Hej,

Har en tillbyggnad på huset där det är puts med målad yta. Tyvärr har färgen lossnat lite överallt, kanske pga fel färg eller att fukt kommit bakom.

Hur får jag bort befintlig färg och hur gör jag om och rätt för att måla vitt igen?
 
  • Husvägg med puts där vit färg har flagnat av i flera områden vid ett fönster och en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tyvärr skulle jag vilja påstå att det är omöjligt att få bort färgen utan att skada putsens struktur.
 
C cpalm skrev:
Tyvärr skulle jag vilja påstå att det är omöjligt att få bort färgen utan att skada putsens struktur.
Strunt i strukturen. Vill få bort färgen först och främst, eller går det fästa liggande panel rakt ovanpå putsen?? 🙏🏼
 
Husets ålder säger en del om vad som kan finnas bakom putsen. Kan vara en vassmatta som det putsats på. Du får borra med en smal mejsel och känna om det är trä eller annat längre in. Detta för att få veta om det går att få fäste för läkt att fästa en panel på. Och hur långa skruv som behövs, ingen ide att försöka fästa i själva putsen om det är vassmatta bakom.
 
C
K KaLnAk skrev:
går det fästa liggande panel rakt ovanpå putsen?? 🙏🏼
Är målet att konvertera till träpanel eller att måla putsen vit igen?
 
J jonaserik skrev:
Husets ålder säger en del om vad som kan finnas bakom putsen. Kan vara en vassmatta som det putsats på. Du får borra med en smal mejsel och känna om det är trä eller annat längre in. Detta för att få veta om det går att få fäste för läkt att fästa en panel på. Och hur långa skruv som behövs, ingen ide att försöka fästa i själva putsen om det är vassmatta bakom.
Tack för tipset.

Tillbyggnaden är gjord 2012. Det är murat med ”block” och sen putsat rakt på.
 
C cpalm skrev:
Är målet att konvertera till träpanel eller att måla putsen vit igen?
Egentligen måla vit och få bort färgen. Strukturen gillar vi egentligen inte men om man kan få bort färgen utan att behöva putsa om allt för att sen måla så målar vi hellre.

Om vi riskerar att förstöra ”strukturen” för mycket så spikar vi hellre upp panel och struntar i att lägga tid på att få bort färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K KaLnAk skrev:
Tack för tipset.

Tillbyggnaden är gjord 2012. Det är murat med ”block” och sen putsat rakt på.
Då finns det möjlighet att sätta och rikta in läkt som panelen ska fästas i. Se då till att det blir en plåt som går upp ca 10 cm bakom panelen och har ett utvik mot trallen på 5 centimeter, det skyddar den nedre delen av väggen från stänk och vatten från trallen. Mellan trall och panel bör det vara min 3 cm.
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
N
Vet inte hur hög tillbyggnaden är.
Men högtryckstvätta bort den lösa färgen, lappa lite.
Och sen måla igen, håller nog ett par år.
Känns som färgvalet var dåligt, och kanske även valet av bruk.
 
Tack för tipsen.

Så här blev det.

Lägger upp före och efter bild.

Inte helt färdig men vilket lyft det blev.
 
  • Renovering av husfasad, ny isolering påbörjad, verktyg och stege framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husunderhåll: En fasad under renovering med pågående isoleringsarbete och omonterade paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad under renovering med stegar och byggmaterial på en trädäck med loungemöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hus med nytt trätrall, vita fasadbrädor och solpaneler på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
neo11 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.