Hej,

Det är snart dags att sätta tätskiktet i vårt badrum men jag är lite osäker på hur man korrekt utför det i en nisch. Den kommer att gå från vägg till vägg och sitter i våtzon 1, så det måste bli rätt!

Badrumsnisch under förberedelse för tätskikt med gipsväggar, nivellballong och installationsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inner/ytterhörn osv har jag koll på, men hur gör man med tex överlapp i hörnet? Vi kommer köra Lip System 27.
 
S
Har du fall på undre gipsskivan?

Det blir ju flera lager i hörnen som bygger lite tjocklek.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du fall på undre gipsskivan?

Det blir ju flera lager i hörnen som bygger lite tjocklek.
Ja, ett litet fall är det. Det bör inte bli mer än 2-lager tänker jag. Det är just det som är frågan, hur man sätter tätskiktet inne i främst hörnen
 
Ingen som satt tätskikt i nisch som kan dela med sig? Svårt att få tag i Lips kundtjänst i mellandagarna..
 
T
Du får ju använda dig av innerhörn och ytterhörn från Lip, inte konstigare än så. Måste vara ett hyfsat bra fall på gipsskivan annars kommer vattnet att bli stående under plattorna.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Du får ju använda dig av innerhörn och ytterhörn från Lip, inte konstigare än så. Måste vara ett hyfsat bra fall på gipsskivan annars kommer vattnet att bli stående under plattorna.
Ja, hörnen är inget problem. Hur man skarvar är dock inte helt klart. Lip har två principer för överlapp, med remsa eller omlott. Här blir eventuellt en kombination.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ja, hörnen är inget problem. Hur man skarvar är dock inte helt klart. Lip har två principer för överlapp, med remsa eller omlott. Här blir eventuellt en kombination.
Hej,

Jag har samma problem just nu, skall börja tätskikta men det finns ingen att få tag på för information idag söndag.

Hur löste du ditt till slut?

Jag har kommit fram till att om man vänder ett ytterhörn så att säga ut och in, då kommer det funka i nischhörnet.
Men frågan är om det är okej att göra så?
Tänker att det finns en ut och en insida på folien och om man då vänder på den släpper den igenom fukt ”åt fel håll”, eftersom den ”andas”.

Men som sagt, skulle vara intressant att veta hur du löste det eller än hellre, hur fasen man gör i hörnet mellan en fönster nisch och badrumsväggen? 🤔
 
  • Svart tätskiktsfolie applicerad i nischhörn nära fönster som en lösning för badrumsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det finns ju färdiga ytterhörn för just detta ändamålet.. Och sen remsa för att lösa resterande bitar av ytterhörnet (där det bara är vertikalt/horisontellt)
 
K kniv skrev:
Det finns ju färdiga ytterhörn för just detta ändamålet.. Och sen remsa för att lösa resterande bitar av ytterhörnet (där det bara är vertikalt/horisontellt)
Precis, det så vi löste det också. Färdiga innerhörn & ytterhörn
 
K kniv skrev:
Det finns ju färdiga ytterhörn för just detta ändamålet.. Och sen remsa för att lösa resterande bitar av ytterhörnet (där det bara är vertikalt/horisontellt)
Nu fick jag det just bekräftat av teknikern på Centro (märket jag använder mig av), man vänder en ytterhörnsmanschett ut och in, så som jag visar på bilden ovan.
Det är okej att göra så och det påverkar inte vattengenomsläppligheten, bara att det utseendemässigt ser lite märkligt ut då dessa bitar kommer vara svarta och resten av folien ljusblå-grå.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Jo det går ju det med. Samma sak 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.