Hej

När vi köpte vårt hus "ärvde" vi några gamla trädgårdsmöbler av stålrör och träribbor. De är i rätt tråkigt skick men hade varit kul att renovera, då jag tror de hängt med huset väldigt länge. Sen är de väldigt fina och har ett härligt gung.
Har ni tips på vilket material jag ska använda?
Ribborna är överlag 67x15 och det finns ett tillhörande bord.
 
  • Gamla trädgårdsmöbler av stålrör och träribbor i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Behöver du byta ut dem? Lossa dem, rengör ordentligt och måla/olja dem så ser de ut att kunna bli som nya, de ser ju inte ut att vara trasiga idag, bara lite slitna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tänkte börja med att slipa dem lite. Men vissa av spjälorna sitter rätt löst och är spruckna. Men som tur är det hela stolar som är i dåligt eller bara lite sämre. Men om man skulle byta ut träet, vad skulle man då byta det till?
 
Vad jag förstått är lövträ rätt val. Personligen hade jag nog valt ek eller teak kanske, men jag är inte kunnigare än vad Google ger mig.
 
Teak blir riktigt fula när dom får väta på sig, blir som en lös hinna av grådask, går att ha, men då måste dom mättas rikigt med någon blaskig oljesoppa. Oavsett så torkar dom ut och grådaskiga med tiden, kan gå på ett år om man har otur. Har provat men vat inget bra, så ett lövträ är bäst, ask är bra och riktigt hårt
 
Man oljar inte teak, oljan drar bara till sig smuts. Man skurar teaken med borste och diskmedel en gång om året så blir den som ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.