Bygganmälan gjord?

  • Ja

    14 Röster 11,6%
  • Ja - men ångrar att jag gjorde det

    5 Röster 4,1%
  • Nej

    99 Röster 81,8%
  • Nej - men ångrar att jag inte gjorde det

    3 Röster 2,5%
  • Antal röster
    121
Vi gjorde bygganmälan och det var inga problem med startbesked trots att huset är gammalt (från 30-talet). Kommunen ville ha ventilationsritningar - jag ritade själv och det var väldigt bra för dialogen med entreprenören också. Då hade vi svart på vitt vad vi kommit överens om så den processen gick också smidigt.
Slutbesked fick vi sedan på en dag när allt var klart och OVK samt egenkontroll inskickat.
Vi ville också göra korrekt med tanke på om vi skulle sälja någon gång.
 
  • Gilla
LaszloToth och 2 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Just ”allt på det torra vid försäljning” känns ju som ett bra argument för att göra det. Vad skulle kunna ske vid försäljning om man inte gör det?
Tja, bra fråga, en noggrann köpare skulle ju t.ex. kunna kolla upp vilka åtgärder som har anmälts, och då märka att det inte är anmält. Dock väldigt långsökt..
När jag läser maxmsm senaste inlägg så kommer jag direkt att tänka på att det kanske är trevligt att få någon på kommunen att kasta ett öga på ett "proffs" ritningsförslag. Det finns gott om skojigare i branschen, och ett par trådar här på byggahus om folk som har fått suboptimal system...
 
Jag gjorde det i mitt första hus, då gick det på 1300kr och fick godkänt nästan direkt, nu har dom höjt avgiften till ca 5500kr, känns helt orimligt dyrt för 1 timmes jobb, kommer inte ansöka denna gång
 
  • Gilla
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
Installerade ftx i samband med ombyggnad och tillbyggnad.
OVK och injustering gick bra. Ursprungligt hus byggt 1946.
Inga bekymmer eller invändningar någonstans.
Men hade det bara rört sig om FTX hade jag struntat i att anmäla det.

Inkoppling av kommunalt avlopp och vatten anmälde jag ett par år efteråt.
Fick höra att jag hade gjort fel men allt löpte fint ändå.

Mina intryck av min kommun hittills är att de har förståelse och överseende med privata husägare som rustar och fixar med sina egna hus.

Men vet samtidigt om andra kommuner som är väldigt nitiska.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Hade redan tilluftskanaler och frånluft då värmepumpen var av sådan typ. Den värmepumpen är inte med oss längre.
Så vid FTX installationen gjordes ingen anmälan.
Innan borrning för bergvärme skickade jag in papper och fick gröntljus så jag betalade fakturan. Men hålet är inte med i SGU men det bryr jag mig inte om. Jag vet ju vart hålet är och hur djupt. Om jag är klar i skallen när vi säljer huset kan jag berätta allt för nya ägaren.
Du kan enkelt rapportera in ditt borrhål till SGU själv.
 
J JSten skrev:
Tja, bra fråga, en noggrann köpare skulle ju t.ex. kunna kolla upp vilka åtgärder som har anmälts, och då märka att det inte är anmält. Dock väldigt långsökt..
När jag läser maxmsm senaste inlägg så kommer jag direkt att tänka på att det kanske är trevligt att få någon på kommunen att kasta ett öga på ett "proffs" ritningsförslag. Det finns gott om skojigare i branschen, och ett par trådar här på byggahus om folk som har fått suboptimal system...
Jag har fruktansvärt dålig erfarenhet av personalen på vår kommuns byggnadsförvaltning så att ta in yrkesfolk till åtgärden och anlita en byggnadsingenjör(pensionerad) att kontrollera proffsen känns tryggt och bra för min del.
 
Uppdaterade precis från F till FTX och gjorde ingen anmälan och gjorde rubbet själv, ritning, installation, injustering etc. Arbetar en hel del med ventilation i mitt arbete, så jag hade aldrig en tanke att hosta upp några tusen till kommunen för att skicka en bygganmälan. Har redan betalat mer än tillräckligt till dem för annat...
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Ringde min kommun och kollade hur noga ritning de ville ha. Inte servett, ta dagens planritning och rita lite lätt med rött o blått så är det ok om du inte drar ventilation till källaren. Då måste du ha en 3D riting
Sagt o gjort så blev det så.
Startbesked blev med vändande post (wtf ingen väntetid!! )
Enda kravet de hade var en riktigt ovk av nya systemet.
Gjorde allt jobb själv och låg innom 5% av vad ovk besiktningsmannen mätte. Mycket väl godkänt tyckte han.

Men jag har läst på reglerna lite o gjorde en laglig fuling. Iom förändringen självdrag till FTX behövs bygganmälan. Då den förändringen är klar och godkänd behövs ingen ny bygganmälan för att dra ned FTX ventilation till källaren då det räknas som en mindre förändring 😁
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Innan borrning för bergvärme skickade jag in papper och fick gröntljus så jag betalade fakturan. Men hålet är inte med i SGU men det bryr jag mig inte om. Jag vet ju vart hålet är och hur djupt. Om jag är klar i skallen när vi säljer huset kan jag berätta allt för nya ägaren.
Det är bra att anmäla till SGU, så att inte grannarna borrar onödigt nära för att de inte vet var du har borrat. Det är enkelt att lämna in anmälan via webben, kostar inget och ingen kommer och jagar dig för att det inte gjordes redan när det borrades.
 
  • Gilla
Etnoy och 2 till
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Vi gjorde det inte. Fick rådet av installatörer då att inte göra det för deras erfarenhet var att med äldre hus hade kommunen en massa invändningar om hur det skulle göras som inte går att uppfylla.
Samma här ej heller gjort, men har gjort ovk besiktning för husets skull
 
Nej. Varför skulle jag ha gjort det, för snart 20 år sedan?

Brådskar det kanske nu?

Blir så orolig.
 
P Peter321 skrev:
Just ”allt på det torra vid försäljning” känns ju som ett bra argument för att göra det. Vad skulle kunna ske vid försäljning om man inte gör det?
Inget!
Min inglasade altan var tydligen byggd på 90-talet när vi köpte huset. Enligt grannen var den byggd på 2000-talet. Nej det finns inget bygglov men den är lika fin nu som för 12 år sedan när vi flyttade hit.
 
  • Gilla
Lars Karlssson och 1 till
  • Laddar…
Jag var relativt ny med hus när vi konverterade från dåligt självdrag till FTX och jag hade ingen koll på att jag skulle behöva meddela kommunen om en ändring på insidan av mitt hus. Det var dessutom inget som den relativt stora firman som gjorde jobbet upplyste mig om.
 
  • Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
Lite intressant att över 80% av svarande i undersökningen inte anmält. Om det är så här det ser ut i allmänhet verkar det alltså vara lagstiftning som inte efterföljs av speciellt många.
 
Gick över från direktel till vedeldning i en större 2 ton ugn, mitt i kåken, för 25 år sedan.

Ordnade då även med ombyggnad av grundens ventilation, absortionsavfuktare och ordentlig FTX på vinden.

Sotaren besiktade ugn o skorsten.
Aldrig anmält nån ändring.

Länge sen före ombyggnaden utfördes OVK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.