med anledning av detta? Huset är från 1967 och jag har ingen aning om hur länge möglet suttit där.

- Besiktningsmannen rekommenderade att pensla de angripna brädorna med Boracol. Är väl kanske en kortsiktig lösning eftersom grundproblemet borde vara dålig ventilation?

Att sanera möglet vore ett rätt omfattande arbete med tanke på hur svåråtkomligt utrymmet är.

- Vad kan den grundläggande anledningen till mögelbildningen vara?

Bifogar några bilder. Ursäkta kvaliten men att röra sig där inne var inte helt enkelt.

Mörkt vindsutrymme med mögelangripna brädor i taket och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång vind med träbrädor angripna av mögel, dålig belysning och svåråtkomligt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång vindsvind med mögelangripna träbrädor och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt vindutrymme med synliga träbjälkar och isolering, belysning av mögeldrabbade brädor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt vindsutrymme med trätak och synliga mögelangrepp på en del brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel på träbrädor i ett trångt vindutrymme med synlig isolering och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt vindsutrymme med synliga träbjälkar och isolering, vissa brädor uppvisar mörkare fläckar som antyder mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trångt vindsutrymme med isolering och trämögel på takbrädor, dålig belysning och synliga balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång vind med isoleringsmaterial och synliga träbjälkar, indikationer på mögel på brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt vindutrymme med synliga träbjälkar och mörkläggning, tecken på mögel på takbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V123456 V123456 skrev:
Hej! Precis flyttat in och eftersom besiktningsmannen anmärkte på mögel på vinden så bestämde jag mig för att ta en titt.

Inspektionsluckan till vinden är extremt trångt och om jag vore något kilo tyngre hade jag inte kunnat ta mig in. Väl inne är utrymmet i sig extremt trångt att genomföra en sanering där inne är nog svårt, med risk för att man trampar sönder innertaket eller rör till aircondition dessutom.

Vinden löper kanske 10 meter längs med fasaden. Mellan vägg och tak finns en liten glipa på några centimeter som ventilerar utrymmet.

Det är bara brädorna in taket som är mögelangripna. Vägg m.m. är inte angripet. Mögeltillväxten är begränsad till vissa brädor. Det är oklart för mig vad fukten kan komma från. Det finns inga våtrum under vindsutrymmet utan alla dessa sitter på andra sidan i huset.

- Är det viktigt att vidta någon åtgärd med anledning av detta? Huset är från 1967 och jag har ingen aning om hur länge möglet suttit där.

- Besiktningsmannen rekommenderade att pensla de angripna brädorna med Boracol. Är väl kanske en kortsiktig lösning eftersom grundproblemet borde vara dålig ventilation?

Att sanera möglet vore ett rätt omfattande arbete med tanke på hur svåråtkomligt utrymmet är.

- Vad kan den grundläggande anledningen till mögelbildningen vara?

Bifogar några bilder. Ursäkta kvaliten men att röra sig där inne var inte
V123456 V123456 skrev:
Hej! Precis flyttat in och eftersom besiktningsmannen anmärkte på mögel på vinden så bestämde jag mig för att ta en titt.

Inspektionsluckan till vinden är extremt trångt och om jag vore något kilo tyngre hade jag inte kunnat ta mig in. Väl inne är utrymmet i sig extremt trångt att genomföra en sanering där inne är nog svårt, med risk för att man trampar sönder innertaket eller rör till aircondition dessutom.

Vinden löper kanske 10 meter längs med fasaden. Mellan vägg och tak finns en liten glipa på några centimeter som ventilerar utrymmet.

Det är bara brädorna in taket som är mögelangripna. Vägg m.m. är inte angripet. Mögeltillväxten är begränsad till vissa brädor. Det är oklart för mig vad fukten kan komma från. Det finns inga våtrum under vindsutrymmet utan alla dessa sitter på andra sidan i huset.

- Är det viktigt att vidta någon åtgärd med anledning av detta? Huset är från 1967 och jag har ingen aning om hur länge möglet suttit där.

- Besiktningsmannen rekommenderade att pensla de angripna brädorna med Boracol. Är väl kanske en kortsiktig lösning eftersom grundproblemet borde vara dålig ventilation?

Att sanera möglet vore ett rätt omfattande arbete med tanke på hur svåråtkomligt utrymmet är.

- Vad kan den grundläggande anledningen till mögelbildningen vara?

Bifogar några bilder. Ursäkta kvaliten men att röra sig där inne var inte helt enkelt.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Ser ut att vara väldigt lite påväxt och du behöver inte göra någon avancerad åtgärd nu.
Ser att du har några rör som är vid takfoten. Kan vara så att efter man tog upp för de så har det kommit in varm fuktig luft utifrån som kondenserat en bit upp på taket. Därför du har mögel en bit rakt ovanför de.
Tycker du ska göra som besiktningsmannen säger att pensla på Boracol. Du kan täta lite mer runt röret. Se till att det är tätt vid inspektionsluckan så inte inomhus luft kommer upp där. Tätningslister eller fönsterlister på luckan.
Jag skulle skaffat någon trådlös temp/fuktmätare och placerat där upp så kan man hålla koll på fuktigheten på vinden.
Kontrollera vinden med jämna mellanrum om det blir någon förändring med möglet.
Kolla in där på hösten när det är väldigt fuktigt ute för att se om du har kondens på taket.
Att öppna upp för mer ventilation kan tyvärr göra så att man för in mer fukt på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.