Hej!

Vi har stamrenovering i vår bostadsrätt och min lägenhet ligger på källarplan och är inte i linje med resten av de tre lägenheterna ovanför. Alltså går stammarna ner ”fel” i min lägenhet.
Nu senast jag kikade in kom en stam ner mitt i vardagsrumstaket och de ser ut att förbereda att dra det röret längs taket och ut i väggen.
Också fler håltagningar har gjorts och det ser ut som att också dessa ska gå längs med taket och in i andra delar av fastigheten.
Min fråga är då, är detta okej? Får de göra lite som de vill och lägga rör i mitt tak? Och om de tänker att sänka mitt tak eller bygga någon form av trumma runt, kan de göra så utan att ens kommunicera detta med oss som bor där?

Såhär har de gjort i ett utrymme intill och vi har samma typ av metallplatta i vårt tak.

Vad har de rätt att göra, och vad har JAG rätt till?

Tacksam för svar!
 
  • Renoveringsarbete i källarlokal med nya rör som går längs taket och håltagningar i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir lite lågt i tak om en låda ska byggas över. Men vad ska göra med dragningen. Det kommer nog att bli en hel del ljud i det röret när skiten ska runt i alla krokar. är det rakt upp genom takt till överligande LGH så kan det bli en duns när det kommer ner ett flak med skit. Inget kul om det blir så.
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är inte reglerat i detalj på det sättet i lag utan det bygger på att ni kommer överens om detaljerna.

I grund och botten ska du som bostadsrättshavare och föreningen komma överens om varje ändring av lägenheten. Föreningen har rätt att underhålla befintliga ledningar utan ditt medgivande men inte ändra på dragningen så att din lägenhet påverkas. Föreningen återställer skador de orsakar på lägenheten när de gör underhållsarbeten.

Om ni inte skulle komma överens om en åtgärd att ändra din lägenhet så kan föreningen tvångsmässigt ändra på den via ett stämmobeslut. Det krävs då 2/3 majoritet för stämmobeslutet samt ett godkännande av Hyresnämnden. Så visst skydd har du mot en tokig styrelse.
 
  • Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är inte reglerat i detalj på det sättet i lag utan det bygger på att ni kommer överens om detaljerna.

I grund och botten ska du som bostadsrättshavare och föreningen komma överens om varje ändring av lägenheten. Föreningen har rätt att underhålla befintliga ledningar utan ditt medgivande men inte ändra på dragningen så att din lägenhet påverkas. Föreningen återställer skador de orsakar på lägenheten när de gör underhållsarbeten.

Om ni inte skulle komma överens om en åtgärd att ändra din lägenhet så kan föreningen tvångsmässigt ändra på den via ett stämmobeslut. Det krävs då 2/3 majoritet för stämmobeslutet samt ett godkännande av Hyresnämnden. Så visst skydd har du mot en tokig styrelse.
Och nu när ”skadan” redan är gjord? När rören från de övre lägenheterna är på plats och det sista som återstår är vår lägenhet där röret måste vika av för att gå längs/in i en vägg?
Kan vi motsätta oss detta alltså? Det är så ruttet att inget sagts om detta till oss. (Jag har ju inte sett slutresultatet än, men ändå)
Vet du hur de ”får” göra med takhöjd? Om de tänker att de ska sänka hela taket i vardagsrummet för att dölja rören. Får de det? Och vad är godkänt att ha i takhöjd i lägenheten?
 
J jonaserik skrev:
Blir lite lågt i tak om en låda ska byggas över. Men vad ska göra med dragningen. Det kommer nog att bli en hel del ljud i det röret när skiten ska runt i alla krokar. är det rakt upp genom takt till överligande LGH så kan det bli en duns när det kommer ner ett flak med skit. Inget kul om det blir så.
Men eller hur. Det är rakt uppifrån av alla tre lägenheterna. Och sen är det minst 1.5m till närmsta vägg i vår lägenhet där vi antar att de tänker dra det.
Sen ska det väl också vara fall på röret så det inte samlas något där. Vi är inte nöjda just nu.
 
Det är böjar och inte krökar för att skiten inte ska slå så hårt. Sen verkar det som att båda vatten och värme går upp i samma schakt. Vet du om det plast hela vägen upp eller gjutjärn ovanför er. Den plattan som syns är en botten i gjutningen i valvet och kan hålla emot tyngd från ovan.
 
C
KAOL KAOL skrev:
Nu senast jag kikade in kom en stam ner mitt i vardagsrumstaket och de ser ut att förbereda att dra det röret längs taket och ut i väggen.
Vardagsrumstaket? Ser snarare ut som ett källarförråd?
 
