I ett enfamiljshus finns en elpanna för värme och beredning av varmvatten.
Där är förmodligen radiatorerna dimensionerade för "het" framledningstemperatur 70 oC för att klara årets kallaste dag.
Från början ca 1960 var det ursprungligen en oljepanna och radiatorerna var sektionsradiatorer typ Lenhovda REX, och de radiatoren används fortfarande.

Hur blir det då om en luftvattenvärmepump installeras, en sådan ger väl max ca 55 oC framledningstemperatur.
För att få ut samma värmemängd ur radiatorn, behövs högre framledningsvattenflöde vid 55 oC jämfört 70 oC.
Är det 12 mm kopparrör som framledningsrör?
Kan det inte bli susning i rörledningen pga högre vattenströmningshastighet? Även vattenströmningstryckfallet i radiatorn blir högre, då kanske cirkulationspumpen inte räcker till.

Används andra radiatorer för luftvattenvärmepump pga sådan har lägre framledningstemperatur?
T.ex. med grövre framledningsrör.
 
Redigerat:
Vad är anläggningen dimensionerad för från början?
Är det olja eller ved på 50-60-70-talet är det troligen bortåt 70°C och små panelradiatorer, är det el och inget annat troligen svalare och större radiatorer. De vattenelvämesystem jag sett från 70-80-talet har haft lågtemperaturraddar med mycket plåvinklar på.
Min egen kåk hade ved från början men har sektionsradiatorer i original, det fungerar utmärkt med värmepump.
 
Elpannor är flexibla och går att ställa in för allt från golvvärme till högtemperatursystem med små enkelpanelradatorer utan konvektorplåtar. Om värmen fungerar bra med elpannan så kan du nog se på elpannans injustering vilken framledningstemperatur den skickar ut vid DUT, den lägsta dimensionerande temperaturen en riktigt kall vinter. Har du tur så är radiatorerna stora och passar bra till en värmepump. Annars kan du behöva byta vissa eller samtliga radiatorer som jag har gjort i vårt hus från 1981.
 
Finns det vattenburna radiatorer avsedda speciellt för luftvattenvärmepumpar som bekant ska ha så låg framledningstemperatur som möjligt för att få låg energiförbrukning?
Jag menar inte vattenburna radiatorer med inbyggda fläktar.
 
Alla typer av radiatorer finns i många olika storlekar. Man väljer radiatorer som är tillräckligt stora för att ge den önskade värmeeffekten vid en så låg framledningstemperatur som man önskar. Man behöver känna till effektbehovet per rum för att göra en bra dimensionering. Även bergvärmepumpar vill ha låg framledningstemperatur. Jag gick från framledningtemperatur på max 80 grader till max 45 grader genom att byta alla radiatorer. På de flesta platser valdes typ TP22 som har 2 paneler och 2 konvektorplåtar. TP21 valdes på två platser.
 
Jag vet att det finns olika radiatorer för vattenburen värme, långa och korta, låga eller höga, och 1, 2 eller 3-radiga.
Men det är inte det jag menar, utan om det finns radiatorer för vattenburen värme speciellt som passar för låga framledningstemperaturer, t.ex. för luftvattenvärmepump.
Jag skulle kunna gissa de har litet gröve inlopps- och utloppsrör, och kanske har lägre inre strömningstryckfall, också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.