Varför spikar man dem?
Ja alltså, varför skruvar men dem inte?
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
du kan skruva dem oxå
 
martin_skold skrev:
Varför spikar man dem?
Ja alltså, varför skruvar men dem inte?
När jag bytte tak i somras så rekommenderade säljaren att man skulle skruva nockpannorna, mest med tanke på att nockpannorna är mycket dyrare än vanliga takpannor. Eller så var det för att han ville sälja lite rostfri skruv också :rolleyes:
 
bra bra!
inte för att de behöver vara rostfria, men iaf! var det med gummitätning då?
för jag har verkligen inte hittat såna..
 
Alla infästningar ska vara i rostfritt. Benders säljer nockskruv med packning men de är rätt dyra.
 
martin_skold skrev:
bra bra!
inte för att de behöver vara rostfria, men iaf! var det med gummitätning då?
för jag har verkligen inte hittat såna..
Nu var det ett tag sedan du postade, men de skruvar jag använde hade inga packningar. Men på de nockpannor jag använde (Benders) så hamnar skruvhålet under nästföljande nockpanna om du förstår vad jag menar...
 
Ja, nu har jag hittat att benders har med tätningspackning.
även om jag valde billiga galvade, pga att jag ska lyfta av dem i vår igen för att se hur de påverkats av att jag inte tätat med plasttätningen man ska ha under pannorna.
Men hur eller hur är det konstigt att man spikat nockarna så länge som man gjort..
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Mitt tak består av eternit. Nockarna är fästa i bleck som spikats i nocken och vikts upp över nockarna. Fiffig konstruktion tycker jag då man ej behöver ha några hål.
 
Rostfri nockskruv, kostar dock som om det vore guld....

nock_1_smal.jpg

nock_2_smal.jpg
 
Men skruven är billig jämfört med den där perforerade plåtremsan du har där också, nocktätning kallas det tror jag. Jag blir irriterad bara jag ser den....;)

Jag kan säga att jag högaktningsfullt sket helt i det där. Jag la våder av papp upp mot nockbrädan och avslutade med en hel våd mitt över nockbrädan. Därefter har jag spikat fast nockpannorna med 3 eller 4" spik.

Detta blir väldigt bra, tillräckligt tätt och kommer hålla tills växthuseffekten gjort att vi har öken här i stockholm. Spiken håller pannorna på plats nästa gång gudrun kommer också.

Nocktätning är lurendrejeri.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Jag gjorde som MathiasS och sket i nockband och allt vad dom nu vill pracka på oss stackars amatörer.... Taket höll i 60 år innan vi renoverade utan nocktätning så det lär nog duga utan även i framtiden....
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
tjenare ! amatörer kan skita i nocktätning, men yrkesfolk får nog använda den. skall man utesluta en produkt, bara för att den är dyr ? kommentera gärna era åsikter.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Mikael_L
Har man firma eller så, och gör jobb åt dom som betalar använder man givetvis alla produkter som rekomenderas i produktprogrammet.
Dels så betalar man ju inte det själv utan det får ju kunden göra, dels ska man ju lämna rätt vidlyftiga garantier på arbetet.

Nää, då är det nog dumt att ta några genvägar. Dessutom blir merkostnaden ofta rätt blygsam då arbetskostnaden sen ska räknas in. I jämförelse med att ta bort något tätband eller använda lite billigare skruv som exempel.

Om jag gör jobbet helt själv så kan merkostnaden däremot bli hyfsat blodig. Men jag tycker dock att alla hemsnickrande martintimellare borde sätta en prislapp på sin egen tid, så att allt man gör och inte gör får en vettig värdering.

Sen har jag ingen åsikt, vare sig för eller emot, det som skrivits tidigare i tråden...
 
snickar_lasse skrev:
tjenare ! amatörer kan skita i nocktätning, men yrkesfolk får nog använda den. skall man utesluta en produkt, bara för att den är dyr ? kommentera gärna era åsikter.
Nej, inte för att den är dyr. Men om det både går bra utan OCH den är dyr, då är en utvisning nära förestående.

Jag antar att du resonerar likadant om amatörer kan skita i den mendans yrkesfolk ska använda - då har det liksom inget med funktion/slutresultat att göra.
 
Bob_the_builder
Själv använde jag vanlig rostfri trallskruv (som går att köpa billigt på Byggmax) till Benderspannorna. Nocktätning/ventilation med den hålade platremsan som kallas Ventinock som också är avsevärt billigare än klisterremsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.