Nr jag sågar med min nya cirkelsåg (även min första cirkelsåg) så stannar den precis innan brädan är kapad. Är det nån säkerhetsgrej och hur får jag den att inte sluta? Kapade 8 plankor och samma sak var gång så sågade det sista med fogsvans..

Tacksam för hjälp!
 
Hur har du lagt upp det du sågar i? Min tanke är att den nyper när du närmar dig, sågen har ju ingen aning om vad du gör så den stänger ju inte av sig för att du närmar dig slutat.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Emma Henson Emma Henson skrev:
Nr jag sågar med min nya cirkelsåg (även min första cirkelsåg) så stannar den precis innan brädan är kapad. Är det nån säkerhetsgrej och hur får jag den att inte sluta? Kapade 8 plankor och samma sak var gång så sågade det sista med fogsvans..

Tacksam för hjälp!
Vad är för såg?
Är den nätansluten eller batteri?
 
K
Låter som att klingan nyper fast, ganska vanligt. Kan bero på att brädorna inte har tillräckligt med stöd, att man trycker sågen snett, att klingan är för grovtandad för att kapa eller en kombination av alla dom
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hur har du lagt upp det du sågar i? Min tanke är att den nyper när du närmar dig, sågen har ju ingen aning om vad du gör så den stänger ju inte av sig för att du närmar dig slutat.
Med tvinnar över typ ett trädäcket runt vår uteplats eller mellan två bord hr jag testat men förstår vad du menar så får testa på bättre sätt!
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är för såg?
Är den nätansluten eller batteri?
En einhell på batteri.
 
K kniv skrev:
Låter som att klingan nyper fast, ganska vanligt. Kan bero på att brädorna inte har tillräckligt med stöd, att man trycker sågen snett, att klingan är för grovtandad för att kapa eller en kombination av alla dom
Tack! Kommentaren över är inne på samma sak så ska absolut se om det blir bättre om jag ger brädorna mer stöd, tyckte de var rätt stadiga men tvingarna kan kanske varit för långt från snittet? Tyvärr inte så kunnig på vad som är grovtandat men gissar den är det.
 
  • Närbild av en cirkelsåg från Einhell med potentiellt grovtandat blad mot en textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Emma Henson Emma Henson skrev:
En einhell på batteri.
 
  • Cirkelsåg från Einhell på en vit skyddsdyna med en penna och handskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ja ser ut att vara en relativt grov standardklinga som följer med vid köp, brukar vara typ 24 tänder. För att kunna funka dugligt med både kap (tvärs brädan) och vid klyvning (längd med brädan). Finast snitt med kapning fås med många tänder, så en ny klinga med 48 tänder skulle göra det lite lättare och är lite mer förlåtande mot att det nyper lite. Tolkar det även som att den är batteridriven? Klent med kräm i batteriet brukar också kunna göra att det nyper lite oftare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kör långsammare så orkar den även om det nyper lite.
 
  • Gilla
Emma Henson och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kör långsammare så orkar den även om det nyper lite.
Tack!
 
Emma Henson Emma Henson skrev:
Nr jag sågar med min nya cirkelsåg (även min första cirkelsåg) så stannar den precis innan brädan är kapad. Är det nån säkerhetsgrej och hur får jag den att inte sluta? Kapade 8 plankor och samma sak var gång så sågade det sista med fogsvans..

Tacksam för hjälp!
De är nästan garanterat en fråga om att det nyper. Att brädan hänger ner, eller pressas mot klingan i bakkant för du har stoppar på båda sidor i framkant. Det är väldigt farligt att köra cirkelsåg (rent i allmänhet också) utan koll på hur nyp kring klingan fungerar. Har du någon i närheten som kan ge lite råd och tips för att komma igång? Bor du i närheten av Lund visar jag gärna.

Sticksåg, multimaster och liknande sågar kan man såklart också såga sig på, men risken för problem och konsekvenserna av dem är inte jämförbara med en cirkelsåg.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
De är nästan garanterat en fråga om att det nyper. Att brädan hänger ner, eller pressas mot klingan i bakkant för du har stoppar på båda sidor i framkant. Det är väldigt farligt att köra cirkelsåg (rent i allmänhet också) utan koll på hur nyp kring klingan fungerar. Har du någon i närheten som kan ge lite råd och tips för att komma igång? Bor du i närheten av Lund visar jag gärna.

Sticksåg, multimaster och liknande sågar kan man såklart också såga sig på, men risken för problem och konsekvenserna av dem är inte jämförbara med en cirkelsåg.
Snällt! Nyligen flyttat ifrån Skåne till Småland men ska hitta nån här som kan visa! Har läst igenom hela säkerhetshäftwt men är såklart inte samma som att ha nån som visar!
 

informativ nog :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.