I huset där vi bor så lät vi tyvärr montera PVC-fönster när vi renoverade huset som vi bor i och nu har vi problem med att öppna ett av dem, när man ska öppna helt så det verkar det hänga ner lite så att man får hjälpa till lite med att lyfta och detta borde gå att justera men jag har inte lyckats hitta hur så tips på hur justering utförs mottages tacksamt.
 
Du kan spänna upp bågen med en insexnyckel i övre hörnbeslaget.
Öppna fönstret i sidohängt läge och för in insexnyckeln från hörnet ->utåt sen skruva 😀

Titta/prova dig fram, du fixar det
 
  • Gilla
B.Nor och 1 till
  • Laddar…
D
Brukar finnas två justerskruvar, en vid respektive gångjärn. Den nedre för att höja/sänka hela fönsterbågen och den övre för att justera i sidled.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ken e Ken e skrev:
Du kan spänna upp bågen med en insexnyckel i övre hörnbeslaget.
Öppna fönstret i sidohängt läge och för in insexnyckeln från hörnet ->utåt sen skruva 😀

Titta/prova dig fram, du fixar det
Denna har jag inte lyckats att hitta ännu.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Brukar finnas två justerskruvar, en vid respektive gångjärn. Den nedre för att höja/sänka hela fönsterbågen och den övre för att justera i sidled.
Den nedre har jag hittat men inte den övre.
Bilder bifogas på båda hörnen. Närbild på det nedre hörnet av ett fönster med synlig beslag och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet av ett vitt byggprojekt som visar det nedre och övre hörnet med synliga fästdon och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Titta om det finns ett hål in där pilen pekar?
Sätt in en insexnyckel
 
  • En närbild på en dörr och karm med en röd pil som pekar på en potentiell öppning för en insexnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Alternativt uppifrån?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D
M maxmsm skrev:
Den nedre har jag hittat men inte den övre.
Bilder bifogas på båda hörnen.[bild]
Det är inte skruven som syns på bilden som justerar. Det är en liten plastdetalj precis ovanför skruven på bilden, på själva gångjärnstappen. Dra den uppåt! Kan behöva lite hjälp av en platt mejsel eller dylikt. Titta sedan ner där så ser du en insexskruv. Det är justerskruven.

Den för att skjuva fönstret i sidled sitter typiskt ovanpå fönsterbågen, likt förgående skribent visat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
5TOFF3L
M maxmsm skrev:
Den nedre har jag hittat men inte den övre.
Bilder bifogas på båda hörnen.[bild]

[bild]
Videon visar bra hur man justera. Om det fortfarande behövs så brukar det vara insexnyckel storlek 4
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hittade en film tillslut som är 1000 % mer pedagogiskt än mina texter.

[länk]


Och verkar som jag få pudla om att skruven på bilden visst används för justering, men inte upp/ner utan sidledes. Aldrig använt! Har justerat 1000-tals PVC-fönster i min ungdom. *hoppas* det är en ny funktion. :)
Av någon konstig anledning så kan jag inte se denna video och jag har provat flera gånger, jag får upp ett felmeddelande:


"Våra system har upptäckt ovanlig trafik från ditt nätverk. Skicka begäran igen senare. Varför hände detta?

IP-adress: xxxxxxxxxxxxxxxx
Tid: 2024-04-21T06:10:33Z
Webbadress: https://m.youtube.com/watch?v=qpvQ9...wqsBegQIDRAG&usg=AOvVaw0-RPTcdBol_S_-tYs4KlnH"
 
D
M maxmsm skrev:
Av någon konstig anledning så kan jag inte se denna video och jag har provat flera gånger, jag får upp ett felmeddelande:


"Våra system har upptäckt ovanlig trafik från ditt nätverk. Skicka begäran igen senare. Varför hände detta?

IP-adress: xxxxxxxxxxxxxxxx
Tid: 2024-04-21T06:10:33Z
Webbadress: [länk]"
Prova sök på något i stil med "justera dreh-kipp". Just denna var från nordiska fönster.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.