Vilket rekommenderas? Ogräshämmande fogsand med högt PH värde eller hårdfog mellan plattorna(35x35)?
 
W
makeover makeover skrev:
Vilket rekommenderas? Ogräshämmande fogsand med högt PH värde eller hårdfog mellan plattorna(35x35)?
Fogsand är bäst
 
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Fogsand är bäst
Tack för svar. Förklara gärna varför fogsand och vilken sort av fogsand?
 
Fogsand = sand i små påsar till högre pris. 😉
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fogsand = sand i små påsar till högre pris. 😉
Jag kollade på bauhaus och där hade dem "Benders ogräshämmande fogsand som hade ett högt PH värde där ogräs inte trivs. Så högt ph-värde har väl inte vanligt sand/stenmjöl?

Vanlig stenmjöl som går att köpa på en grusterminal är lika bra som ogräshämmande fogsand från bauhaus?
 
Åk till din välsorterade grushandlare och skotta själv ihop fin sand/stenmjöl i en IKEA-påse (många säljer sanden i ikea-påsar då det är ungefär så mycket man kan lyfta för hand). Krossa och blanda i kalk och salt. Mycket billigare.
 
  • Gilla
makeover och 1 till
  • Laddar…
Stenmjöl är en krossprodukt. Sand är sand, d.v.s. naturmaterial som använts i alla tider att foga marksten. Generellt sätt är det pH-neutralt och det är snarare det som är mjäl och ler i sand som kan påverka pH-värdet. Vanligtvis uppåt.

Fogsand är lurendrejeri.
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Åk till din välsorterade grushandlare och skotta själv ihop fin sand/stenmjöl i en IKEA-påse (många säljer sanden i ikea-påsar då det är ungefär så mycket man kan lyfta för hand). Krossa och blanda i kalk och salt. Mycket billigare.
Är det inte så att salt försvinner ganska snabbt ner? Benders garanterar att ogrässhämmande ämnen i deras danfogsand är kvar i minst 10 år.

Jag ser att även Finja säljer "ogräshämmande fogsand" 120 kr/säck och för mitt projekt behövs det 5 säckar.
 
Redigerat:
Salt vill du egentligen inte ha om det är cementbaserade plattor. Frågan är vad det är för sorts salt de menar. Troligtvis inte vanligt vägsalt/koksalt för det spolas bort direkt.
 
Finjas fogsand är malen återvunnen betong och det är ju ett bra sätt att återbruka material. ”Skyddet” är nog att betongens fortsatta nedbrytning förhindrar etablering av växtlighet. Till slut har resterna förbrukats.
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finjas fogsand är malen återvunnen betong och det är ju ett bra sätt att återbruka material. ”Skyddet” är nog att betongens fortsatta nedbrytning förhindrar etablering av växtlighet. Till slut har resterna förbrukats.
Ska jag köra på detta? https://www.norrvidinge.se/produkt/stenmjol-0-2-vit/
 
makeover makeover skrev:
Ska jag köra på detta? [länk]
Bara skaffa finsand eller stenmjöl, allt siktas genom någon form av galler och då blir det riktigt fint. Bäst med stenmjöl. Strös i fogen och vattnas ner, det blir rätt många vändor att fylla/vattna. Sjunker häftigt. Men fogen blir nästan som betong.
 
Man kan ha i lite salt i fogsanden för att den skall hålla sig fuktig medan den kompakteras. Salt gör betong porös, men det är ju över lång tid, lite i fogsanden i början gör ingen större skillnad.
 
Jag köpte blästersand i skadade emballage på Biltema för många år sedan. Snorbilligt, typ 20:-/säcken. Detta är det som kallas mellansand idag 0,2 - 0,63 mm. I och med det inte finns ”0” i det var det väldigt enkelt stt fylla fogen mellan de betongplattor jag hade lagt. Bara att sopa och knacka. Behövde inte ens vattna. Däremot har det ju växt både på plattorna och i fogen för att jag inte har skött det.
Finsand och stenmjöl är ännu finare fraktion. Stenmjöl med ”0”-fraktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.