'vi har precis köpt ett hus byggt 1964 och ska snart flytta in. Från början var vi säkra på att vi skulle dränera det första vi gör, men vi har börjat fundera på att låta bli. Huset ligger nästan högst upp på en rullstensås med bara sand- momark runtomkring.

Säljarna (ett dödsbo) säger att de aldrig upplevt fukt eller konstighetr i källaren.

Vad skulle ni rekommendera? Även om vi tycker att det är ok kanske det blir svårare att sälja i framtiden om vi inte dränerat, men det känns ju inte kul att eventuellt slänga ut ca 100.000 i onödan.
 
Hej Liza, ett tips är att besiktiga huset om ni inte redan gjort det, detta för att mäta eventuella fukthalter i väggar och golv.
Spontant så är ca. 45 år lång tid utan gjord dränering men som sagt en fuktmätning rekommenderas innan ni fattar beslut.
Lycka till.
/J
 
W
Tror nog en hel del dränerar i onödan. Varför göra något som inte behövs. Det behöver inte alltid vara någon konstgjord dränering runt husen som ska göras om i tid och otid. Har ni ingen fukt etc under någon tid på året så är väll det ok.
Har själv ingen dränering runt mitt hus (förutom naturlig då) och heller inga problem. In ska jag dränera det bara för att någon säger att man ska göra det med 30 års mellanrum.
 
Tack för snabba svar!

/L
 
Mycket beror också på vad ni har/planerar för verksamhet i källaren, samt hur den är inredd.

Vi bodde tidigare i ett efterkrigs-hus på lerig och blöt åker med obefintling dränering. Varje vår i samband med snösmältning/tjällossning så steg vattnet på källargolvet. Men det tog sig ut samma väg som det kom. Eftersom källaren inte ens var målad invändigt, än mindre hade invändig isolering eller träinredning, så är det faktiskt den ojämförligt fräschaste källare jag varit i!

Jobbar nu med att få min nuvarande källare att uppnå samma effekt, bort med plastfärg, spånskivegarderober och plastmattor. Snart kanske vi kan torka tvätten i källaren utan att den luktar mögel!
 
liza02 skrev:
Huset ligger nästan högst upp på en rullstensås med bara sand- momark runtomkring.

Säljarna (ett dödsbo) säger att de aldrig upplevt fukt eller konstighetr i källaren.
Vi har också ett hus som står på en åssluttning , byggd på grus och sand. Vi har inte ens funderat på om vi har någon dränering och hur gammal den är. Ingen vatten i källare, markfukten kryper upp här och där men det har vi åtgärdat med att putsa om och måla källarväggar med en färg som andas. Vår källare är uppvärmd. Resultat blev över förväntan.

Mitt råd är - vänta tills ni får en tydlig anledning till att dränera om. Använd endast väggfärg som andas: kalkfärg, kalkcementfärg, limfärg, silikatfärg eller samma sorts färg som redan sitter på väggarna och är oskadad när ni ska fräscha upp i källaren. På det sätt slipper ni framtida bekymmer som man ofta får med tätt plastfärg som faller av på grund av vandrande markfukt.

Det är alltid fuktigare i källaren på sommarna och ibland är en avfuktare en bra lösning i en tvättstuga om ni tänker torka tvätt på linan där :).
gaia
 
jag har liknande förhållanden....sutterängvilla på en av de högst belägna ställena på en rullstensås. marken runtom består av sprängsten.

själva huset har ett gäng av 70-talets de värsta byggtekniker... ingjuten syll (spikregel), ingen syllpapp, ångspärr i källarväggar, invändig isolering och direkt på betongen limmad plastmatta på hela nedervåningen (utom i väggarna).

det """""enda""""" problem jag haft är med min syll, men där har det uteslutande berott på läckande fasad och dylikt (här tackar jag mina tidigare husägares gedigna underhåll......) där rätt mycket vatten har fått dräggla in och fått svamp- och bakteriafaunan att mysa/gosa till sig. då plastmattan ser till att all fukt från grunden kanaliseras till mina träreglar borde de se hurkliga ut men de ser kalasfina ut. det vet jag med säkerhet för jag har bytt i ungefär halva huset nu. :) lim brukar vanligen förtvålas också, men det är sådär bitigt och kletigt som det ska vara och håller mattorna på plats.

konstruktionen just nu är bara isolering ovan mark samt stålreglar och masterboard - idel oorganisk. jag har ochså nyttjat altanen som smiter runt huset och här har jag även monterat plasttak under denna som leder bort regnvatten 2,5 meter från huset. hängslen och livrem.... :)

men....jag tänker ändå gräva upp runt kåken men det är faktiskt mest för att häfta på utvändig isolering mha isodrän/pordrän.

men...!! nu råkar jag ha väldigt god koll och känsla över hur mitt hus mår samt vilka brister/styrkor det har. det har jag fått genom att riva i det. om ni inte har gjort det elelr ämnar göra det rekommenderar jag att ni åtminstone anlitar någon sakkunnig som får göra en djupare analys...
 
Tack alla!
Det verkar trots allt som om de flesta håller med om att man inte ska dränera för dränerandets skull i alla fall! Från början tänkte vi nästan dränera innan vi flyttar in men nu tar vi nog och lugnar oss ett tag! Vi får ge huset en chans först. Källaren är väl uppvärmd och det finns även öppen spis i gillestugan, antar att det hjälper till.
 
Jag bor i ett hus med källre från 1955. Det är inte dränerat men de "inspektörer" jag haft på plats vid köpet samt senare från Anticimex har alla sagt att det är lika bra att avvakta tills man märker att det blir fuktigt. Tilläggas skall att källaren är uppvärmd, har bara putsväggar samt betong eller klinkers på golven. Hade den varit inredd med innerväggar och/eller trägolv så hade det varit annorlunda.

Funderar nu ändå på att dränera då jag ska bygga en skapligt stor altan och vill inte behöva bryta upp den senare när det ev blir problem ...
 
Min uppfattning är att ni gör helt rätt i att vänta om ni inte har problem. Många drännerar för dräneringens skull helt i onödan. Att många i samma gång passar på att isolera är helt rätt. Håller man bara källare fri från trä mm och tänker på att inte ställa täta kartonger mm på golvet så funkar det.
Men som någon påpekade, ska man göra något som i framtiden hindrar isolering/dränering så bör man ju göra detta först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.