J jonaserik skrev:
Det är böjar och inte krökar för att skiten inte ska slå så hårt. Sen verkar det som att båda vatten och värme går upp i samma schakt. Vet du om det plast hela vägen upp eller gjutjärn ovanför er. Den plattan som syns är en botten i gjutningen i valvet och kan hålla emot tyngd från ovan.
Stämmer bra det. Ja, det är någon form av moduler som toalettstolarna hänger på som används till alla badrummen. Men vårt badrum är inte i linje med de ovan. Det är plast vill jag minnas..
 
C cpalm skrev:
Vardagsrumstaket? Ser snarare ut som ett källarförråd?
Den bilden är från ett källarförråd. Men samma typ av metallplatta sitter i vår lägenhet och har samma funktion som den. Vi får inte komma in i lägenheten som stamrenoveras just nu.
Så vi misstänker att det kommer att bli liknande lösning med plastböjen. Möjligen lite snävare och att de inte tar den under de andra rören, men ändå. Och sen ska det vara fall på det innan det når väggen.
 
C
KAOL KAOL skrev:
Den bilden är från ett källarförråd. Men samma typ av metallplatta sitter i vår lägenhet och har samma funktion som den.
Aha. Ja, om det inte finns något befintligt installationsutrymme ovanför ditt tak, skulle jag aldrig acceptera detta. Vad säger styrelsen?
 
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aha. Ja, om det inte finns något befintligt installationsutrymme ovanför ditt tak, skulle jag aldrig acceptera detta. Vad säger styrelsen?
Ursäkta min okunskap! Vad menar du med ett befintligt installationsutrymme ovanför mitt tak?
Alla andras badrum är i linje ovanför, där toaletterna sitter på färdiga moduler.
Men i och med stamrenoveringen bytte de sida i alla våtrum så att toaletterna skulle sitta på den andra sidan i våtrummen.
Det medförde att rören hamnar i vårt tak istället för i väggen, där de gick innan.
Styrelsen är inte helt och hållet informerade om det än. Inte vad jag vet. Fick se det själv i förra veckan.
Så det är därför jag samlar information och kunskap för att veta vad jag ens har rätt till..
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
KAOL KAOL skrev:
Ursäkta min okunskap! Vad menar du med ett befintligt installationsutrymme ovanför mitt tak?
Alla andras badrum är i linje ovanför, där toaletterna sitter på färdiga moduler.
Men i och med stamrenoveringen bytte de sida i alla våtrum så att toaletterna skulle sitta på den andra sidan i våtrummen.
Det medförde att rören hamnar i vårt tak istället för i väggen, där de gick innan.
Styrelsen är inte helt och hållet informerade om det än. Inte vad jag vet. Fick se det själv i förra veckan.
Så det är därför jag samlar information och kunskap för att veta vad jag ens har rätt till..
AHA Detta för att inte riva allt, då föregånde stam ligger inbäddat i i en vägg eller nisch, det är då lättare att bara borra nya hål genom valven och gå rakt upp. Vet du hur rören går i LGH ovanför dig, synliga eller i en vägg.
 
C
KAOL KAOL skrev:
Ursäkta min okunskap! Vad menar du med ett befintligt installationsutrymme ovanför mitt tak?
Vad jag menar är om det redan tidigare fanns ett hålrum för installationer ovanför ditt vardagsrumstak?
I så fall blir det ju förhoppningsvis ingen synlig skillnad efter återställning.

Men jag skulle aldrig acceptera en sänkning av innertaket, det är knappast acceptabelt om det sker mot din vilja enligt vad @Claes Sörmland skrev här ovanför.
 
Claes Sörmland
KAOL KAOL skrev:
Och nu när ”skadan” redan är gjord? När rören från de övre lägenheterna är på plats och det sista som återstår är vår lägenhet där röret måste vika av för att gå längs/in i en vägg?
Kan vi motsätta oss detta alltså? Det är så ruttet att inget sagts om detta till oss. (Jag har ju inte sett slutresultatet än, men ändå)
Vet du hur de ”får” göra med takhöjd? Om de tänker att de ska sänka hela taket i vardagsrummet för att dölja rören. Får de det? Och vad är godkänt att ha i takhöjd i lägenheten?
Ja, har du inte kommit överens med styrelsen om ändringar av vardagsrummets takhöjd (eller en ny låda för nya avloppsrör i taket) eller ett 2/3 stämmobeslut följt av Hyresnämndsbeslut så får föreningen inte göra förändringen. Om styrelsen genomför det i alla fall så är du troligen berättigad till skadestånd eller återställning. Enklast är väl i det scenariot att styrelsen köper ut dig motsvarande värdeminskningen av lägenheten.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.