Hej

Ska i sommar sätta in en ny altandörr i vårat vardagsrum (finns ingen i dagsläget) och funderade på om man i samband med det kan sätta in en ventil för att kunna koppla in slangen från portabla acn på dom varmaste sommardagarna?


Har flera stora fönster med sol hela dagen så det blir sjukt varmt där inne.

Är rätt så okunnig inom hus/renovering, tror att det är mekanisk frånluft i kåken.

Tacksam för svar
 
Om du skall ha en portabel AC är det givetvis bra att ha ett färdigt hål att ansluta luftslangen till. Men fundera på hur du skall stänga den på vintern också. Den kommer att läcka en del värme.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Om du bor i hus välj en luftvärmepump istället.
I 8år körde jag med portabel AC.
Rätt skönt att kunna kyla ett helt hus istället för knappt ett rum.
Jag kan inte se något positivt med en portabel.
Haft luftvärmepumpen i snart 7år. Går den sönder åker det upp en ny. Har även frikyla så jag klarar mig men jag vill ändå ha en luftvärmepump.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du skall ha en portabel AC är det givetvis bra att ha ett färdigt hål att ansluta luftslangen till. Men fundera på hur du skall stänga den på vintern också. Den kommer att läcka en del värme.
Har tänkt på det också, det kanske läcker nog så mycket även om man stänger den helt på vintern? Kan det gå peta in isolering i hålet och ha under vinterhalvåret?
 
R Runnis skrev:
Om du bor i hus välj en luftvärmepump istället.
I 8år körde jag med portabel AC.
Rätt skönt att kunna kyla ett helt hus istället för knappt ett rum.
Jag kan inte se något positivt med en portabel.
Haft luftvärmepumpen i snart 7år. Går den sönder åker det upp en ny. Har även frikyla så jag klarar mig men jag vill ändå ha en luftvärmepump.
Hade ju varit det absolut bästa men var inte sugen på den investeringen just nu och har redan en portabel AC så tänkte bara få till en enkel lösning till spillvärmen från den för att kunna nyttja vid behov.

Går ju sätta tätningskit till dörren också men kändes besvärligt när man ska in och ut
 
patriikenbom patriikenbom skrev:
Har tänkt på det också, det kanske läcker nog så mycket även om man stänger den helt på vintern? Kan det gå peta in isolering i hålet och ha under vinterhalvåret?
Klart du kan peta in isolering i den bäst är ju en plugg av cellplast. Men jag hade endå kanske tagit steget till en luftvärmepump om planlösningen tillåter det.

Vi kör fjärrvärme och en luftvärmepump för ac o den investeringen är guld, komforthöjningen går inte att beskriva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.