lyx för mej är att ha så långt till närmsta granne att jag inte behöver gå in och pinka...;)
 
OT: Cheesus, passa dig för att sälja vatten "utan servitut" för det krävs inte många år innan det blir "hävd" och då är det att betrakta som servitut, vare sig du vill eller inte...

Och så mitt riktiga bidrag till tråden:

+ 4 egna väggar, det här är vårt och ingen annans (jaja, förutom bankens då...)
+ nya öppna köket, härliga ytor och mycket funktion
+ de flesta fantastiska grannarna som gör villalivet ännu bättre

- våra spionerande grannar, fast jag låter dem hållas...
- för litet förråd, 10 kvm räcker inte för snickeri och förvaring, vill ha minst dubbelt
 
Intressant vad som saknas i tråden - jag går lite i kökstankar och tittar på vad som finns av läckra prylar. Men det är ingen i tråden som skriver:

* Den snabba stora induktionspisen/gasspisen
* Ångugnen med teleskoputdrag
* Inbyggnadsespressobryggaren
* Designfläkthuven som är så tyst
* Att diskmaskinen inte syns och och inte hörs
* Att kunna hämta iskallt vatten med isbitar direkt från ismaskinfacket i kylen
* Kolsyrat vatten från kran

.... det säger väl en del om vad man egentligen tycker om de prylarna.

Det som verkar uppskattas är yta, att få plats. Det skall jag komma ihåg när jag ritar :) Dvs ett ganska stort kök med mycket ytor att arbeta på och inte så mycket finesser.
 
Angelven, det du beskriver är inte lyx, det är normalt... Yta däremot i vårt allt mer trångbodda samhälle med höga uppvärmningskostnader och höga tomtpriser, DET är lyx... Så jag tror inte folk vill vara utan sina prylar som förut betraktades som lyx...
 
Hm, intressant...frågan var ju vilken lyx som var uppskattad resp onödig. Men vad är överhuvud taget lyx?
Ta det här med espressobryggare, CO2-vatten ur kran och ismaskin. För dem som uppskattar det är det bra lyx eller t o m obligatoriskt (Yens). För vår familj, där ingen är särskilt förtjust i kaffe, där vi aldrig köper hem bubbelvatten och aldrig använder is, är det inte ens lyx, bara onödigt.

Vi har inte mycket lyx eftersom renoveringen inte har kommit långt men jag vill nämna en sak: Källare! Det kallar jag lyx eftersom det inte är standard i nyare hus. Den har massor av förvaringsutrymme och en stor slagtålig gillestuga dit vi kan förvisa barnkalasen utan att resten av huset ödeläggs. Jag skulle verkligen sakna det om vi flyttade till ett modernt, källarlöst hus.
 
Jag älskar:
Ismaskinen - används oupphörligen
Bubbelbadkaret - perfekt när man kommer från jobbet på fredagen i kombination med:
Bastun
Två varmluftsugnar och fin gasspis är perfekt i köket (lyxigt för mig iaf som kommer från gammal hyresrätt)
Svindyrt men fantastiskt lyxigt lantkök (hade säkert klarat mig med IKEA, men...)

Jag ångrar faktiskt inget av den "lyx" vi kostade på oss...:)
 
Att ha sitt egna hus är väl en sorts lyx.
Ett annat litet plus är ju att ha sitt egna rena vatten utan filter eller annat. Dessutom svinkallt direkt ur kran, varför köra det genom kylskåpet?
 
79:an skrev:
Att ha sitt egna hus är väl en sorts lyx.
Klockrent! :)

+ Jag uppskattar det nya köket för dess yta - mer arbetsyta pga köksön och nya vitvaror (dock ingen ismaskin eller kolsyrat vatten)
+ Enplansvilla - slutsprunget i trappor
+ Allrum i anslutning till köket.
+ Vardagsrummet är på avstånd från köket - underbart - vill inte höra bolibompa när jag lagar mat!!
+ Nyrenoverade badrum

- Priset på huset inkl. renoveringen ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.